۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۵۷

استاندار یزد:

کشاورزی به جای آب‌دهی قنات به قدرت موتورهای آب وابسته شده است

کشاورزی به جای آب‌دهی قنات به قدرت موتورهای آب وابسته شده است

یزد ـ استاندار یزد با اشاره به تفاوت سیستم کشاورزی و زندگی مردم استان یزد بر خلاف اقلیم این استان گفت: کشاورزی به جای هماهنگی با آب‌دهی قنات، به موتور چاه‌های آب وابسته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد میرمحمدی پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد اظهار داشت: استان یزد به لحاظ جغرافیایی و اقلیمی همواره در مقاطع مختلف زمانی با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده اما مردم در گذشته خود را با این شرایط وفق داده بودند و نظم و ترتیبی بین طبیعت و زندگی انسان برقرار شده بود.

وی عنوان کرد: خشکسالی های پی در پی در مقطعی از زمان یزد را تا جایی پیش برد که مردم حتی به آبیاری کوزه ای متوسل شدند.

میرمحمدی بیان کرد: کشاورزی در گذشته بر سیستم آب‌دهی قنات استوار بود و آب‌دهی قنات به هر اندازه که بود، متناسب با آن کشت می‌شد اما اکنون موتورهای آب تعیین کننده هستند و تا جایی که زمین رمق داشته باشد، آب را از آن بالا می کشند به نحوی که اکنون در بسیاری از مناطق برداشت آب تا عمق ۱۵۰ متر نیز صورت می گیرد.

استاندار یزد ادامه داد: این امر نشان می دهد که باید توجه ویژه ای به مقوله آب داشته باشیم و بیش از هر چیز باید بهره وری از آب و مدیریت مصرف آب را مدنظر قرار دهیم.

میرمحمدی یادآور شد: آب شرب، اولین نیاز مردم استان یزد است و دولت در هر صورت وظیفه تامین آن را بر عهده دارد و برنامه ریزی‌ها باید به این سمت متمرکز شود.

وی اظهار داشت: استان یزد در زمینه مدیریت مصرف آب و بهره وری آب عملکرد بسیار خوبی داشته و از استان‌های سرآمد کشور به شمار می رود و در این حوزه حتی نخبگان نیز وارد عمل شده و دست به اجرای طرح هایی زده اند که توانسته از هدر رفت آب تا حد بالایی جلوگیری کند که نمونه آب ایجاد سیستم های جدید در آبسردکن‌های ادارات و اماکن عمومی است.

میرمحمدی ادامه داد: مجموعه عوامل نشان می دهد که رویکرد مردم تغییر کرده و بیش از گذشته برای آب اهمیت قائل هستند و حتی تخلفات در حوزه چاه های غیرمجاز در روستاها و دیگر مناطق را اطلاع رسانی می کنند.

در این مراسم مدیرعاملان جدید و اسبق شرکت آب منطقه‌ای یزد به بیان گزارشی از عملکرد و برنامه های خود پرداختند.

در این مراسم از تلاشَ‌های حسین غفوری تجلیل و محمدمهدی جوادیان زاده به عنوان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد معرفی شد.

کد خبر 3820119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha