۲۰ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۴۶

در اجلاس استانی نماز مطرح شد؛

نماز راه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی/ فریضه‌ای که امنیت می‌آورد

نماز راه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی/ فریضه‌ای که امنیت می‌آورد

یزد ـ اجلاس استانی نماز امروز به میزبانی فرمانداری و بخشداری مرکزی میبد برگزار شد و پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی با ترویج فرهنگ نماز، سخن مشترک سخنرانان این مراسم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، استاندار یزد در مراسم که در مصلای آیت الله اعرافی میبد برگزار شد، اظهار داشت: نماز دارای ابعاد فردی و اجتماعی است و آثار و برکات بسیاری در زندگی فردی و جمعی افراد خواهد داشت.

سیدمحمد میرمحمدی عنوان کرد: اگر نماز با توجه و حضور قلب اقامه شود، می تواند راه بروز آسیب های اجتماعی را مسدود کند.

وی تصریح کرد: نماز و عبادت سرشته با ذات و طبیعت بشر است زیرا انسان به شکل ذاتی پرستشگر خلق شده و نماز، بهترین راه عبادت و بندگی خداوند متعال است.

علاقه به اقامه نماز از کودکی در افراد ایجاد شود

میرمحمدی با بیان اینکه باید در ترویج فرهنگ نماز، تنوع و جذابیت ایجاد شود، افزود: علاقه به اقامه نماز باید از دوران کودکی در افراد ایجاد شود و والدین و مربیان در این زمینه بسیار اثرگذارند.

امام جمعه موقت میبد نیز در این مراسم با بیان اینکه نماز باعث جلوگیری از گناه می شود، اظهار داشت: نماز غرایض را تحت کنترل در آورده و انسان را از لغزش و خطا دور نگاه می‌دارد.

حجت الاسلام محمد اعرافی عنوان کرد: نماز اگر واقعی و دارای روح باشد، امنیت آفرین است زیرا نماز انسان را از گناه و جرم باز می‌دارد و به سمت خوبی‌ها هدایت می‌کند.

وی با بیان اینکه نماز دارای دو بعد جسمی و روحی است، اظهار داشت: بعد جسمی و فیزیکی نماز، رکوع و سجود است اما بعد روحی نماز، توجه به معبود، توجه به معنای آیات و روح عبادت است.

اعرافی با اشاره به اینکه نماز واقعی آن نمازی است که همچون امام معصوم، در هنگام نماز متوجه بیرون کشیدن تیر از پایش نشود و این نماز نماز واقعی و همراه با روح و اخلاص است.

تبلیغ نماز از جذابیت های کافی برخوردار نبوده است

امام جمعه موقت یزد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در تبلیغ نماز آنگونه که باید جذابیت ملاک قرار نگرفته است، اظهار داشت: برای تبلیغ یک کالا از روش‌های جذاب بسیاری بهره گرفته می شود اما تبلیغ نماز درگیر برنامه ها و طرح های تکراری است.

حجت الاسلام محمدحسن معزالدینی عنوان کرد: برای ترویج فرهنگ نماز تلاش های بسیاری صورت گرفته اما اینکه چطور این فرهنگ را ترویج کنیم، سئوالی است که هنوز پاسخ راضی کننده ای برای آن پیدا نشده است.

وی با بیان اینکه نماز دارای بعد تربیتی است، بیان کرد: تربیت دینی و مذهبی در خانواده ها به ترویج فرهنگ نماز در میان نسل‌های بعد کمک بسیاری می کند.

روش‌های تربیتی در مدارس و خانواده ها متضاد نباشد

معزالدینی با اشاره به اینکه مدرسه و آموزش و پرورش نیز در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا می کند، اظهار داشت: اما متاسفانه شاهدیم که برخی دانش آموزان در مدارس به اقامه نماز اهتمام دارند ولی در منزل توسط والدین یا ترغیب و تشویقی در این زمینه وجود ندارد یا رفتارهای ضد نماز انجام می شود.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هستیم، باید نماز را از دوران کودکی در خانواده ها و مدارس ترویج کنیم زیرا نماز تنها راهکار پیشگیری از گناه و آسیب های اجتماعی است.

به گزارش مهر، در اجلاس استانی نماز استاندار یزد، امام جمعه یزد، جمعی از مسئولان شهرستان میبد، فرمانده سپاه الغدیر استان یزد، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد و جمعی از علما، روحانیون و طلاب، ائمه جمعه شهرستان‌های استان یزد حضور داشتند.

در این همایش از دستگاه‌های برتر در حوزه نماز و فعالان امر نماز در زمینه های اجتماعی، هنری و فرهنگی تجلیل شد.

کد خبر 3821044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha