وزیر امور خارجه ژاپن:

قصد «آبه» از دیدار با «ترامپ» اعتمادسازی است

قصد «آبه» از  دیدار با «ترامپ» اعتمادسازی است

نخست وزیر ژاپن از بیم آنکه مبادا رئیس جمهوری منتخب آمریکا به وعده های انتخاباتی خود مبنی بر اعمال فشار بر متحدین آسیا- پاسیفیک جامه عمل بپوشاند، به دیدار دونالد ترامپ می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن هدف از سفر روز پنجشنبه «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور به شهر «نیویورک» و دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا را تاکید بر اهمیت اتحاد توکیو- واشنگتن عنوان کرد.

به گفته کیشیدا، این ملاقات در راستای اعتماد سازی از اهمیت زیادی برخوردار است.

آبه که قرار است در مسیر کشور پرو برای حضور در نشست آسیا- پاسیفیک سری هم به نیویورک بزند تا با ترامپ ملاقات کند، به دنبال شناخت رویکردی است که رهبر جمهوریخواه کاخ سفید در چهار سال آینده برای تداوم رابطه دوجانبه توکیو- واشنگتن برخواهد گزید، حال آنکه ترامپ در طول برگزاری ستاد انتخاباتی خود به دفعات اظهاراتی را ایراد کرد که در مغایرت با سیاست های درازمدت آمریکا نسبت به متحدین آسیایی از جمله ژاپن و کره جنوبی بوده است.

در عین حال، کیشیدا در رد احتمال مطرح شده از سوی ترامپ مبنی بر اینکه ژاپن به عنوان تنها کشوری که طعم بمب اتم را چشیده است، خواهان دستیابی به تسلیحات هسته ای است، گفت: باور نمی کنم که ژاپن به دنبال مالکیت سلاح های هسته ای باشد و این اصل تغییر ناپذیر است.

اظهارات ترامپ درباره امکان دستیابی توکیو به تسلیحات هسته ای و همچنین خواست وی مبنی بر اینکه ژاپن سهم بیشتری از هزینه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور را بپردازد، نگرانی دولت آبه را از احتمال ایجاد خلل در  توافق امنیتی فیمابین که سنگ زیر بنای دفاع ملی ژاپن از بعد از جنگ جهانی دوم به این سو بوده است، موجب می شود.

در عین حال، «تومومی اینادا» وزیر دفاع ژاپن می گوید که توکیو در حال حاضر نیز سهم کافی و قابل توجهی از تامین هزینه نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن را می پردازد.

وی در عین حال تاکید کرد که ژاپن در رابطه با آمریکا و دیگر متحدین، قصد تحکیم مواضع دفاعی خود در هر دو بعد کیفی و کمی را دارد.

کد خبر 3822782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha