۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۳۰

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی اصفهان خبر داد:

تشدید آنفلوانزا به علت قرارگرفتن اصفهان درمسیر کوچ پرندگان مهاجر

تشدید آنفلوانزا به علت قرارگرفتن اصفهان درمسیر کوچ پرندگان مهاجر

اصفهان- سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل استان اصفهان گفت: قرار گرفتن اصفهان در مسیر کوچ پرندگان مهاجر، شیوع آنفلوانزا در این استان را بالا برده است.

مصطفی کردآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن استان در مسیر کوچ پرندگان مهاجر و آزادپرواز و مسیر ترانزیت با وجود بیش از ۲ هزار واحد مرغداری صنعتی، اصفهان به عنوان یک استان با ریسک بالای آنفلوانزا شناخته شده است.

وی بیان داشت: اداره کل دامپزشکی استان اصفهان سالانه با بررسی و مراقبت فعال و غیر فعال آنفلوانزا، بیماری را رصد می کند در این راستا طرح ملی مراقبت از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با هدف شناسایی احتمالی بیماری در چهار سطح و به مدت ۴۲ روز در ماهای مهر و آبان امسال در واحدهای مختلف  با دریافت نمونه انجام شد.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی اصفهان گفت: بدین منظور از ۱۲۰ واحد در سطح استان که به طور منتخب شامل باغ پرندگان، روستاها، مزارع پرورش طیور (مرغ تخمگذار، بوقلمون، اردک، بلدرچین و شترمرغ) و کشتارگاه طیور در نظر گرفته شده و تعداد یک هزار و ۶۰۹ نمونه خون دریافت و بر روی نمونه ها چهار هزار و ۸۲۷ مورد آزمایش سرمی و ۵۸۱ نمونه به روش PCR آزمایش مولکولی انجام  شد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه از نظر فنی در هیچ یک از نمونه های اخذ شده رد پایی از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یافت نشد، اظهار داشت: با وجود تمامی این تمهیدات با توجه به فرارسیدن فصول سرد و مهاجرت پرندگان وحشی از مناطق شمالی کشور و استان احتمال انتقال بیماری همیشه وجود دارد و ضرورت رعایت اصول امنیت زیستی توسط مرغداران و گزارش تلفات غیر عادی در طیور صنعتی و روستایی به شبکه های دامپزشکی مد نظر قرار گیرد.

کردآبادی بیان داشت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از مهمترین بیماری‌‏های تهدیدکننده بهداشت عمومی و صنعت طیور در جهان محسوب می شود که در صورت وقوع در منطقه‏‌ای علاوه بر وارد کردن خسارات اقتصادی به تولیدکنندگان و از بین رفتن سرمایه‏‌های ملی می تواند از نقطه نظر بهداشتی بخاطر احتمال انتقال بیماری به انسان فاجعه آمیز باشد.

کد خبر 3825093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha