۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۸:۴۹

در طریق الحسین(ع) انجام می‌شود؛

خدمت خادمان حرم حضرت معصومه(س) به زائران اربعین/ غرفه طب اسلامی

خدمت خادمان حرم حضرت معصومه(س) به زائران اربعین/ غرفه طب اسلامی

کربلا - موکب آستان حضرت فاطمه معصومه(س) در محل عمود ۱۰۸۰ در طریق الحسین(ع) در حال خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مهدی بخشی سورکی: در ابتدای عمود ۱۰۸۰ سردری با جمله «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه» نقش بسته است و زائرانی که به محل این موکب می‌رسند با دیدن ماکت بزرگی از گنبد مطهر بانوی کرامت یاد آن حضرت می‌افتند و خادمانی که با لباس مخصوص خادمی در کنار موکب ایستاده‌اند به زائران خوش آمد می‌گویند و اسفند دود کرده و گلاب بر سر آنان می‌پاشند.

در ورودی این موکب غرفه تعمیر ویلچر، کیف، کفش، کوله و کالسکه کودکان به چشم می‌خورد و خادمان به صورت صلواتی مشکلاتی که زائران ممکن است در طول مسیر با آن مواجه شده باشند را برطرف می‌کنند.

جمعیت هلال احمر استان قم نیز حضور فعالی در موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) دارد که به گفته مسئول تیم پزشکی جمعیت هلال‌احمر استان قم تاکنون بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ نفر برای دریافت خدمات درمانی به این پایگاه مراجعه کرده‌اند و تیمی ۴۲ نفره در موکب حضرت معصومه فعالیت دارند.

ارائه خدمات درمانی توسط ۴۲ پزشک، ماما و پرستار

مسئول تیم پزشکی جمعیت هلال‌احمر استان قم در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر به عراق اظهار داشت: ۴۲ پزشک متخصص و عمومی، ماما، و پرستار در تیم جمعیت هلال‌احمر استان قم حضور دارند و این افراد نیروهای داوطلبی هستند که به عراق و موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) اعزام شده‌اند.

حسین مرادی اضافه کرد: خدمات درمانی به خواهران و برادران در دو بخش جداگانه انجام می‌شود و تاکنون بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ نفر به پایگاه جمعیت هلال‌احمر مراجعه کرده‌اند که ۶ هزار و ۶۰۰ نفر ویزیت شده و مابقی به صورت پانسمان خدمات ارائه دریافت کرده‌اند.

پذیرایی روزانه از ۱۰ هزار نفر

در موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) روزانه از ۱۰ هزار نفر در سه وعده غذایی پذیرایی و انواع غذاهای ایرانی و گرم در آشپزخانه این موکب طبخ می‌شود و در شبانه روز نیز بیش از ۳ هزار نفر در این موکب اسکان پیدا می‌کنند.

موکب حضرت معصومه(س) در سه حوزه فرهنگی، رفاهی و درمانی به زائران امام حسین(ع) خدمات ارائه می‌دهد

حجت‌الاسلام جواد بهشتی پور دبیر ستاد اربعین آستان مقدس حضرت معصومه(س) در گفتگو با خبرنگار مهر به عراق، با اشاره به فعالیت‌های موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: موکب حضرت معصومه(س) در سه حوزه فرهنگی، رفاهی و درمانی به زائران امام حسین(ع) خدمات ارائه می‌دهد.

وی گفت: در حوزه خدمات رفاهی با برپایی ایستگاه‌های صلواتی، توزیع سوهان قم، دم‌نوش و چایی و نان داغ از زائران پذیرایی می‌شود.

بهشتی پور با اشاره به خدمات فرهنگی بیان داشت: ویژه‌برنامه فرهنگی کودک و نوجوان و پاسخ به سئوالات شرعی به زبان‌های مختلف همچون زبان انگلیسی، عربی، اردو و فرانسه از جمله فعالیت‌های فرهنگی موکب است.

اعزام سفیران کریمه به سایر موکب‌ها

دبیر ستاد اربعین آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی موکب، اعزام سفیران کریمه به سایر موکب‌ها به ویژه موکب‌های غیر ایرانی در مسیرهای مختلف پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) است و سفیران کریمه با حضور در این موکب‌ها ضمن قدردانی از خدمات ارائه شده به زائران، متبرکات و پرچم متبرک حضرت فاطمه معصومه(س) را به مسئولان این موکب‌ها اهدا می‌کنند.

وی اظهار داشت: در طول این مدت سفیران کریمه به بیش از ۱۰۰۰ موکب فعال عراقی اعزام خواهند شد و این بازدیدها تا روز اربعین ادامه خواهد داشت.

بهشتی‌پور عنوان کرد: راه‌اندازی داروخانه با بیش از ۸۰ قلم دارو و برپایی غرفه طب اسلامی از دیگر خدماتی است که در حوزه درمانی در موکب آستان حضرت فاطمه معصومه(س) به زائران حسینی(ع) ارائه می‌شود و شهرداری قم نیز در ۱۰۰ عمود اطراف موکب وظیفه نظافت و جمع‌آوری زباله‌ها را بر عهده دارد.

استقرار ۴ کانکس لباس‌شویی مکانیزه

در بخشی از موکب حضرت معصومه(س) ۴ کانکس لباس‌شویی مکانیزه مستقر شده است و با توجه به اینکه عمود ۱۰۸۰ در انتهای مسیر پیاده‌روی قرار دارد ممکن است لباس‌های زائران در طول مسیر نیاز به شستشو داشته باشند و این خادمان در کمتر از ۲۰ دقیقه لباس‌های زائران شسته و خشک شده تحویل می‌شود.

شهرداری قم نیز در ۱۰۰ عمود اطراف موکب وظیفه نظافت و جمع‌آوری زباله‌ها را بر عهده دارد

غرفه طب اسلامی نیز در موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) دایر است و در این غرفه داروها به صورت صلواتی و بر اساس دستورالعمل طب سنتی و نسخه‌های اسلامی ارائه می‌شود و بیشتر این داروها برای سرماخوردگی، تب و لرز و رفع حساسیت‌های غذایی به زائران ارائه می‌شود.

در موکب حضرت معصومه(س) مراسم مختلف عزاداری هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشا با سخنرانی خطبا و مداحی مداحان اهل بیت(ع) برگزار می‌شود و محافل انس با قرآن و تصحیح قرائت نماز نیز از دیگر برنامه‌های فرهنگی در موکب است.

تولید روزانه ۲۵۰ کیلو سوهان

به همت صنف سوهان و حلوایی استان قم گروهی از سوهان پزان قمی راهی کربلا شدند تا در مسیر نجف به کربلا برای زائران اباعبدالله الحسین(ع) سوهان درست کنند و کام آنان را در این مسیر شیرین کنند هر چند برای آنان که پیاده برای رسیدن به کربلا قدم برمی‌دارند هر لحظه آن از عسل شیرین‌تر و لذت‌بخش‌تر است.

رئیس صنف سوهان و حلوایی استان قم در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر به عراق گفت: برای اینکه برای زائران اربعین سوهان درست کنیم دو و نیم تن مواد خام و اولیه مورد نیاز را آورده‌ایم و روزی ۲۵۰ کیلو سوهان پخت می‌شود.

امیر پوریزدی ادامه داد: ۱۵ نفر از سوهان پزان استان قم در این زمینه مشارکت دارند و در موکب حضرت معصومه(س) در حال خدمت رسانی به زائران هستند.

کد خبر 3827542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha