۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۴

در نشست مشترک با صالحی امیری طرح شد؛

مطالبات فعالان صنعت نشر از وزیر جدید ارشاد چیست؟

مطالبات فعالان صنعت نشر از وزیر جدید ارشاد چیست؟

فعالین حوزه نشر در نشستی مشترک با وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تشریح مشکلات خود در این حوزه و طرح دیدگاه‌هایشان برای بهبود صنعت نشر، مطالبات خود را نیز با صالحی امیری در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، ‌نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های نشر و اهالی این حوزه شامگاه دوشنبه اول آذر در محل هتل انقلاب در تهران برگزار شد. در این هم‌اندیشی که با حضور روسای اتحادیه‌ها و تشکل‌های نشر و نیز معاون امور فرهنگی این وزارتخانه و مدیران ستادی این معاونت تشکیل شده بود، برخی از فعالین حوزه نشر به بیان مشکلات خود در این حوزه و نیز طرح دیدگاه‌های خود برای بهبود صنعت نشر پرداختند.

فریدون عموزاده‌خلیلی رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان یکی از افرادی بود که در سخنانی در این نشست گفت: اگرچه نباید از انصاف دور شویم و اذعان کنیم که در دوره اخیر، تلاش برای فعالیت نویسندگان با فراغت بال بیشتر شده است، اما هنوز مشکلات وجود دارد؛ این مایه افتخار نیست که آثار مهمترین نویسنده زنده روزگار ما آقای محمود دولت‌آبادی هنوز با مشکل چاپ می‌شود و یا بعضی از آثارشان را در آن طرف چاپ کنند.

تامین امنیت در حوزه فرهنگ که جزو دغدغه‌های رئیس دولت هم بوده، محقق شود

وی افزود: باید کمک کنیم روندی که در این دولت در پیش گرفته شده، تقویت شود. هستند نویسندگانی که هنوز بر اساس نام نویسنده‌ها در مورد آثارشان قضاوت می‌شود نه بر اساس اثری که خلق کرده‌اند. امیدوارم در این دوره این وعده یعنی تامین امنیت در حوزه فرهنگ که جزو دغدغه‌های رئیس دولت هم بوده، محقق شود.

عموزاده خلیلی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای وزیر! متأسفانه نویسندگی، ویراستاری و مترجمی، در ایران شغل تلقی نمی‌شود و این قشر هنوز دغدغه بیمه دارند؛ زیبنده نیست نویسنده‌ای که کارش عرق‌ریزان روح را برای او به دنبال دارد، به دنبال تامین اجتماعی باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان همچنین به موضوع کپی‌رایت اشاره کرد و افزود: ما گمان می‌کنیم برای دغدغه امنیت حرفه‌ای اهل قلم بحث کپی‌رایت را هم جایگاه و شأن فرهنگی کشور ما را تضمین می‌کند و هم موجب امنیت شغلی نویسندگان می‌شود. همین امشب یکی از دوستان می‌گفت مقابل چشم خودم کتاب چاپ و تکثیر شد چه به شکل کاغذی و چه مجازی، این امنیت اهل قلم را به چالش می‌کشد.

تصدی جوایز و جشنواره‌های دولتی به تشکل‌ها واگذار شود

وی بر لزوم توجه به ظرفیت تشکل‌های صنفی و انجمن‌ها و توانایی‌هایشان در واسپاری امور به آنها تأکید کرد و گفت: این امر جزء نکاتی است که در این دوره باید توجه شود هر چند دغدغه آن برای واگذاری امور صنوف برای تشکل‌های صنفی وجود داشته اما فکر می‌کنم باید ادامه‌دار باشد چون در همه زمینه‌ها تشکل صنفی داریم یا در شرف تأسیس هستند و یا باید کمک کرد تا تشکیل آنها تثبیت شود. خوب است جوایز و جشنواره‌هائی که تصدی آنها بر عهده دولت است، به تشکل‌ها واگذار شود. اگر جایزه ادبی به تشکل حرفه‌ای در زمینه ادبیات واگذار شود، شأن این ماجرا بهتر و معتبرتر حفظ خواهد شد.

عموزاده خلیلی گفت: برای ترویج کتابخوانی و اینکه آن را در لایه‌های اجتماعی بکشانیم، لازم است کتابخانه‌ها گسترده و در دسترس باشد و در لایه‌های مختلف اجتماعی مخاطبان از کتابخانه‌ها استفاده کنند، ‌اما اینکه این کتابخانه‌ها چطور و با چه کتاب‌های شارژ می‌شوند، مهم است. متأسفانه در حال حاضر کتابخانه‌ها با سلیقه و طیف خاصی از آثار مواجه می‌شود و تنها عده‌ای از کتاب‌ها راهی کتابخانه‌ها می‌شود. آقای وزیر! وزارتخانه شما به کتابی مجوز می‌دهد، اما آن کتاب اجازه پیدا نمی‌کند وارد کتابخانه‌های عمومی شود. این امر اجحاف به ناشر و نویسنده است، در این صورت کتاب و کتابخوانی ترویج نمی‌شود.

درهای مدارس را به روی نویسندگان و ناشران باز کنید

رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در پایان سخنان خود مدارس را یکی از اصلی‌ترین مخاطبان کتاب و کتابخوانی برشمرد و گفت: متأسفانه مدارس که یکی از اصلی‌ترین مخاطبان کتاب و کتابخوانی هستند، درشان به روی نویسنده‌ها بسته است؛ ممکن است اشعار شاعری در کتاب‌های درسی گنجانده شده باشد اما او اجازه رفتن به مدرسه را ندارد. چون به دیده شک و ظن به او می‌نگرند ولی در دنیا می‌گویند بگذارید دانش‌آموز نویسنده را ببیند تا با رغبت به کتابخوانی بپردازد، تقاضای ملی دارم در صورت امکان با وزارت آموزش و پرورش تعامل برقرار کرده و تفاهمنامه‌ای منعقد شود تا درهای وزارت آموزش و پرورش روی اهالی فرهنگ، نویسندگان و ناشران باز شود.

در ادامه این نشست، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، در سخنانی با یادآوری نشست‌های مشترک پیشین با وزرای قبلی ارشاد، گفت: اولین جلسه اصحاب نشر با مسئولان وزارت ارشاد در سال ۸۹ تشکیل شد که همزمان با روی کار آمدن دوره دوازدهم هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بود؛ در آن مقطع ضرورت گفتگو بین اصحاب حوزه نشر و وزارت ارشاد به منظور طرح مطالبات و بررسی چالش ها و یافتن راه حل مبنای جلسه بود. چهارمین نشست با حضور آقای سیدعباس صالحی، برگزار شد و بعد از آن با توجه به عنایت وی به مسائل صنف و همارهی با مطالبات قانونی صنف، نتیجه گیری شد که وزارت ارشاد و اتحادیه در کنار یکدیگر به چاره چویی برای حل مشکلات که راه حل آنها در سایر دستگاه ها وجود دارد و همکاری آنها را می طلبید، بپردازند. پنجمین نشست مسائل و مشکلات با شهردار تهران و در نشست ششم هم با وزیر کار و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

وی با بیان اینکه امسال علاوه بر انتخاب سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر ارشاد، از سردار ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی هم برای حضور در این نشست دعوت کردیم که متاسفانه به دلیل سفر، ایشان در این جلسه حضور ندارند، گفت: بنای ما در این جلسه طرح مسائل و مشکلات کلی حوزه نشر است و طرح مباحث تخصصی و بخشی را به جلسات دیگر موکول خواهیم کرد.

اقدام فوری در برخورد با تکثیرکنندگان غیرقانونی کتاب‌های پروفروشِ ناشران ضروری است

آموزگار ادامه داد: موضوع انتشار غیرمجاز کتاب در همه اشکال آن اعم از چاپی، صوتی و الکترونیک از جمله مسائلی است که همه بخش های نشر از عمومی و کودک گرفته تا آموزشی و دانشگاهی را در معرض آسیب های جدی قرار داده است؛ چرا که سودجویان با چاپ غیرقانونی کتاب های پروفروش ناشران و فروش آثار در عین ضربه زدن به ناشران و پدیدآورندگان، قوانین موضوعه کشور را نیز هدف قرار داده اند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: متاسفانه علی رغم سپری شدن ۴۷ سال از قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان، تضییع حقوق مولفان و ناشران افزایش یافته و ضرورت برخورد با این پدیده بیش از پیش احساس می شود؛ از این رو در وهله اول یک اقدام فوری، ضروری است که متخلفان عمیقا درک کنند که نظام و دولت نسبت به این پدیده زشت که ریشه نشر را نشانه گرفته، بی تفاوت نیستند.

آموزگار در همین زمینه افزود: خوشبختانه همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران در این زمینه به تدوین تفاهم نامه ای منجر شد که زمینه ساز تشکیل کارگروهی شده است، البته جای خالی نمایندگان قوه قضائیه و نیروی انتظامی در این کارگروه احساس می شود که طی ملاقاتی که با سردار ساجدی نیا صورت گیرد، برخورد قاطع و مشفقانه نیروی انتظامی با این مسئله را احساس کردیم؛ البته چنین اقداماتی کوتاه مدت هستند و باید با برنامه های مناسب به فرهنگ سازی در این زمینه بپردازیم.

وی مشکلات ناشران و کتابفروشان در خصوص مالیات و تامین اجتماعی از دغدغه‌های اصلی فعالان صنعت نشر است؛ خوشبختانه در دوره جدید با حمایت های وزارت ارشاد از اقدامات این اتحادیه، آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ماده ۱۳۹، ۳ بار مورد بازبینی و اصلاح هیئت وزیران قرار گرفته است، همچنین سازمان تامین اجتماعی بعد از ۱۳ سال پذیرفت که کتابفروشی فعالیت فرهنگی و مشمول معافیات مالیاتی است.

چک‌های ۹ ماهه تا یک ساله تصویر غم‌انگیزی از اقتصاد نشر را نشان می‌دهد

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در همین زمینه تصریح کرد: امروزه در بحث معافیت های مالیاتی آرامش بیشتری در فضای کسب و کار وجود دارد، ولی همچنان موانعی به ویژه در بدنه سازمان مالیاتی برای اعمال معافیت های مالیاتی که منشا آن قانون است، وجود دارد. از سوی دیگر در پی ملاقات هایی که با وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی داشتیم، موضوع معافیت حق بیمه سهم کارفرما، مزایای انگیزشی و تفسیرهای سلیقه‌ای سازمان از قوانین مورد بحث قرار گرفت؛ با این حال امروزه عدم توجه بدنه سازمان تامین اجتماعی به قوانین؛ علی رغم موافقت مدیران این سازمان از دغدغه فعالان صنعت نشر است.

آموزگار با بیان اینکه مدتی است که مدیریت مصرف یارانه ها و حرکت آن به سمت زیرساخت ها آغاز شده است، گفت: هنوز راه زیادی در این زمینه داریم؛ چرا که تداوم حمایت از کتابفروشی های سراسر کشور و تاسیس کتابفروشی به ویژه در مناطق کم برخوردار علاوه بر ایجاد شغل، از فاصله معنادار مرکز و پیرامون نیز می کاهد و زمینه های دسترسی به کتاب را به ویژه برای مردم در مناطق دور افتاده فراهم کرده و سیستم توزیع کارآمدتری را نیز ایجاد می کند.

ناشران از تسهیلات «واحدهای تولیدی» بهره‌مند شوند

وی ادامه داد: صنعت نشر از مشکل جدی نقدینگی رنج می برد و چک های ۹ ماهه تا یک ساله تصویر غم انگیزی از اقتصاد نشر را نشان می دهد؛ همچنین استفاده از تسهیلات بانکی امروزه برای فعالان این حوزه به یک رویا تبدیل شده و اخیرا برای برخورداری کارگاه های کوچک تسهیلات مناسبی توسط وزارت معدن، در نظر گرفته شده که حوزه چاپ را نیز شامل می شود؛ از این رو انتظار داریم که نسبت به ارائه تسهیلات به حوزه نشر به عنوان واحدهای تولیدی  اقداماتی صورت گیرد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تصریح کرد: امنیت شغلی و حرفه ای از نیازهای هر حرفه ای به شمار می رود و اقدامات قانونی و حقوقی برای تامین امنیت یاد شده و مطالبه حقوق امر ضروری است؛ البته طبیعی است که اقدامات در این زمینه هزینه هایی را نیز در پی خواهد داشت که شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران این هزینه را پرداخت کرد؛ تا جایی که این شرکت روزی ۶۰۰ عضو داشت ولی امروز نه تنها نمی تواند نیازهای آنها را تامین کند بلکه اعضای هیئت مدیره اش در راهروهای مجتمع های قضائی در رفت و آمد هستند.

آموزگار گفت: در حال حاضر مستند اداره کتاب برای صدور مجوزها، ضوابط نشر مصوب فروردین ۸۹ است که از جمله اقدامات مثبت دولت یازدهم تشکیل هیئت های نظارت بر کتاب بزرگسال و کودک بده که این مهم استخوان بندی مصوبه مزبور است، این مصوبه همچنان نیازمند بازنگری و اصلاح به ویژه در ماده ۱۵ است. واسپاری امور نمایشگاه ها از جمله اقدامات مثبت دولت یازدهم است و تداوم برون سپاری و توسعه آن در کنار تقویت نهادهای صنفی از جمله درخواست های اهالی نشر است.

وی کرد: ایجاد تقاضای کتاب در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی و با تاکید بر قشر کودک کلید اصلی حل مشکلات این حوزه است؛ چرا که توجه به کودکان و این مسئله که کتابخوانی با تکلیف کردن ممکن نمی شود، از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 3830796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha