۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸

با رأی نمایندگان صورت گرفت؛

موافقت مجلس با یک فوریت طرح کاهش مجازات اعدام در مواد مخدر

موافقت مجلس با یک فوریت طرح کاهش مجازات اعدام در مواد مخدر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح «الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر» را که منجر به کاهش موارد اعدام در این جرایم می‌شود، تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر که با امضای ۱۴۶ نماینده تهیه شده است، در دستور کار قرار گرفت و به تصویب نمایندگان رسید.

هدف از ارائه این طرح، تغییر حکم اعدام به حبس ابد به جز موارد مسلحانه در قاچاق مواد مخدر است.

در مقدمه توجیهی این طرح آمده است: با توجه به اینکه مجازات اعدام برای قاچاقچیان و حمل‌کننده‌های مواد مخدر به صورت کمی لحاظ شده که باعث گرفتار شدن حمل‌کننده‌ها شده و از دسترسی قانون به قاچاقچیان باندی جلوگیری می‌کند، لذا با توجه به مجوز ماده ۴۵ قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر مصوب ۵ آذرماه ۱۳۸۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام، تغییر حکم اعدام به حبس ابد به جز در موارد مسلحانه پیشنهاد می‌شود؛ چرا که اعدام جز تشویق شدن به مواد مخدر ثمره دیگری نداشته است.

در صورت تصویب نهایی این طرح، یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۴۶ به قانون مبارزه با مواد مخدر الحاق می‌شود.

«مرتکبان جرایم مرتبط با مواد مخدر در موارد زیر مفسد فی‌الارض محسوب شده و در سایر موارد که اعدام و حبس ابد در نظر گرفته شده است، به بیش از ۲۵ سال تا ۳۰ سال حبس درجه یک محکوم می‌شوند:

الف ـ مواردی که مباشر جرم یا حداقل یکی از شرکا حین ارتکاب، سلاح گرم همراه داشته یا سلاح سرد و یا گرم کشیده باشند.

ب ـ مواردی که مرتکب بر اساس ماده ۱۸ این قانون یا ماده ۱۳۰ قانون مجازات اسلامی، سردسته گروه مجرمانه سازمان یافته باشد.

پ ـ مواردی که مرتکب سابقه محکومیت به اعدام یا ۱۰ سال حبس یا بیش از آن یا گذراندن حداقل پنج سال حبس به علت ارتکاب جرایم موضوع قانون مواد مخدر را داشته باشد.

ت ـ ساخت یا تولید یا وارد کردن مواد موضوع ماده ۸ این قانون به کشور، مشروط بر آنکه بیش از ... کیلوگرم باشد».

حجم مواد حمل شده در بند «ت» این ماده در کمیسیون حقوقی و قضایی تعیین خواهد شد.

همچنین بر اساس تبصره این ماده «در مورد جرایم موضوع این قانون که حبس بیش از دو سال دارد، مرتکب الزاماً باید حداقل مجازات قانونی را طی کند و کمتر از این مدت، به جز تبصره ماده ۳۸ این قانون، مشمول معافیت، تخفیف، تبدیل، آزادی مشروط، مرخصی از زندان و سایر نهادهای ارفاقی نخواهد شد. در صورتی که حکم به مجازات بیش از حداقل مجازات قانونی باشد، دادگاه می‌تواند بخشی از مجازات حبس را پس از گذراندن حداقل مجازات قانونی به مدت ۱۰ الی ۱۵ سال تعلیق کند. این قانون شامل دارندگان محکومیت قطعی فعلی نیز می‌شود».

یک فوریت این طرح با ۱۴۷ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید و کلیات و جزئیات آن نیز پس از بررسی و تصویب در کمیسیون حقوقی و قضایی در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

کد خبر 3831952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مهیاس عابدی IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
      0 0
      با سلام.بنده دانشجوی دکتری رشته روانشناسی هستم .از نظر من طرح یک فوریتی تصویب شده مذکور قطع به یقین نتیجه ای عالی در پی خواهد داشت.چرا که تا کنون اعدام هایی که انجام شده نه تنها بازداری و نتیجه مطلوب را نداشته بلکه تبعات وحشتناک و جبران ناپذیری را به دنبال داشته است.دلایل دولتمردان غیورمان در رابطه با حذف اعدام کاملا صحیح و ساب شده است.ای کاش قبل از هر گونه قضاوت و پیشداوری خانواده افرادی که سابقا فرزندانشان اعدام شده را میدیدیم و وضعیت این خانوغاده ها را قبل و بعد از اعدام فرزندشان قیاس میکردیم و بعد با اعدام موافقت میکردیم در هسایگی ما خانواده ای با این رایط زندگی میکنند.که من به شخصه مانی که شرایط الان و قبل از اعدام فرزندشان را قیاس می کنم از انسان بودم شرمنده میشوم .از دولتمردان با درایت و صالح و لایقمان کمال تشکر و قدر دانی را دارم بابت تصویب ان طرح امیدوارم دو فوریت این طرح هرچه زود تر تصویب شود
    • سپیده IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
      0 0
      قربون قانونمون برم قانون کشور ما از هر کشوری بهتره این مواد فروشان اصلی باید اعدام شن که بقیه بچه هارو خراب میکنن