۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۰

پاسخ تلگرامی ولی الله سیف به یک سوال؛

نقدینگی کجاست؟!/یک دهه فشار، بانکها را ناتوان کرده است

نقدینگی کجاست؟!/یک دهه فشار، بانکها را ناتوان کرده است

رئیس کل بانک مرکزی مشکل اقتصاد در شروع فعالیت دولت را رکود تورمی عنوان کردو با بیان اینکه خروج از آن شرایط نیازمند تصمیماتی ویژه بود گفت:سخن از نقدینگی بدون توجه به اندازه اقتصاد ثمری ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر،  ولی الله سیف طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

این روزها نگرانی هایی در مورد نقدینگی و افزایش حجم آن مطرح می شود. کمی پیش از آن،  سیاستگذار پولی و دولت از بابت تمرکز افراطی بر کنترل تورم و اعمال سیاست انقباضی شدید که منجر به تشدید رکود می‌شود مورد انتقاد قرار داشت. به هر حال باید توجه داشت که سیاستگذار اقتصادی همواره با مقوله مبادله (trade off) بین اهداف و متغیرهای اقتصادی روبرو است و روند کلیه متغیرها و نماگرهای اقتصاد همواره مورد توجه بوده و با دقت رصد می شود و در هر زمان متناسب با شرایط تصمیمات لازم گرفته شده است.

مشکل اصلی اقتصاد در شروع فعالیت دولت، رکود تورمی بود و برون رفت از آن شرایط، تصمیمات ویژه ای را نیاز داشت.  در حال حاضر نیز انتقادها متوجه رشد نقدینگی است و بزرگی حجم آن در اقتصاد مورد انتقاد قرار گرفته و آن را معما می دانند! این در حالیست که حجم نقدینگی یکی از متغیرهای اقتصاد است که نه تنها نمی‌تواند همه پیچیدگی‌های اقتصاد را به تنهایی نشان دهد، بلکه سخن گفتن از بزرگی آن بدون توجه به اندازه اقتصاد ثمری ندارد.

حجم نقدینگی معیاری برای اندازه‌گیری عرضه پول است که از مجموع اسکناس و مسکوک در گردش و سپرده‌های بخش غیردولتی در شبکه بانکی بدست می‌آید. بانک مرکزی به طور دقیق و مستمر اطلاعات سپرده‌ها را از شبکه بانکی جمع‌آوری می‌کند و بعد از محاسبه حجم نقدینگی مطابق با استاندارهای بین‌المللی، آن را منتشر می‌سازد. باید توجه داشت که سپرده‌های بخش غیردولتی ۹۵ درصد نقدینگی را تشکیل می‌دهند؛ این سپرده‌ها متعلق به مردم است و در بانک‌ها نگهداری می‌شوند. صاحبان این سپرده‌ها هر زمان که اراده کنند باید بتوانند به سپرده های خود دسترسی داشته باشند.

 وظیفه شبکه بانکی حفظ سپرده‌های مردم و استفاده از آنها در تامین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری است. شاید منظور محدود شدن قدرت وام دهی بانکها علیرغم رشد نقدینگی بوده است. البته در این خصوص بانک مرکزی بارها موضوع تنگنای اعتباری و انجماد بخشی از داراییهای بانکها بدلیل انباشت مطالبات غیرجاری، انباشت بدهی های دولت و رسوب داراییهای غیر مالی را تبیین و تشریح کرده است.

متاسفانه، یک دهه فشار بر منابع بانک‌ها آنها را در شرایطی قرار داده که توانایی تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها متناسب با ظرفیت‌های گسترده اقتصاد بانک محور ایران را ندارند. بانک مرکزی با اجرای اقداماتی کوتاه‌مدت تا حدودی به بهبود شرایط کمک کرده؛ اما رفع کامل این مشکلات نیازمند اصلاح نظام مالی و بخش بانکی کشور است. استفاده از ظرفیت‌های بالقوه اقتصاد نیازمند سرمایه‌گذاری است و نظام مالی باید بتواند منابع لازم را تامین نماید.

دستیابی به این هدف نیازمند اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در خصوص اصلاح و تقویت بخش مالی کشور شامل نظام بانکی و بازار سرمایه است. کلیه نهادهای اقتصادی باید در اجرای اقتصاد مقاومتی مشارکت کنند و این رمز دستیابی به موفقیت است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از تمام توان کارشناسی کشور در مسیر اصلاح و تقویت نقش نظام بانکی استفاده نموده و از هر راهکاری که به ارتقای رفاه شهروندان کمک کند استقبال می‌نماید.

ولی الله سیف

کد خبر 3832798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کارمند بانک IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
      0 0
      جناب سیف لطفاً برای نجات جامعه بانکی و مردم از دست غول مطالبات معوق اهرمهایی را که باعث میشود بدهکار معوق بدهی خود را تسویه کند را اجرا کنید. برای اینکه منابع و سود بانکی فدای بدهی معوق نگردد شما میتوانید به دولت پیشنهاد لوایحی را جهت عدم ارایه بعضی خدمات خاص را به این گونه بدهکاران به مجلس ارائه کنید تا مصوب شود. یکی از این اهرمها اهرم ویزای خارج کشور است شما میتوانید دستور دهید که بدهکاران مثلاً زیر 50میلیون تومان تا بدهی معوق خود را تسویه نکردند نمیتوانند ویزا بگیرند.
    • کارمند بانک IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
      0 0
      زیرا طرف الآن 20میلیون تومان معوق دارد اما حتماً باید خودش را به کنسرت فلان خواننده در خارج از کشور برساند. اینها میتوانند برای دریافت ویزا استعلام بانکی نداشتن معوق ارایه کنند. دوم اهرم میتواند در دفتر خانه ها جهت انجام معاملات درخواست استعلام بانکی برای خریدار شود زیرا وقتی طرف بدهکار معوق بانکی است چگونه میتواند در خرید شرکت کند چنین شخصی یک رند اقتصادی است او باید اول بدهی خود راتسویه کند بعد مثلاً در معامله صد میلیونی خودرو خرید نماید. همین دو اهرم باعث میشود بسیاری از بدهکاران معوق به سمت تسویه تسهیلات خود اقدام نمایند. زیرا همانطور که میدانید بیش از 60درصد مطالبات بانکها را بدهی معوق زیر 100میلیون تومان تشکیل میدهد.
    • کارمند بانک IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
      0 0
      اگر این افراد که منظور افرادی که توانایی مسافرت به خارج از کشور یا توانایی معاملات رادارند بدهی خود را پرداخت نمایند بخشی از عدم توانایی پرداخت تسهیلات بانکها مرتفع می شود همچنین این اقدام باعث میشود عدالت در مورد مشتریان خوش حساب اجرا شود افراد اگر هم بخواهند در معاملات سند معامله را بنام بستگان هم بزنند چون از یک حقوق اجتماعی محروم میگردند اقدام به پرداخت میکنند. چاره‌ای نیست باید یک جایی یقه رندان اقتصادی را گرفت چون آدم میسوزد میبیند
    • کارمند بانک IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
      0 0
      آدم میسوزد میبیند که طرف با ماشین گران قیمت آمده شعبه و اعتراض هم میکند که به چه حقی برای ضامن تماس گرفتی که چرا معوق را ندادم خوب دیرکرد میدهم، بسیاری از بدهکاران نمیدانند که با ندادن اقساط خود باعث میشوند که شعبه توانایی خود را در دادن تسهیلات به دیگران از دست بدهد آنهم با این کمبود منابع بانکی.
    • سید IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
      0 0
      خدا از کسانی که باعث این همه بدبختی وفقر برای این همه مردم شدند نگذرد رکود بدست چه کسی ایجاد شد به چه قیمتی تورم کنترل شد ایا خبری از فلاکت این همه انسان داریدآیا از وضع جماعت کاسب خبر دارید؟