۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۱

در طواف حرم رضوی

حال و هوای حریم عشق/ دل‌هایی که به پنجره فولاد گره‌خورده‌اند

حال و هوای حریم عشق/ دل‌هایی که به پنجره فولاد گره‌خورده‌اند

استان ها- حریم قدسی عشق در سرزمین خورشید این روزها میزبان میلیون‌ها زائری است که دل‌های خسته‌شان را به پنجره فولاد گره‌زده‌اند و در رثای هشتمین طلیعه نور اشک غم می‌ریزند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: آسمان هم گردوغبار عاشقی به خود گرفته است. خورشید سوسو نمی‌زند و در کنارش نسیم سردی بر دست های هزار هزار عاشق بوسه می‌زد.

گویی گنبد طلایی‌اش هم این روزها رنگی دگر به خود گرفته، شاید تب دلتنگی اش از علی ابن موسی‌الرضا(ع) فزونی یافته است.

همهمه نجواهای عاشقانه لحظه‌ای از گوش‌هایت فاصله نمی‌گیرد و صدای « رضا رضا» از حریم مطهر رضوی خاموش نمی‌شود.

آری! این روزها قبله‌گاه حرم علی ابن موسی‌الرضا(ع) تعظیم گاه هزاران عاشق شده است. امروز که به سیل جمعیت حاضر در صحن های باصفای رضوی می‌نگرم به‌خوبی می‌فهمم که چه نیکو گفته‌اند:« کبوتر شدن بال و پر نمی‌خواهد».

باید عاشق باشی تا مانند هزاران جمعیت دلباخته از کوچک و بزرگ، خرد و کلان و پیر و جوان در میعادگاه رضوی بیعتی دوباره با شاه مهربانی ببندی و پرونده گناه زندگی‌ات را با امضای بندگی مختومه کنی.

می‌گویند دنیا کره‌ای شکل است و سال‌به‌سال یک بار به دور خود می‌چرخد و دوباره تاریخ تکرار می‌شود. امروز گردش زمین، تقویم را به مناسبتی جان‌گداز نزدیک کرده است.

امروز خبرنگار مهر برای اندک زمانی کوتاه قدم‌به‌قدم عاشقان امام رضا(ع) در حرم مطهر حضور می‌یابد تا از نگاه‌ها و لحظاتی بگوید که در هزاران گردش زمین بی‌نظیر است.

خیابان شلوغ و پرتردد امام رضا(ع) مشهد را به‌پیش می‌روم . در دلم شوقی هویدا است. قدم‌هایم را تند تر می‌کنم. گنبدش از دور همانند نگینی درخشان است. دست‌به‌سینه سلامی می‌دهم و دوباره قدم‌هایم را به جلو هدایت می‌کنم.

هرچه به جلو می‌روم از سیل جمعیت نه تنها کاسته نشده بلکه لحظه‌به‌لحظه بیش و بیشتر می‌شود. حال دیگر قدم برداشتن هم دشوار است. جمعیت در قالب هیئت  فوج فوج و با پای برهنه می‌آیند.

سلام صبح به گلدسته های حرم

صف طویلی شکل گرفته است. با چشمانم شماری بر تعداد می‌زنم. باید برای ورود به حرم قریب به ۷۰ نفر تفتیش شوند تا نوبت به من برسد. بی تابی عجیبی بر فضای دل‌ها حاکم شده است. از رفتارهایشان نمایان است که نمی‌خواهند ثانیه ای دیدار را به تاخیر بیندازند.

ساعات اولیه صبح است و سردی هوا تازیانه می‌زند اما دیدن جمعیت حاضر در صحن آزادی دلت را گرم می‌کند.نگاهی به جمعیت، نگاهی به گلدسته‌ها و نگاهی نیز به خودم می‌اندازم. بغضی سد راه نفس هایم می‌شوند.

سوال ها یکی یکی در ذهنم پدیدار می‌شود. این عشق چیست که این چنین غوغا کرده است؟ این جمعیت ازچه اینگونه بی تابی می‌کنند. برخی سیاه چهره، برخی سفید چهره برخی دیگر کرد زبان، لر زبان و پارسی زبان... همه وهمه حضور دارند و طلوع صبحشان را با درخشش گنبد حرم شاه طوس آغاز کرده‌اند و چه آغاز شیرینی دارد این دلدادگی...!

 سیل جمعیت تعادل را از من ربوده است و درست نمی‌دانم به کجا باید بروم.خودم را با هیئتی سینه زنی هم مسیر می‌کنم. گویی مسیرشان صحن انقلاب است چرا که از نجواهایان پیداست برای دخیل بستن بر شبکه های پنجره فولاد بی قراری می‌کنند.

اشک‌هایم امان نمی‌دهد و مانند کودکی به هق هق می‌افتم. جمعیت مرا به عقب می‌کشاند اما قدم‌هایم را استوار تر می‌کنم.

موج عظیمی از جمعیت در صحن انقلاب حضور دارند. هر پنجاه نفر دایره وار گردم هم آمده و سینه زنی می‌کنند. جایی برای نشستن که هیچ برای ایستادن نیز پیدا نمی‌شود.

سفره پهن عزاداری هیئت های مذهبی در حرم

بی اختیار روضه خوانی‌ها را تکرار می‌کنم. چه سعادتی دارد این زیارت‌ها.... به هر طرف که می‌نگرم سفره ای جدید از عزاداری امام مهربانی‌ها پهن شده است.

جمعی در حالی که بر سر و صورت می‌زنند، ناله هایی از دلتنگی سرداده اند. کمی آن طرف تر هم جوانانی به دور هم آمده و با نظم خاصی زنجیر می‌زنند.

برخی زبان‌ها را نمی‌فهمم گویی از غرب کشور آمده و ترک زبان هستند اما برخی دیگر که لهجه‌شان برایم آشناست، ضجه هایی از جنس تمسک سر داده‌اند.

از پرچم های موجود در هیئت ها می‌توان فهمید که از غرب، شمال، جنوب و شرق کشور آمده‌اند.

به دنبال راهی برای ورود به حرم مطهر این سو و آن سو می‌روم. پیرزنی محاسن سپید خودش را به من چنگ می‌زند. گویی از سیل جمعیت به سختی رهایی یافته است. دستان لزرانش را می‌گیرم و او را به گوشه ای هدایت می‌کنم. سلام و تشکرش با هم آمیخته شده است.

چشمانش گریان و شانه هایش لرزان می‌شود و می‌گوید: قربانت شوم آقا، غریبی و غریب نوازی می‌کنی.

نفس هایش تند تر می‌شود و می‌افزاید: هر کسی دردی دارد، سروری کن و همه این جمع را به خواسته هایشان برسان، یا امام رضا(ع).... این را با نفسی عمیق می‌گوید و حرف هایش در میان هق هق صدایش شنیده نمی‌شود.

ناله هایی عاشقانه در جوار ضریح یار

او را در میان نجواهایش تنها می‌گذارم و با سیل جمعیت به داخل حرم می‌روم. بوی عطر و گلاب مشامم را پر می‌کند.

اینبار نمایی دیگر پیش روی چشمانم پدیدار می‌شود. گویی مامنی برای صدها نفر شده و با ناله هایی جانسوز عقده دل باز می‌کنند.

از هر سَری صدایی به گوش می‌رسد.« یا امام رضا شفای بچه ام را از تو می‌خواهم...، یا امام رئوف تمام امیدم به توست، ناامیدم نکن، یا غریب الغربا...از راه دوری آمده ام، غریب نوازی کن».

هرچه به ضریح نزدیکتر می‌شوم، ناله‌ها بیشتر می‌شود. به طور متوسط هر ده دقیقه، نیم فاصله ای به جلو می‌روم چرا که ازدحام بیش از تصور است این جملات را عاشقان می‌گویند. آن طرف تر هم ناله ای از هویدای دل به گوش می‌رسد که ملتمسانه ضمانت می‌خواهد. صدایش در میان جمعیت به‌خوبی به گوش می‌رسد چرا که خواسته‌اش را با فریاد و هق هق می‌طلبد :« یا امام رضا ضامنی می‌خواهم... ضمانتم می‌کنی؟  فغان از این درد یا ضامن آهو... نگاهم می‌کنی؟» این‌ها را می‌گوید و باری دیگر ناله سر می‌دهد.

به سختی می‌توان به ضریح نزدیک شد. خدام رضوی مهربانانه زائران را به آرامش دعوت می‌کنند اما غافل از این هستند که این آتش عشق خاموشی ندارد.

هرچه به ضریح نزدیکتر می‌شوم، ناله‌ها بیشتر می‌شود. به طور متوسط هر ده دقیقه، نیم فاصله ای به جلو می‌روم چرا که ازدحام بیش از تصور است. عده ای هم در گوشه و کنار، دل به دنیای دعا و نیایش سپرده‌اند و با اشک چشمانشان  گرد از غبار روح می‌زدایند.

عاشقان را با همه دلتنگی هایشان به خدا می‌سپارم. سلامی بر ضریح می‌دهم و راه نیمه تمامم را بر می‌گردم.

پیش‌بینی حضور بیش از ۳میلیون زائر در مشهد مقدس

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص حال و هوای این روزهای مشهد می گوید: امسال حضور بیش از ۳میلیون زائر در مشهد مقدس همزمان با ایام پایانی ماه صفر پیش‌بینی شده است.

سید مرتضی بختیاری بیان کرد: نهضت خدمت رسانی به زائران امام رضا(ع) باید در جامعه فراگیر شود و برای نهادینه شدن این فرهنگ باید همه آحاد مردم شریف مشهد خودشان را خادمان واقعی امام رضا(ع) بدانند.

وی افزود: در ایام اربعین حسینی در مسیر نجف اشرف تا کربلای معلی، مردم عراق میزبانان خوبی برای زائران پیاده امام حسین(ع) هستند و ما نیز باید به‌سمتی حرکت کنیم که این فرهنگ و روحیه خدمت به زوار امام رضا(ع) به سراسر مشهد و استان خراسان تسرّی یابد.

بختیاری گفت: در سال‌های اخیر در دهه پایانی ماه صفر و در جاده‌های منتهی به مشهد مقدس جلوه‌ها و صحنه‌های زیبایی از ارادت و عشق خدمتگزاران و زائران به ساحت مقدس اهل بیت(ع) خلق شده و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک شاهد حضور میلیونی زائران پیاده در ایام شهادت امام رضا(ع) باشیم.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با اعلام اینکه امسال برای نخستین بار اولیای دانش آموزانی که مدارس آنها در اختیار زائران پیاده امام رضا(ع) قرار می‌گیرد به‌عنوان خادم، افتخار میزبانی و پذیرایی خواهند داشت، اظهار کرد: ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در قالب اصناف و بازاریان، دانشجویان، بانوان، بسیجیان وغیره در مشهد مقدس وجود دارد که الحمدلله همسو و همگام با اسلام و انقلاب هستند که فقط باید آنها را باور کنیم و فضا و بستر مناسب برای خدمت در اختیارشان قرار دهیم.

بختیاری گفت: توسعه و ترویج فرهنگ خدمت به زائران امام رضا(ع) عزم و اراده مردم و مسئولان را می‌طلبد و مردم ایران اسلامی با عشق و ارادت اهل بیت(ع) بارها ثابت کرده‌اند که  توانایی و استعداد انجام کارهای بزرگ و ماندگار را دارند.

بختیاری تصریح کرد: در سطح جاده‌های استان مواکب متعددی توسط خادمان امام رضا(ع) و جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده دایر می‌شود و با توجه به برودت هوا برای اسکان و پذیرایی از آنان تصمیمات مناسبی گرفته شد.

وی تصریح کرد: با دستور تولیت آستان قدس رضوی در سال جاری تمام کاروان‌ها و هیئات مذهبی سراسر کشور که در مشهد حضور خواهند داشت، امکان بهره‌مندی از غذای متبرک امام رضا(ع) را دارند.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه موضوعات و مقولات فرهنگی عنوان کرد: با توجه به تفاهمی که با همه دستگاه‌ها صورت گرفته، سازمان فرهنگی و معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی محور برنامه ریزی‌های فرهنگی در دهه پایانی ماه صفر خواهد بود.

بختیاری عنوان کرد: ظرفیت‌های موجود در آستان قدس رضوی برای اسکان و پذیرایی از زائران پیاده امام رضا(ع) در حال آماده‌سازی است و علاوه بر خادمان و کارکنان حرم مطهر، نیروهای مؤسساتی نظیر بیمارستان رضوی، مؤسسه تربیت بدنی و مدارس امام رضا(ع) و اداره‌کل روابط عمومی و امور رسانه آستان قدس رضوی نیز برای خدمت رسانی آماده شده‌اند.

مرهم گام های خسته و زخم خورده عاشقان غریب الغربا بوسیدن پنجره فولاد و چشم دوختن به گنبد امام هشتم (ع) است و برای این دلدادگان و مشتاقان سوز جاده‌ها و سرمای استخوان سوز بهانه ای برای ماندن در شهر و دیارشان نبوده است و از سرخلوص و ارادت به خطه خورشید رهسپار شده‌اند.

کد خبر 3836730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد رضا حشمت خواه IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
      0 0
      اکنون و در طی یک پروژه کاملأ پیشرفته مهندسی زیرصحن انقلاب کاملأ خالی می باشد و رواق دار الحجة در زیر صحن انقلاب بنا گردیده است