۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۵

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری:

تعداد کودکان بدسرپرست در کشور افزایش یافته است

تعداد کودکان بدسرپرست در کشور افزایش یافته است

زنجان- دبیرمرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری گفت: طی سال‎های اخیر تعداد فرزندان بدسرپرست که تحویل بهزیستی داده شده اندافزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مظفر الوندی ظهر یکشنبه در نشست هم‎اندیشی سازمان‎های مردم نهاد حوزه زنان و کودکان استان زنجان، افزود: جلسات با سمن های مردم نهاد خیلی راحت است و مشکلات را مطرح می کنند و باید با این سمن ها به یک مرحله رشد فکری برسیم.

وی با بیان اینکه سمن ها باید در جامعه حضور فعال داشته باشند، ادامه داد: در تمام نقاط جهان سمن ها و سازمان های مردم نهاد حضور فعالانه در جامعه دارند.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری گفت: برای کمک به وضعیت مالی سمن‎ها باید زمینه جذب مشارکت بیشتر مردم در این نهادها فراهم شود.

الوندی با بیان اینکه کودکان برای احقاق حق خود رویکردی ندارند، افزود: این رویکرد با احیاء شود و کودک حق آموزش دارد.

الوندی افزود: یکی از ویژگی‎های سمن‎ها مشارکت پذیری آنها است که می توانند از مشارکت افراد مختلف بهره‎مند شوند اما متاسفانه در حال حاضر سمن‎ها شبه دولتی شده اند و باید از روش‎های متناسب با ظرفیت استان ها برای جذب مشارکت افراد در مجموعه های خیریه استفاده شود و حضور خیرین در مجموعه های خیریه هیچ منع قانونی ندارد و این سمن ها آزاد هستند و غیر دولتی و غیر سیاسی هستند.

وی تصریح کرد: اعتبارات دولتی محدود است و موسسات غیر دولتی نباید این محدودیت را داشته باشند و نباید انتظاری از ما داشته باشند و افراد توانمند در سمن ها حضور دارند و اگر سمن‎ها توان مالی لازم برای فعالیت‎های خود ندارد  به این عرصه ورود پیدا نکنند.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری افزود:  فعالیت سمن‎ها می تواند حتی در یک محیط کاری کوچک  شکل بگیرد و توجه به ایجاد فضای بزرگ و نیز تشکیلات وسیع یکی از آفت هایی که فعالیت خیریه‎ها و سازمان‎های مردم نهاد را تهدید می‎کند ودر دولت نیز با این مشکل مواجه هستیم و در کشورهای دیگر بحث داشتن فضای بزرگ وجود ندارد و خروجی کار مهم است.

الوندی ابراز کرد: باید رویکرد ما در حوزه کودک از رویکرد حمایتی و عاطفی به رویکرد حق مدارانه تغییر یابد و حمایت‎ها در چارچوب تحقق حقوق کودکان و با یک رویکرد حق مدارانه باشد،چرا  یک کودک برای احقاق حقوق خود هیچ توانی ندارد و نمی تواند از حق خود دفاع کند.

وی به عملکرد سمن های فعال در حوزه کودکان و زنان در استان زنجان اشاره کرد و گفت: زنجان می تواند در این حوزه برای سایر استان ها الگوسازی کند و مدل ارائه دهد.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری ابراز کرد: سمن‎ها جهت گیری مطلوب را برای مطالبات مردمی فراهم می‎کنند و سازمان‎های مردم نهاد جهت گیری مطلوب را به مطالبات مردم می دهند و این جهت‎گیری ها را به مسئولان منتقل می‎کنند.

الوندی افزود: یکی دیگر از کارکردهای موسسات خیریه آموزش‎ به افراد جامعه است و در کنار انجام فعالیت های ذاتی خود، توسعه و فرهنگ سازی کار خیرخواهانه را نیز انجام ‎دهند.

وی تصریح کرد:  یکی از فعالیت های خیریه‎ها و سازمان‎های مردم نهاد  کار کردهای نظارتی و ارزیابی است و هر پنج سال یکبار گزارشی از ارتقای حقوق کودک توسط کشورها در سازمان ملل ارائه می‎شود که در کنار گزارش‎های دولتی سمن های فعال در حوزه کودکان نیز گزارشی از وضعیت کودکان ارائه می‎دهند.

الوندی گفت: نمی‎توانیم بگوییم وضعیت در حوزه کودکان مطلوب است، چرا که همین که گفته ایم وضعیتمان خوب است به اینجا رسیده‎ایم و مشکل داریم.

وی به۲۰ ماده حقوقی در قوانین داخلی و بین المللی برای کودکان اختصاص یافته اشاره کرد و افزود: باید نگاه مسئولان دراین باره تغییر یابد و زمینه برای تحقق حقوق کودکان فراهم شود و  در تمامی تصمیم‎گیری ها منافع عالی کودک در اولویت باشد.

دبیر کنوانسیون حقوق کودک دادگستری بیان کرد: باید برای رفع کمبودها در احقاق حقوق کودکان از ظرفیت‎های موجود استفاده کرد و باید از ظرفیت دستگاههای مختلف برای ایجاد هماهنگی استفاده کرده و در این میان سمن‎ها می‎توانند نقش بسیار موثری را ایفا کنند.

الوندی گفت:  متاسفانه طی سال‎های اخیر تعداد فرزندان بد سرپرست که تحویل بهزیستی داده شده اند افزایش یافته است که اگر در گذشته ۸۰ درصد کودکان نگهداری شده کودکان بی سرپرست بودند اکنون برعکس شده و تعداد کودکان بدسرپرست ۸۰ درصد شده است.

 دبیر کنوانسیون ملی حقوق کودک وزارت دادگستری با بیان  اینکه کودکان برای احقاق حق خود رویکردی ندارند، گفت: این رویکرد با احیاء شود و کودک حق آموزش دارد.

وی افزود: کودک توان لازم برای استیفای حق از خود را ندارند و باید رویکرد احقاق حق کودکان احیاء شود و باید به منافع عالی کودک توجه شود و اگر تصمیمی گرفته می شود باید به منافع و مصالح کودک باشد.

کد خبر 3847076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha