۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۰

خوانساری اعلام کرد:

اقتصاد بسته و بزرگ بودن دولت عامل افزایش فساد در کشور است

 اقتصاد بسته و بزرگ بودن دولت عامل افزایش فساد در کشور است

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به افزایش فساد اقتصادی در کشور، گفت: اقتصاد بسته، بزرگ بودن دولت و عدم رعایت قانون از عوامل مهم افزایش فساد است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود خوانساری در همایش مبارزه با فساد با بیان اینکه امروز دومین اجلاس مبارزه با فساد برقرار می‌شود و در طول یکسال گذشته اتفاقات خوبی در مجموعه افتاده است، گفت: عوامل مختلفی در ایجاد فساد در کشور مؤثر هستند که یکی از این عوامل در بحث اقتصاد که منجر به فساد می‌شود، بزرگ بودن دولت است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه دخالت بیش از اندازه دولت و اقتصاد دستوری عامل دوم فساد در کشور و وجود مجوزهای غیرضروری و امضاهای طلایی عامل بعدی ایجاد فساد در کشور است، افزود: وجود دستگاه‌های متعدد نظارتی و وجود شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی وابسته به حاکمیت که می‌توانند ایجاد رانت کند دو عامل بعدی ایجاد فساد در کشور هستند.

وی با اعلام اینکه اقتصاد بسته و رعایت نکردن قانون که در تأمین اجتماعی و همچنین مالیات به چشم می‌خورد از دیگر عوامل ایجاد فساد در کشور است، اظهار داشت: چند نرخی بودن قیمت ارز عامل بعدی فساد در کشور و نهمین و مهمترین عامل فساد، فعال نبودن رسانه‌ها و مطبوعات است که به صورت باز نمی‌توانند مسائل را مطرح کنند. یکی از عوامل اصلی توسعه‌یافتگی، مبارزه با فساد است.

خوانساری با بیان اینکه در شاخص‌های جهانی رتبه ایران در شفافیت و فساد مالی خوب نیست و در ته جدول قرار دارد، گفت: در شاخص‌های داخلی هم ما در رابطه با تعداد زندانیان، طلاق، حاشیه‌نشینی، جرم و بزه وضعیت خوبی نداریم و در چند سال اخیر تعداد این موارد روبه افزایش است و این موضوع دلالت بر این دارد که یک جای قضیه مشکل دارد و اگر آسیب‌شناسی درستی انجام نشود، آینده خوبی نخواهیم داشت.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه در اتاق تهران این موضوعات آسیب‌شناسی شده و به این نتیجه رسیده‌ایم که ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه دچار مشکل است و تا اینها حل نشده است، بحث مبارزه با فساد امکان‌پذیر نیست، افزود: سال گذشته بیش از ۲۰۰ هیات تجاری به ایران آمدند و اولین عاملی که آنها با ما برای سرمایه‌گذاری مطرح می‌کردند، بحث عدم شفافیت و فساد مالی در ایران بود.

وی با اشاره به اینکه برای رشد اقتصادی ۸ درصدی در اقتصاد و حل معضل بیکاری، باید سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم، گفت: از سال ۹۰ تاکنون رشد سرمایه‌گذاری منفی است و تا امروز حتی نتوانسته‌ایم یک سرمایه‌گذاری بزرگ جذب کنیم و راه‌حل آن هم شفافیت اقتصادی و مبارزه با فساد است.

کد خبر 3848230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمدرضا کیانفر IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      0 0
      . محمدسالار کسرایی جامعه شناس گفت: بیش از اینکه به نقد حکومت نیاز داشته باشیم به نقد جامعه‌ی ایران نیاز داریم. آقای کسرایی، بیشتر از اینکه به نقد حکومت و جامعه نیاز داشته باشیم به نقد خود نیاز داریم زیرا فرهنگ جامعه و حکومت متعلق به 1400 سال پیش است که بشر در جهل و خرافات و تعصب مانند حیوانات وحشی