۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۳

نشست نقد و بررسی آثار ژازه تباتبایی برگزار می شود

نشست نقد و بررسی آثار ژازه تباتبایی برگزار می شود

نشست نقد و بررسی آثار ژازه تباتبایی ساعت ۱۷ روز ۲۷ آذرماه با حضور جواد مجابی (منتقد)، بهروز دارش (مجسمه ساز) و محمدحسن حامدی (سردبیر مجله تندیس) در گالری «شهریور» برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نشست در حاشیه نمایشگاه آثار ژازه تباتبایی مجسمه ساز و نقاش پیشروی ایرانی برپا می شود که از ۵ آذرماه تا ۳ دی ماه در گالری «شهریور» در حال برگزاری است.

در نمایشگاه  ژازه تباتبایی ۲۵ مجسمه و ۱۰ تابلوی نقاشی به نمایش درآمده است. همچنین دست نوشته ها، پوستر نمایشگاه های این هنرمند و کتاب ‌های نوشته شده توسط او  در سالن دیگر نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

 ژازه تباتبایی (طباطبایی) در سال ۱۳۰۹ در تهران به دنیا آمد. او نقاش، مجسمه ساز، شاعر و نمایشنامه نویس بود. این هنرمند نگارخانه «هنر جدید» را که اولین نگارخانه ایران و یکی از مراکز فرهنگی مهم زمان خود بود، تاسیس کرد. ژازه خود نام خویش را تباتبایی امضا می کرد. تباتبایی در ۲۰ بهمن ماه سال  ۱۳۸۶ در سن  ۷۷ سالگی  درگذشت. هنگامی جهان را ترک کرد که قرار بود زمستان‌ همان سال موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاهی بزرگ از آثارش ترتیب دهد. فرهنگستان هنر هم بنا داشت در اردیبهشت ۸۷ بزرگداشتی همراه با نمایشگاهی اژ آثار او برپا کند؛ نمایشگاه هایی که مشروط به بهبود نسبی ژازه شد ولی هرگز صورت واقع نگرفت.

شهرت امروز او بیشتر برای فیگورهای خلاقانه و مجسمه های فلزی است که با جفت کاری (اَسِمبلاژ) قطعات فلزی ماشین آلات صنعتی و اتومبیل ها ساخته است. سبک او به هنر سقاخانه ای نزدیک است و شیر-زن و خورشید از موضوعاتی است که اغلب در کارهای وی تکرار می شوند.

علاقه مندان برای حضور در نشست نقد و بررسی آثار این هنرمند می توانند ساعت ۱۷ روز  ۲۷ آذرماه به گالری «شهریور» به نشانی تهران، الهیه، خیابان خزر شمالی، بن بست هرمز، پلاک ۹ مراجعه کنند.

کد خبر 3849389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha