۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۹

همایش ملی مدیریت جنگل های هیرکانی در ساری آغاز به کار کرد

همایش ملی مدیریت جنگل های هیرکانی در ساری آغاز به کار کرد

ساری - همایش ملی مدیریت جنگل های شمال ایران ( هیرکانی) با محوریت ارزیابی سیاست های جاری در مدیریت جنگل ها در ساری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش ملی مدیریت جنگل های شمال ایران ( هیرکانی ) با محوریت ارزیابی سیاست های جاری در مدیریت جنگل ها از صبح چهارشنبه با حضور کارشناسان و متخصصان علوم جنگل در محل دانشکده منابع طبیعی دانشگاه علوم کشاورزی ساری آغاز به کار کرد.

ارزیابی مصوبات و سیاست های جاری در مدیریت جنگل های شمال ،راهبرد دهه آتی برای تحقق جنگلداری پایدار در جنگل ها و مراتع و راه های تقویت مشارکت تعاونی ها، تشکل های غیردولتی و جوامع محلی در مدیریت آتی جنگل ها و مراتع شمال از محورهای اصلی این همایش است.

این همایش با همکاری جامعه جنگلبانی ایران ،استانداری مازندران، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران در حال برگزاری است و بررسی و تحلیل وضعیت حاضر و آتی جنگلها و مراتع ،جنگلداری پایدار و تغییر شیوه جنگل شناسی در جنگل های شمال کشور از دیگر موضوع های این همایش است.

علاوه بر سخنرانی های کلیدی و نصب پوستر هایی از مقالات استادان ،نشست های تخصصی و میز گرد پرسش و پاسخ در موضوع تصمیم های مدیریتی جنگل شمال نیز تشکیل می شود. استادان و اعضای هیات علمی دانشکده های منابع طبیعی دانشگاه های دولتی و غیر دولتی استان های شمالی و دیگر استان های کشور نیز به این همایش دعوت هستند.

هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد تبصره ماده ۱۴۸ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، برنامه بهینه سازی پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگل های کشور را در ۲۷ آذر ۱۳۹۲ تصویب و در ۱۶ دی ۱۳۹۲ ابلاغ کرد که رویکرد آن، توقف کامل بهره برداری از جنگل است.

بر اساس این مصوبه بهره برداری براساس توان اکولوژیک و تهیه برنامه ملی جنگل تکلیف سازمان جنگلها و تامین سوخت جنگل نشینان تکلیف وزارت نفت و تهیه نقشه و سند عرصه های جنگلی تکلیف سازمان ثبت اسناد و املاک و واردات چوب تکلیف حفظ نباتات است.

مطابق ماده شش این مصوبه، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است اجرای طرح های جنگل داری را در شمال کشور به نحوی برنامه ریزی و مدیریت کند که چوب حاصل از بهره برداری جنگل، فقط از درختان آسیب دیده (شکسته، افتاده، ریشه کن، آفت زده) و عملیات پرورشی تأمین شود.

کد خبر 3850338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha