۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۸

در هم اندیشی مراکز رشد علوم انسانی کشور مطرح شد؛

نرخ بیکاری ۹۰ درصدی فارغ التحصیلان بخش هنرهای تجسمی

نرخ بیکاری ۹۰ درصدی فارغ التحصیلان بخش هنرهای تجسمی

قم - مدیر مرکز رشد تخصصی هنر دانشگاه اصفهان گفت: آمار بیکاری در حوزه هنر فراتر از ۲۶ درصد و در هنرهای تجسمی تا ۹۰ درصد برآورد شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پارک علم و فناوری قم، دومین هم اندیشی مراکز رشد علوم انسانی و فناوری‌های نرم با محوریت بررسی وجوه تمایز مراکز رشد علوم انسانی با سایر مراکز رشد و چالش‌های جدید آن‌ها در پارک علم و فناوری استان قم برگزار شد.

مدیر مرکز رشد علوم انسانی استان قم در این جلسه با بیان اینکه متأسفانه متولیان علم و فناوری توجه ناچیزی به حوزه علوم انسانی و فناوری‌های نرم دارند، گفت: واقعیت این است که برای حل مشکلات و چالش‌های پیش روی فناوران حوزه علوم انسانی باید خودمان دست به کار شویم.

حمیدرضا شوشتری‌پور با انتقاد از این مطلب که برخی از رؤسای پارک‌های علم و فناوری از ایده‌های علوم انسانی استقبال نمی‌کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه عملیات کاربردی کردن و تجاری سازی طرح‌ها و ایده‌های علوم انسانی دچار مشکلاتی است برخی از متولیان امر صورت مسئله حذف می‌کنند و از پذیرش ایده‌های صنایع فرهنگی سر باز می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه باید برای بازاریابی و بازار سازی ایده‌های علوم انسانی چاره‌ای اندیشید، گفت: ایجاد اقتصاد پایدار در حوزه علوم انسانی و فناوری‌های نرم به کارآفرینی در این حوزه کمک شایانی خواهد کرد.

بیش از ۹۰ درصد سوغات فرهنگی کشور از چین وارد می‌شود

در بخش دیگری از این هم اندیشی مدیر مراکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه دانشگاه کارآفرین باید در تولید فناوری، تجاری سازی و نخبه پروری فعال باشد اظهار کرد: دانشگاه فردوسی ۲۴ هزار دانشجو دارد که نیمی از آن در حوزه علوم انسانی و حدود ۵ هزار نفر آن در دوره ارشد تحصیل می‌کنند.

سید حسین موسوی با بیان اینکه ۴۷ مرکز پژوهشی تولید علم داریم گفت: متأسفانه نبود اعتماد به نفس کافی از مشکلات عمده واحدهای فناور به ویژه مبتکران حوزه علوم انسانی است.

وی با ابراز تأسف از اینکه بیش از ۹۰ درصد سوغات فرهنگی کشور از چین وارد می‌شود گفت: محصولات فرهنگی یک کالای میان رشته‌ای هستند و با هم افزایی حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی ایجاد شده‌اند.

سهم علوم انسانی از نیم درصد کالای اقتصادی یک درصد است

مشاور مرکز رشد علوم انسانی یزد نیز با بیان اینکه تنها نیم درصد کالاهای اقتصادی کشور در حوزه فناوری است گفت: سهم علوم انسانی از نیم درصد کالای اقتصادی یک درصد است.

حسین مدرسی با تأکید بر اینکه نوپایی فعالیت‌های فناوری در حوزه علوم انسانی در سهم ناچیز بازار آن موثر است، گفت: متأسفانه در حوزه علوم انسانی محیط شفاف، پاسخگو و رقابتی وجود ندارد.

وی بر ضرورت ورود به حوزه فراصنعتی در کشور تأکید کرد و گفت: نبود زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای کاربردی سازی علوم انسانی چالش بزرگی است.

راه اندازی مرکز رشد هنر برای کاهش فاصله معنادار هنرمند با بازار

مدیر مرکز رشد تخصصی هنر دانشگاه اصفهان نیز با بیان اینکه راه اندازی این مرکز با هدف اقتصاد محوری کردن هنر بوده است ادامه داد: متأسفانه آمار بیکاری در حوزه هنر فراتر از ۲۶ درصد و در هنرهای تجسمی تا ۹۰ درصد برآورد شده است.

رضا غایی نبود بودجه کافی را معضل مهم مراکز رشد علوم انسانی اعلام کرد و گفت: راه اندازی مرکز رشد هنر در راستای کاهش فاصله معنادار هنرمند با بازار بوده است.

وی توانایی کم در ایده‌پردازی، نبود تعریف بازار، نبود توانایی در انجام کار گروهی و نداشتن تخصص لازم در انجام BP را از جمله مشکلات حوزه علوم انسانی معرفی کرد.

نشست هم اندیشی مراکز رشد علوم انسانی و فناوری‌های نرم با حضور ۱۵ مدیر مرکز رشد علوم انسانی درراستای بررسی چالش‌های کاربردی سازی و بررسی شاخص‌های تشخیص صلاحیت موسسات و شرکت‌های دانش بنیان علوم انسانی به منظور تدوین محصولات دانش بنیان حوزه علوم انسانی طی روزهای ۲۳ و ۲۴ آذرماه در پارک علم و فناوری استان قم برگزار شد.

کد خبر 3850961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha