۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۵۷

وحید جلیلی در نشست جشنواره عمار:

فیلم‌های روحوضی در سینمای ایران خوب می فروشند/ دوپینگ ماهواره‌ای

فیلم‌های روحوضی در سینمای ایران خوب می فروشند/ دوپینگ ماهواره‌ای

وحید جلیلی در نشست خبری هفتمین جشنواره فیلم «عمار» بیان کرد که به جایی رسیده‌ایم که فیلم های روحوضی با کمک «سازمان تماشا»یی که در اختیار گرفته‌اند در سینمای ایران خوب می‌فروشند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری هفتمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» صبح امروز ۲۸ آذر ماه در حسینیه هنر برگزار شد. در ابتدای این نشست سیدرسول منفرد دبیر اجرایی هفتمین جشنواره فیلم «عمار» ضمن تشریح عملکرد یک سال اخیر جشنواره فیلم «عمار» گفت: فراخوان این جشنواره شهریور ماه امسال منتشر شد که بر اساس آن نزدیک به سه هزار اثر در این رویداد فرهنگی ثبت نام کردند که نسبت به دوره گذشته افزایش ۵۰۰ اثری را شاهد بودیم.

وی افزود: در بخش فیلم ۱۳۰۰ اثر به جشنواره رسیده است که ۶۱۰ مستند، ۳۰۰ اثر داستانی، ۲۲۰ کلیپ و نماهنگ، ۱۶۴ پویانمایی و ۴۷ برنامه تلویزیونی به جشنواره ارسال شده است که موضوعاتی مانند بیداری اسلامی، تاریخ معاصر و جنگ نرم محتوای بیشتر آثار را در بر می گیرد. در بخش فیلم «ما» هم ۷۰۰ اثر به جشنواره رسیده که ۲۲۵ فیلمنامه، ۲۹۸ اثر از تولیدات رادیویی، ۴۷ اثر در بخش نقد مقالات، ۳۴۰ اثر در بخش اقلام تبلیغی و ۲۵ اثر در بخش لوح نگار این ۷۰۰ اثر را تشکیل می دهند.

دبیر اجرایی هفتمین جشنواره فیلم «عمار» عنوان کرد: امسال در موضوعات و مباحثی که جزو مسایل جاری و دغدغه مردم است آثار خوبی به جشنواره فیلم «عمار» ارسال شده برای مثال موضوع مدافعان حرم، مسایل و معضلات مردم در حوزه فرهنگ و اجتماع بخشی از محتوای این آثار را تشکیل می دهند.

منفرد با اشاره به اکران های مردمی جشنواره بیان کرد: در اکران های مردمی سرفصل ویژه ای در نظر گرفته شده است، این را هم باید بگویم که آثار قابل توجهی در مورد قهرمانان مردمی به جشنواره فیلم «عمار» ارسال شده به عنوان مثال مستند «روزگار اکبر» و «سیداحمد» بخشی از این آثار است.

وی ادامه داد: امسال اکران های مردمی قبل از داوری آثار از بیست آبان ماه آغاز شده و مردم می توانند از آن بهره مند شوند. در این رابطه باید بگویم محبوب ترین فیلم هایی که در اکران های مردم به نمایش درآمده «دایو»، «نبرد پنهان»، «قابلمه» و «روزگار اکبر» است.

امسال اکران های مردمی قبل از داوری آثار از بیست آبان ماه آغاز شده و مردم می توانند از آن بهره مند شوند. در این رابطه باید بگویم محبوب ترین فیلم هایی که در اکران های مردم به نمایش درآمده «دایو»، «نبرد پنهان»، «قابلمه» و «روزگار اکبر» استدبیر اجرایی هفتمین جشنواره فیلم «عمار» با اشاره به زمان افتتاحیه این جشنواره گفت: مراسم افتتاحیه ۸ دی در سینما فلسطین برگزار می شود و ۸ روز اکران های مرکزی بخش های مختلف آن ادامه دارد و ۱۷ دی ماه هم اختتامیه جشنواره «عمار» در مجموعه سرچشمه ادامه دارد.

در ادامه این نشست وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره «عمار» با اشاره به مراسم بزرگداشت ها گفت: در جشنواره مردمی فیلم «عمار» از ابوالقاسم طالبی فیلمساز و شهید خزایی خبرنگار صدا و سیما که در سوریه به شهادت رسید به عنوان یکی از سمبل های جریان های رسانه ای تجلیل می شود. همچنین از  زنان انقلابی که در طول نهضت امام (ره) در حوزه های مختلف نقش آفرینی کرده اند تجلیل می شود برای مثال از خانم مرضیه دباغ تجلیل می شود. البته ما دوست داشتیم این مراسم در زمان حیات این دو بزرگوار صورت می گرفت.

وی درباره چالش اصلی سینمای ایران گفت: امروز چالش اصلی سینمای ایران سازمان تولید نیست بلکه سازمان تماشا است. اگر تعارفات را کنار بگذاریم باید بگوییم که جریانات رسانه ای و فرهنگی خاصی توانسته اند در طی سال های اخیر با حمایت های بی شائبه ای که از سوی قدرت های جهانی از آنها صورت گرفته در سینمای ایران تاثیرگذار باشند. بعضی از آثار گرچه در اقلیت هستند اما سازمان تماشای متناسب با خود را ایجاد کرده اند.

جلیلی ادامه داد: ورود ماهواره ها برای تبلیغات سینمایی یک واقعیت غیرقابل انکار است که اثر آن را در برخی فروش ها می بینیم، برای مثال فروش های برخی از آثار به صورت معناداری با فیلم های دیگر فاصله دارد؛ آثاری که اگر ۴ سال پیش اکران می شدند یک دهم فروش سال جاری را نداشتند. این آثار از جهت فنی و استانداردهای هنری و حرفه ای فیلم های خوبی نیستند اما با اتکا به همین سازمان تماشایی که آنها را حمایت می کند، توانسته اند به فروش قابل توجهی برسند.

مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره «عمار» عنوان کرد: با این وجود، استراتژی تهدیدمحور و فرصت سوزی که در بسیاری از مدعیان و دستگاه های فرهنگی وجود دارد، موجب شد که ما سازمان تماشای متناسب با سینمای انقلاب را نداشته باشیم. سال اخیر یکی از بهترین سال های سینمای انقلاب از نظر تولید بود و فیلم های خوبی در این حوزه اکران شد، برای مثال «یتیم خانه ایران»، «سیانور»، «ایستاده در غبار» و «ابوزینب» از جمله فیلم هایی بودند که باید سال ها منتظر ساخت آنها می ماندیم اما با این وجود حمایتی از آنها نشد.

استراتژی تهدیدمحور و فرصت سوزی که در بسیاری از مدعیان و دستگاه های فرهنگی وجود دارد، موجب شد  که ما سازمان تماشای متناسب با سینمای انقلاب را نداشته باشیمجلیلی بیان کرد: جالب است بگویم که اگر ابوالقاسم طالبی به جای «یتیم خانه ایران» یک فیلم کوتاه ۱۰ دقیقه ای علیه ایران می ساخت صدها تریبون نماز جمعه و سازمان های مختلف علیه او بسیج می شدند، جای تاسف است که سال ها بعد از دنبال کردن استراتژی تهدیدمحور به یک چنین وضعیتی می رسیم که برخی از آثاری که یک دهم «یتیم خانه ایران» قابلیت هنری و سینمایی ندارند به دلیل برخورداری از سازمان تماشا، موقعیت های بهتری به دست می آورند. فیلم های روحوضی که ارزش سینمایی ندارند، می توانند مخاطبان محدود خود را بسیج کنند و به سینما بکشانند این در حالی است که فیلم های بزرگ و ملی سینما به دلیل فرصت محور نبودن بسیاری از مدعیان فعالیت های فرهنگی کشور، در ظاهر در مقابل آنها شکست می خورند. بر همین اساس جشنواره «عمار» تلاشی برای بازسازی سازمان تماشای سینمای انقلاب است که در یکی، دو دهه اخیر به دلیل سهل انگاری مسئولان به شدت ضربه دیده است. امیدوارم تلاش هزاران نفری که در نقاط مختلف کشور زحمت می کشند و با همت خود تلاش می کنند، نتیجه دهد.

مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره «عمار» ادامه داد: امیدوارم آثار سینمای انقلاب به مخاطبان خود برسد و روز به روز موقعیت های تازه ای را رقم بزند و به شرایطی در سینمای ایران برسیم که فراتر از دوپینگ های ماهواره ای و جریانسازی های رسانه ای واقعیت ها را انعکاس دهیم.

وی عنوان کرد: این قضیه یک جایی باید حل شود، هر چند این نقد ممکن است تلخ باشد اما نمی توانیم ادعا کنیم که در یک جنگ فرهنگی و با یک لشگر رسانه ای مواجه هستیم و از کنار خطاهای راهبردی مسئولان خودمان بگذریم. این سوال مطرح می شود که در جامعه ۸۰ میلیونی ایران فیلم های پرفروش کشور را ۵ درصد از جمعیت ما دیده اند این در حالی است که جمعیت زیادی از ایران که به هیات ها و مساجد می روند سازمان تماشا ندارند که آنها را برای دیدن آثار انقلابی هدایت کند.

نمی توانیم ادعا کنیم که در یک جنگ فرهنگی و با یک لشگر رسانه ای مواجه هستیم و از کنار خطاهای راهبردی مسئولان خودمان بگذریمجلیلی با اشاره به حضور بین المللی آثار جشنواره «عمار» گفت: ما در جمع بندی هایمان به این نتیجه رسیده ایم که ظرفیت های زیادی در بعد بین المللی وجود دارد برای مثال چندی پیش میگل لیتین از فیلمسازان آمریکای لاتین به ایران آمد، او به ما گفت که کیارستمی را به خوبی می شناسد اما این سوال را هم مطرح کرد که چرا با این وجود اینکه جهان کیارستمی را می شناسد اما حاتمی کیا و طالبی را نمی شناسد و آنها بایکوت شده اند. به راستی سینماگران ایران باید این سوال را از خود بپرسند که چرا این اتفاق افتاده است.

وی افزود: آنهایی که شعار می دهند جهان به هنر سیاسی نگاه نمی کند و می گویند هنر برای هنر است باید به این موضوعات فکر کنند. باید به این فکر کنند که چرا فیلم هایی همچون «چ» و «یتیم خانه ایران» بیرون از مرزهای ایران نمی رود، بنابراین ما در تلاش هستیم چهره سینمای جهان را با سینمای انقلاب ایران  آشنا کنیم.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره «عمار» بیان کرد: سینمای روشنفکری ایران بسیار ایدئولوژیک برخورد می کند و باید بگویم جریان روشنفکری در ایران ایدئولوژیک ترین جریان سینمایی در کشور است. این در حالی است که جریان انقلاب اسلامی واقعیت های جامعه انقلابی ما را به تصویر می کشد من این سوال را می پرسم که اگر واقعا معیار سینما است چرا حاتمی کیا در جهان معرفی نمی شود. آیا او یک فیلمساز ضعیف است؟ آثار بسیاری از فیلم هایی که در کن معرفی می شوند یک دهم «چ» و «یتیم خانه ایران» قابلیت سینمایی، فنی و حرفه ای ندارد. چرا داشته های فنی و حرفه ای سینمای ایران در جهان معرفی نمی شود؟

جریان روشنفکری در ایران ایدئولوژیک ترین جریان سینمایی در کشور است. این در حالی است که جریان انقلاب اسلامی واقعیت های جامعه انقلابی ما را به تصویر می کشد سپس نادر طالب زاده دبیر جشنواره فیلم «عمار» پشت تریبون قرار گرفت و گفت: یکی از طرح های غربی ها سلفی گری و داعش است. البته این مسایل کار ما را  آسان کرده اند چون ما بسیار تلاش می کردیم که بگوییم ایران از اسلام ناب برخوردار است اما حالا سریع تر متوجه می شوند که چیزی که در ایران است اسلام ناب و داعش برای همه جهان خطرناک است.

وی افزود: موقعیت ایران فرق کرده و ما نیاز به رسانه های قوی داریم که بچه های انقلاب در آن نقش داشته باشند و سینمای انقلاب ایران را به جهان معرفی و در عین حال ما را نقد کنند. باید بگویم که حقوق ایران پایمال شده و به همین دلیل دیدن و معرفی «یتیم خانه ایران» به جهان ضروری است. به نظرم باید این فیلم را در مرکز اسلامی لندن به نمایش بگذاریم. باید برای چنین فیلم هایی جو ساخت. ما مخالف فیلم های دیگر در ایران نیستیم که ساخته می شوند و جایزه می برند اما باید بگویم خیلی از پرونده های اساسی ما روی زمین مانده است برای مثال تا به امروز کسی نمی داند بمب شیمیایی را چه کسی در جنگ تحمیلی به صدام داد. جالب این است که هنوز هم به دنبال پرونده آن نرفتیم. این در حالی است که در کتاب های آمریکایی نوشته شده که گازهای سمی از بندر بصره در جنگ تحمیلی وارد عراق شده اند. این موضوع ناشی از کم کاری مسئولان ما و همچنین عملکردمان در دادگاه های بین المللی است. رسانه های ما باید در این امر کوشا باشند و نباید حقوق ایران آنقدر بی ارزش باشد که کسی دنبال آن نرود.

دبیر جشنواره فیلم «عمار» بیان کرد: پیگیری بخشی از این موضوع کار ما است اما باید بگویم که چطور می شود که ما اینقدر منفعل هستیم؟ آیا برخی حرام خورده اند که زبان شان بسته است؟ این در حالی است که امید رهبری به نسل جوان است. دنیا نمی داند که ما چقدر لطمه خورده ایم بنابراین باید پرونده های روی زمین مانده ما توسط فیلمسازان متعهد انقلابی تبدیل به فیلم شود. فیلمسازان دیگر هم می توانند آثار متفاوتی بسازند اما باید این پرونده ها هم تبدیل به فیلم شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید همچنان به تربیت و افزایش توان فنی فیلمسازان مان تاکید کنیم البته باید بگویم که من در این سال ها بارقه های خوبی را دیدم.

کد خبر 3853092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha