۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۹

فواد ایزدی:

نوع واکنش اروپایی ها درباره نقض برجام به رفتار ایران بستگی دارد

نوع واکنش اروپایی ها درباره نقض برجام به رفتار ایران بستگی دارد

کارشناس مسائل سیاسی در مورد میزان پایبندی اروپا به برجام گفت: اگر ما نسبت به نقض برجام اعتراض جدی نداشته باشیم یا به نوعی نقض را توجیه کنیم اروپایی ها نیز اعتراضی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو گفتگو، فواد ایزدی در خصوص واکنش اروپایی ها درباره نقش برجام، گفت: بعد از انتخاب ترامپ جلسه وزرای کشورهای اتحادیه اروپا را داشتیم که بیانیه ای منتشر شد و در آن اعلام حمایت مجدد برجام صورت گرفت. این یک پیام برای ترامپ بود چون وی در دوره انتخابات ریاست جمهوری تهدید کرده بود برجام را پاره می کند.

وی افزود: برجام هم توافق خوبی برای اروپایی ها و هم توافق خوبی برای آمریکایی ها است. حرف آقای ترامپ در انتخابات جنبه تبلیغاتی داشت و در آمریکا یک نوع اجماعی در خصوص برجام وجود دارد و حتی گروه هایی که مخالف برجام بودند نیز پاره کردن برجام را تائید نمی کنند، زیرا اگر این اتفاق بیافتد، مقصر شکست برجام آمریکایی ها شناخته می شوند و ایران برای برجام حرفی برای گفتن دارد و در این صورت تهدید ایران نیز سخت می شود.

کارشناس مسائل سیاسی درباره مسیر اروپایی ها نیز بیان داشت: آنها می دانند اگر به ایران زیاد فشار بیاید، طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند و وضعیت اقتصادی کشور شدیدتر شود، ممکن است به برجام صدمه بزند و به همین جهت آنها نگران این وضعیت هستند. نامه ظریف برای تشکیل کمیسیون برجام شروع پروسه ای است که در برجام پیش بینی شده است که هر کدام از کشورها اگر شکایتی درباره اجرای برجام دارند، می توانند آنجا مطرح کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اروپایی ها در مقابل بدعهدی آمریکایی ها خواهند ایستاد یا خیر، گفت: این مسئله بستگی به خود ما دارد؛ اگر نسبت به نقض برجام اعتراض جدی نداشته باشیم یا به نوعی نقض را توجیه کنیم یعنی کاری که تا چند ماه پیش داشتیم، اروپایی ها نیز اعتراضی نخواهد داشت چون خود ایران را همراه با این وضعیت می داند.

کد خبر 3853772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha