۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۴

پزشکیان در همایش نقش پژوهش در قانونگذاری:

قادر نیستیم روند اجرایی شدن تصمیمات را رصد کنیم

قادر نیستیم روند اجرایی شدن تصمیمات را رصد کنیم

نایب رئیس مجلس گفت:تصمیمات اشتباه در جامعه اثرگذار نیست تصمیماتی که اتخاذ می‌کنیم را باید تا مرحله اجرایی شدن آن رصد کنیم، ولی ما متأسفانه قادر نیستیم این روند را رصد کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در «پنجمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری» که در مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: مشکل ما، نبود داده‌های مناسب برای انتخاب بهترین است که بتوانیم در حوزه‌های مختلفی چون صنعت، کشاورزی، مهندسی، پزشکی و ... تصمیم مناسبی را اتخاذ کنیم. ما بدون آنکه ببینیم در دنیا بهترین داده‌ها در حوزه‌های مختلف چه هستند تا بر اساس آن تصمیم مناسب بگیریم، تصمیمات اشتباهاتی را بعضاً اتخاذ می‌کنیم.

وی ادامه داد: آیا قوانین ما بهترین است، آیا می‌شود به قوانینی که تصویب می‌کنیم، به طور مثال ۱۰ ماه بعد از آن می‌توان مواد دیگری را به آن اضافه کرد؟ آیا قوانین ما، قوانین محکمی است که نوشته‌ایم؟ حرف درست و محکم از بین نمی‌رود و می‌ماند و این تصمیم غلط است که ساختار را در جامعه درست نمی‌کند و باعث به هم ریختگی کشور می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیا تصمیمات ما و حرف‌هایی که می‌زنیم، محکم و درست است و یا آنکه بی‌ریشه و از روی هوا حرفی را می‌گوییم؟ گفت: تصمیمات اشتباه در جامعه اثرگذار نیست و این را اینجا هم تأکید می‌کنم که تصمیماتی که اتخاذ می‌کنیم را باید تا مرحله اجرایی شدن آن رصد کنیم، ولی ما متأسفانه قادر نیستیم روند اجرایی شدن تصمیمات را رصد کنیم.

پزشکیان اظهار داشت: آنچه که شما پژوهشگران باید به ما کمک کنید، اجرای تصمیمات بر اساس بهترین شواهد است. اگر کسی کمی تقوا داشته باشد، سیر و روند را که ببیند، در چاله‌هایی که پیشتر از ما، دیگران افتادند، نخواهد افتاد.

وی افزود: حرف درست است که می‌تواند مملکت را نجات دهد. امکان ندارد که ۳۰۰ نفر برای اشتغال، آب، کار و راه جامعه فکر کنند و بعد از ۳۸ سال باز مشکل داشته باشند. از نظر علمی این غیرممکن است؛ یعنی راه و نقشه ما درست نبوده و این علم است که می‌تواند چراغ راه ما باشد و مسیر مستقیم را به ما نشان دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ابزار رسیدن به این راه از دست محققین و کارشناسان برمی‌آید، گفت: ما تصمیم‌گیرندگان نیز می‌بایست بر اساس داده‌های درست تصمیم بگیریم و آن را اجرایی کنیم ولی الان این کار را نمی‌کنیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: من به عنوان نایب رئیس مجلس نمی‌دانم در مجلس چه خبر است. کار ما، کار عینی و درستی در سیستم نیست، باید شاخص‌ها و متغیرها جلوی دیدگان ما باشند تا تصمیم‌گیری درستی داشته باشیم و عکس‌العمل مناسبی را نشان دهیم؛ این ابزار و اطلاعات است که به ما کمک می‌کند تا جامعه بهتری را داشته باشیم و این از دستان مراکز پژوهشی چون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برمی‌آید.

کد خبر 3853779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha