۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۲

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد:

مصرف انرژی فقط در ۱۵ درصد ساختمانها بهینه است

مصرف انرژی فقط در ۱۵ درصد ساختمانها بهینه است

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: متاسفانه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان فقط در ۱۰ تا ۱۵ درصد ساختمان های کشور اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شکرچی‌زاده در نشست خبری نخستین نمایشگاه راهسازی، راهداری و صنایع وابسته افزود: متاسفانه با وجود گذشت ۲۰ سال از تدوین مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان تنها در ساخت ۱۵ درصد از ساختمان های کشور از این قانون بهره گیری می شود.

وی ادامه داد: مصرف انرژی در ساختمان های کشور ۴ برابر کشورهای اروپایی است و این موضوع باید هر چه سریع تر مورد بررسی قرار گیرد ضمن اینکه ساختمان هایی هم که مبحث ۱۹ را در ساخت و ساز اجرا نمی کنند از طرف شهرداری پایان کار دریافت می کنند.

شکرچی‌زاده اظهار داشت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدامات موثری در چهار حوزه حمل و نقل، ساختمان و ابنیه، معماری، مالی و اقتصادی انجام داده است؛ از جمله می توان به راه اندازی سامانه مدیریت روسازی راه های کشور با همکاری آزمایشگاه فنی خاک اشاره کرد که با اجرای این پروژه ۵۵ هزار کیلومتر از راه های شریانی کشور تحت نظارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وی ادامه داد: با راه اندازی سامانه مدیریت روسازی، مدیریت منابع محدود در نگهداری و تعمیر راه ها انجام شد ضمن اینکه وزارت راه و شهرسازی شناسنامه دقیقی از راه های شریانی کشور به دست آورد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: پروژه دیگری که در بخش حمل و نقل در حال اجراست تهیه و تدوین برنامه عملیاتی طرح ایمنی جاده های کشور است. مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی برای کاهش آمار کشته شدگان جاده ای تدوین طرح ایمنی جاده ها را با همکاری معاونت حمل و نقل و برنامه ریزی در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: در حوزه مالی و اقتصادی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با مشکلات متعددی مواجه است که در این میان نیاز به تامین منابع مشاهده می‌شود البته در این مرکز پژوهش‌های مالی و اقتصادی بسیاری تعریف شده و به این منظور از تجارب بین المللی کشورهایی مانند فرانسه هم استفاده شده است.

شکرچی‌زاده به اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی اشاره کرد و گفت: این مرکز اقدامات مناسبی برای ایجاد شهری سبز با بهره گیری از تجربه‌های بین المللی برای توسعه پایدار شهری انجام داده است.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حوزه ساختمان و ابنیه فنی هم مبحث انرژی به طور ویژه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

شکرچی‌زاده ادامه داد: در حوزه بهبود مصالح مورد استفاده در ساختمان ها، جاده ها و راه های کشور هم گام های موثری برداشته شده است هم اکنون حدود ۵ میلیارد دلار سالانه بتن در کشور استفاده می شود که در این زمینه مرکز تحقیقات دستورالعمل اجرایی بتن ۱۴۰۴ (بتن باکیفیت) را در دستور کار قرار داده است.

وی به تحقیقات انجام شده در حوزه فرونشست های زمین اشاره کرد و گفت: گزارش های بسیاری در این زمینه آماده شده است و هم اکنون ابزارهای خوبی در اختیار مرکز تحقیقات برای تدوین دستورالعمل های ساخت و ساز در حوالی قنات ها، گسل ها و ... قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: سلسله نشست هایی هم برای وقوع زلزله احتمالی در تهران برگزار شده است که می توان به نشست های زلزله تهران و حمل و نقل، زلزله تهران و بیمارستان ها و ... اشاره کرد. ضمن اینکه اقدامات مناسبی هم برای کاهش تلفات جانی در زلزله انجام شده است.

وی تصریح کرد: گاز می تواند یک منبع خطرآفرین در زمان وقوع زلزله باشد و گاهی ۳۰ تا ۵۰ درصد تلفات زلزله ناشی از آتش سوزی ها و انفجار گاز است که در این زمینه مرکز تحقیقات با کمک یک شرکت دانش بنیان دستگاه قطع کن اتوماتیک گاز را تولید کرد که این دستگاه می تواند هم در شبکه خانگی و هم در ساختمان های دولتی مورد استفاده قرار گیرد.

شکرچی زاده در پایان به تعامل جدی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با مراکز علمی سایر کشورها اشاره کرد و خاطرنشان کرد:در آینده نزدیک نشستی مشترک با دانشگاه کالیفرنیا در حوزه شتاب نگاری خواهیم داشت و از آخرین تجارب محققان این دانشگاه بهره خواهیم برد ضمن اینکه تاکنون تعاملات خوبی هم با کشور فرانسه و آلمان در حوزه های مختلف راه، جاده، مسکن و ... داشته ایم.

کد خبر 3854037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha