۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۵۸

یوکیا آمانو:

خواستار شفاف سازی ایران درباره تولید پیشران هسته ای هستیم

خواستار شفاف سازی ایران درباره تولید پیشران هسته ای هستیم

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهاراتی اعلام کرد: خواستار شفاف سازی پیرامون جزئیات طرح اعلامی اخیر ایران برای تولید پیشران های هسته ای هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیَن لایو تودِی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از پایان سفرش به تهران، به اظهار نظر درباره دیدار خود از ایران پرداخت.

بر اساس اعلام این رسانه، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره گفت: ما خواستار شفاف سازی پیرامون جزئیات طرح اعلامی اخیر ایران برای تولید پیشران های هسته ای هستیم.

به گزارش این خبرگزاری، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از ورود به فرودگاه وین در اظهاراتی تأکید کرد: من اعلام کردم که این کار باید الزامات مرتبط با توافق هسته ای و نیز پروتکل الحاقی را مورد نظر قرار دهد.

لازم به ذکر است، چندی پیش یک منبع آگاه در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تصمیم ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای خود ناقض برجام نیست. این منبع آگاه در این خصوص گفته بود که برنامه‌ ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای جهت بهره‌ گیری در حوزه حمل‌ و نقل دریایی در واکنش به اقدامات اخیر آمریکا، نقض کننده توافق هسته ای ۱۴ جولای ۲۰۱۵ با ایران موسوم به «برجام» نمی باشد.

خاطر نشان می شود، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران چندی پیش با صدور دستوری، «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را ملزم کرد تا در واکنش به نقض احتمالی برجام، توسعه پیشران هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه حمل‌ و نقل دریایی را آغاز کند.

گفتنی است، مجلس سنای آمریکا در روز های گذشته و پس از تأئید مجلس نمایندگان این کشور لایحه تمدید تحریم های ایران به مدت ۱۰ سال دیگر (ایسا) را به تصویب رساند. این لایحه با ۹۹ رأی موافق و بدون رأی مخالف به تصویب رسیده بود.

گفتنی است قانون تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران قانونی است که در سال ۱۹۹۶ دولت آمریکا برای تحریم ایران به تصویب رساند. بر اساس این قانون، شرکت‌هایی که در یک سال بیش از چهل میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کنند از داد و ستد با دولت آمریکا محروم خواهند شد.

این قانون در ابتدا توسط داماتو، سناتور ایتالیایی الاصل کنگره آمریکا و از جمهوریخواهان محافظه کار به کنگره آمریکا ارائه شد.

کد خبر 3854549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha