۷ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰

هر دم از باغ وزارت نفت بری می‌رسد

پروژه‌های نفت و گاز زاگرس را از پا انداخت؛ صدای روستائیان بلند شد

پروژه‌های نفت و گاز زاگرس را از پا انداخت؛ صدای روستائیان بلند شد

پلدختر- پس از تخریب بلوطستان به دنبال احداث خط لوله نفت در قلب زاگرس حالا شاهد دسته‌گل جدید وزارت نفتی‌ها با احداث خط انتقال گاز و خسارت به باغات و منازل مسکونی مردم روستای «گل گل» هستیم.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این روزها شرکت‌های مختلف خطوط انتقال نفت و گاز نه‌تنها طبیعت بکر و دست‌نخورده لرستان را در گوشه و کنار مورد هدف قرار داده‌اند بلکه در برخی موارد مخل آرامش ساکنان روستاها نیز شده‌اند.

این شرکت‌ها برای ایجاد توسعه و آبادانی خواسته و یا ناخواسته آرامش مردم و محیط‌زیست را به مخاطره می‌اندازند و این امر این سؤال را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که آیا می‌شود به خاطر یک آبادانی، آبادی را خراب کرد؟

بعد از خسارات پروژه خط لوله نفت در استان لرستان حالا احداث فاز دوم خط انتقال گاز ۵۶ اینچ ششم سراسری به کارفرمایی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و پیمانکاری شرکت پایندان برای مردم مشکل ساز شده است.

این شرکت برای پیشبرد اهداف و انجام فعالیت‌های خود در راستای احداث خط انتقال گاز آرامش اهالی روستای «گل گل» از توابع شهرستان پلدختر را گرفته است.

ترک‌خوردگی منازل مردم در جریان انفجارهای پروژه خط انتقال گاز

یکی از اهالی روستای «گل گل» در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شرکت «پایندان» برای عبور لوله ۵۶ اینچی گاز سراسری زندگی اهالی این روستا را مختل کرده و امنیت مردم را به روش‌های مختلف به مخاطره انداخته است.

مصطفی سلیمانی افزود: برخی منازل مسکونی روستا براثر انفجارهای انجام‌شده توسط این شرکت ترک‌خورده و روزبه‌روز تکرار این انفجارها موجب تشدید ترک‌خوردگی‌ها می‌شود به‌طوری‌که دیگر قابل سکونت نیستند، اما اهالی به دلیل عدم توان مالی چاره‌ای جز ادامه زندگی در آن‌ها را ندارند.

مسدود کردن رودخانه و خطر وقوع سیلاب برای اهالی روستا

امیدواریم مسئولان نسبت به رفع این تهدید قبل از آن‌که اتفاق ناگواری برای اهالی روستا رخ دهد اقدامی انجام دهند و جلوی آن را گرفته و چاره و تدابیری جدی بیاندیشندیکی دیگر از اهالی روستای «گل گل» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پیمانکار پروژه خط انتقال گاز مسیر رودخانه فصلی را در بالادست روستا مسدود کرده و این مسئله امنیت اهالی را سلب می‌کند به‌طوری‌که با شروع بارندگی‌ها آب به‌صورت سیلاب درآمده و این روستا را تهدید می‌کند.

بهروز عزیزی افزود: امیدواریم مسئولان نسبت به رفع این تهدید قبل از آن‌که اتفاق ناگواری برای اهالی روستا رخ دهد اقدامی انجام دهند و جلوی آن را گرفته و چاره و تدابیری جدی بیاندیشند.

مصطفی محمودی یکی دیگر از اهالی روستای «گل گل» به خبرنگار مهر گفت: احداث خط انتقال گاز در کنار روستای «گل گل» خسارات زیادی به باغداری و کشاورزی منطقه وارد کرده است.

شکایت از شرکت «پایندان» در دستگاه قضایی

وی افزود: دو هزار درخت انگور و ۴۰۰ درخت انجیر دارم و باغ انجیرم تنها سال چهارم برداشت آن است که این شرکت خسارات زیادی به باغات من وارد کرده است.

وی ادامه داد: انفجارها و گردوخاک حاصل از فعالیت ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی شرکت پیمانکار با نشستن بر روی درختان موجب خشکیدگی آن‌ها شده و در این رابطه مستنداتی نظیر عکس و فیلم دارم و می‌توانم آن‌ها را ارائه دهم.

محمودی از مسئولان خواست به منطقه آمده و با پیگیری موضوع از نزدیک در جریان خسارات وارده براثر فعالیت‌های یک سال و نیم این شرکت به بخش‌های مختلف روستای «گل گل»  قرارگرفته، و بررسی کنند تا میزان خسارات وارده را مشاهده و برآورد کنند.

وی افزود: طی مراجعات مکرر به دادگستری و مسئولان مربوطه در شهرستان پلدختر از شرکت مجری پروژه شکایت کرده‌ایم اما تاکنون هیچ‌گونه رسیدگی در این رابطه نشده است.

روح‌الله لطفی رئیس شورای اسلامی روستای «گل گل» نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه فعالیت شرکت پیمانکار خط گاز سراسری موجب خسارات زیادی به منابع طبیعی، محیط‌زیست و به‌ویژه بخش کشاورزی این روستا شده است گفت: عملیات این شرکت و انفجارهای ناشی از آن علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در بین اهالی به منازل مسکونی و دیوارهای منازل نیز خساراتی وارد کرده است.

وی گفت: براثر این انفجارها یک نفر از ساکنان روستای «گل گل» به‌شدت مجروح و برای مداوا به بیمارستان مرکز استان اعزام‌شده است.

مردم از کار وزندگی ساقط‌شده‌اند

رئیس شورای اسلامی روستای «گل گل» افزود: برای رسیدگی به مشکلات ناشی از فعالیت شرکت «پایندان» در روستا، مراجعات و مکاتبه‌های مکرر به فرمانداری و این شرکت داشته‌ایم، اما تاکنون در رابطه با احقاق حقوق اهالی روستا هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

لطفی گفت: تنها منبع درآمد مردم این روستا از راه کشاورزی و بیشتر کاشت سبزی‌ها بوده که اکنون فعالیت‌های این شرکت موجب ساقط شدن آن‌ها از کارشده و با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند و به هر جا هم مراجعه می‌کنند جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده و دستشان به هیچ جا بند نیست.

وی افزود: اکنون از مسئولان استانی و شهرستانی خواستار پیگیری این موضوع هستیم تا اهالی این روستا در این رابطه به‌حق و حقوق خود برسند.

محصولات کشاورزی مردم از بین رفت

کیانوش جمشیدی دهیار روستای «گل» نیز به خبرنگار مهر گفت: اجرای خط انتقال گاز که از کنار روستا می‌گذرد موجب مسدود شدن رودخانه فصلی در این روستا شده و کار کشاورزی اهالی را مختل کرده است.

وی افزود: انفجارهای انجام‌شده توسط شرکت پیمانکار موجب ترک خوردن دیوارها و منازل مسکونی شده و گردوخاک به پا خواسته از ماشین‌آلات آن با نشستن بر روی محصولات کشاورزی به آن‌ها آسیب و صدمه وارد کرده و موجب ضرر و زیان به کشاورزان و باغداران منطقه شده است.

خسارت به عرصه‌های منابع طبیعی

شهرام میر رضایی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر در این رابطه اظهار داشت: شرکت «پایندان» در محدوده شهرستان پلدختر فعالیت خود را از پل زال ابتدای ورودی حوزه استحفاظی این شهرستان آغاز کرده است.

وی افزود: متأسفانه این شرکت در بعضی نقاط از حد مجاز خود تجاوز و منابع طبیعی را تخریب کرده است.

یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پلدختر با حکم دادستان و از طریق مرجع قضایی و با هماهنگی پاسگاه‌های مناطق مختلف به‌طورکلی مانع فعالیت شرکت «پایندان » در تمام نقاط شده و هم‌اکنون پروژه خط انتقال گاز تعطیل استرئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر گفت: به همین منظور منابع طبیعی شهرستان پلدختر شکایتی را علیه این شرکت به دادگستری شهرستان ارائه کرده است.

میر رضایی افزود: یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پلدختر با حکم دادستان و از طریق مرجع قضایی و با هماهنگی پاسگاه‌های مناطق مختلف به‌طورکلی مانع فعالیت شرکت «پایندان » در تمام نقاط شده و هم‌اکنون پروژه خط انتقال گاز تعطیل است.

وی گفت: میزان تخریب این شرکت در مناطق «گل گل» و «پران پرویز»، «واشیان» و «تنگ فنی» از حد مجاز خود تجاوز کرده است.

میر رضایی گفت: کل میزان خسارت شرکت پیمانکار پروژه از طریق تیم‌های کارشناسی ۱۸۵ میلیارد ریال برآورد شده است.

لیست میزان خسارت‌ها اعلام می‌شود

وی افزود: تاکنون ۵۵ میلیارد و ۶۹۰ میلیون ریال از این مبلغ پرداخت‌شده که طبق جدول اعداد، زمانی که مابقی خسارات وارده برآورد شد هر دو مبلغ باهم به‌حساب خزانه واریز می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پل‌دختر گفت: از این میزان برآورد شده بابت جبران خسارت به پیکره منابع طبیعی این شهرستان هیچ مبلغی واریز نشده و بهتر است برای حل اساسی این مشکل ترتیبی برای جایگزین کردن این تخریب‌ها داده شود.

فرماندار پلدختر نیز در این رابطه اظهار داشت: با حضور هیئتی متشکل از مسئولان شرکت «پایندان»، دهیار، شورای اسلامی و معتمدین روستا در مسجد محل جلسه‌ای تشکیل شد.

نعمت اله دستیاری افزود: با توجه به اظهارات اهالی روستا تصمیم بر این شد که توسط یک نفر مورد وثوق اهالی یک جمع‌بندی کلی از خسارات وارده به مردم تهیه شود.

وی تصریح کرد: شرکت «پایندان» در روستای «گل گل» از طریق گردوخاک به باغات منطقه و انفجارها و موج‌های حاصل از آن به منازل مسکونی اهالی خسارت وارد کرده بنابراین لیستی از این خسارات تهیه و به مسئولان شرکت «پایندان» ارائه داده می‌شود.

فرماندار پلدختر گفت: لیست تهیه‌شده پس از ارزیابی خسارات وارده برای تأمین میزان آن و تعیین هزینه موردنیاز به تهران ارجاع داده می‌شود.

شکایت منابع طبیعی از شرکت «پایندان»

رئیس دادگستری پلدختر نیز در این رابطه اظهار داشت: شرکت پیمانکار مجری خط انتقال گاز سراسری در حاشیه روستای «گل گل» از توابع این شهرستان به عرصه‌های منابع طبیعی و با انفجارهای صورت گرفته به منازل مسکونی اهالی این روستا خساراتی وارد کرده که بازتاب زیادی در سطح شهرستان داشته است.

اداره منابع طبیعی شهرستان پلدختر در این رابطه شکایتی را به دادگستری شهرستان تسلیم کرده استبیژن سوری افزود: اداره منابع طبیعی شهرستان پلدختر در این رابطه شکایتی را به دادگستری شهرستان تسلیم کرده است.

وی گفت: دستورات مقدماتی از طریق دادگستری شهرستان مبنی بر متوقف کردن پروژه خط انتقال گاز شرکت «پایندان» صادرشده است.

رئیس دادگستری پلدختر افزود: در سالن فرمانداری شهرستان پلدختر نیز با حضور مسئولان جلسه‌ای در این راستا تشکیل شد تا تدابیری اندیشیده شود و خسارات بیشتری به منابع طبیعی وارد نشود.

سوری گفت: دادگستری در این رابطه در حال انجام کار کارشناسی بوده و درصورتی‌که از طریق هرکدام از اشخاص حقیقی و حقوقی خسارتی به منابع طبیعی و مردم وارد شود دستگاه قضا با این موضوع برخورد خواهد کرد.

کد خبر 3858895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha