۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۵۸

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

پیشرفت ۶۷ درصدی قسمت مرکزی مصلای امام خمینی(ره)

پیشرفت ۶۷ درصدی قسمت مرکزی مصلای امام خمینی(ره)

معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت ۶۷ درصدی ساخت بخش مرکزی مصلای امام خمینی(ره) با وجود تنگناهای مالی موجود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی، محمدجعفر علیزاده گفت: هنگامی که پروژه مصلای تهران به وزارت مسکن و شهرسازی وقت و سازمان مجری تحویل داده شد، فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما امروز باوجود تنگناهای مالی بیش از ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی به تاریخچه احداث مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران پیش از واگذاری به وزارت مسکن و شهرسازی وقت اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی اولیه احداث این پروژه سال ۱۳۶۱ آغاز شد و بین سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۴ مراحل انتخاب زمین، تملک اراضی و تعیین اهداف کلی طرح انجام و مورد بررسی قرار گرفت و سال ۱۳۶۵ طرح پرویز موید عهد برای مصلای بزرگ تهران انتخاب و طراحی اولیه به استحضار رئیس جمهور و امام جمعه محترم وقت حضرت آیت الله خامنه‌ای رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عملیات اجرایی مصلای بزرگ تهران از سال۱۳۷۲آغاز شد و تا سال ۱۳۸۵ به دست مشاوران و پیمانکاران مختلف ادامه یافت، اظهار داشت: پس از واگذاری مسئولیت تکمیل مجموعه در ۱۳۸۵به سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی این سازمان با وجودی که بخشی از سفتکاری ساختمان‌ها به پایان رسیده بود، تلاش کرد طرح مصوب را الگو قرار دهد و مطالعات و اجرای پروژه را تکمیل کند.

وی با تأکید بر دشواری‌ها و حساسیت‌های فنی- مهندسی اجرای چنین پروژه‌ای تصریح کرد: مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران با ۲۱۰ هکتار وسعت و زیربنای ۶۰۰ هزار متر مربع، از بزرگترین مجموعه‌های فرهنگی-مذهبی در جهان محسوب می‌شود و علاوه بر محل برگزاری نمازهای یومیه وجمعه، دارای کاربری‌ها و بناهای متنوعی است.

علیزاده به ویژگی‌های قسمت مرکزی مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران اشاره و عنوان کرد: پیچیده‌ترین و حساس‌ترین ساختمان‌های مجموعه مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران به مساحت بیش از ۳۰۰ هزار مترمربع در قسمت مرکزی آن قرار دارند و چنانچه اعتبار مالی حدود ۲۲۵ میلیارد تومان تأمین شود می‌توان تغییر محسوسی در رواق‌ها و صحن ایجاد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تمام عناصر طرح مصلی برگرفته از معماری غنی ایرانی-اسلامی و سبک‌های شاخص آن هستند ضمن اینکه در طراحی مجموعه یاد شده از دانش روز معماری جهان نیز استفاده شده است.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی به بخشی از ویژگی‌های بنای مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران اشاره کرد و گفت: بنای مصلی دارای ۱۲ گلدسته، ۱۴ صحن و پنج ورودی اصلی است ودر این میان گلدسته‌های اصلی با ارتفاع ۱۳۵ متر در زمره بلند ترین مناره ‌های مساجد جهان اسلام به شمار می‌روند.

وی افزود: در مجموعه مصلی از حوض‌ها و آب ‌نماهای متعددی برای طراوت بخشیدن به محیط استفاده شده تا جایی که مساحت حوض مرکزی مصلای برزگ امام خمینی(ره) تهران به ۳۶۰۰ مترمربع می‌رسد. همچنین اختلاف ارتفاع بالاترین نقطه در شمال غربی مصلی تا پایین‌ترین نقطه در جنوب ‌شرقی آن ۶۹ متر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ایوان اصلی مجموعه به دهانه ۱۱۰ متر (بدون ستون) و با ارتفاع ۷۵ متر از سازه‌های منحصر به فرد بتنی جهان خواهد بود. گنبد اصلی نیز با قطر ۵۳ متر و ارتفاع ۶۳ متر از بزرگترین گنبدهای مساجد جهان اسلام است.

کد خبر 3866505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha