۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۰۵

نویسنده«قصه های مجید»:

ادبیات عامیانه از دل مردم برخاسته است

ادبیات عامیانه از دل مردم برخاسته است

مرادی کرمانی اظهار کرد: ادبیات عامیانه اهمیت بسیاری دارد، چون این نوع ادبیات بسیار صادقانه بوده و برخاسته از دل است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هوشنگ مرادی کرمانی در نشست فرهنگ و هنر جیرفت گفت: هرچیزی که ریشه در آب و خاک دارد و از دل مردم برخاسته است، اهمیت بسیاری داشته و مورد توجه قرار خواهد گرفت، که مثال بارز آن همین دو بیتی‌هایی است که توسط مادران در کنار گهواره فرزند خوانده می‌شود.

این نویسنده افزود: اهمیت و ماندگاری ادبیات عامیانه به علت این است که توسط انسان مشهود، متملق، ترسو همه و همه... گفته می‌شود، بدون اینکه چشم داشتی به جشنواره و یا جایزه باشد، که البته چندین پایان نامه نیز راجع به همین ادبیات عامیانه نوشته شده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از خوانندگان شهیر کشور نیز در زمینه همین دو بیتی‌ها فعالیت داشته و آنها را خوانده بودند که گوش کردن آنها، انسان را با تصور کردن به همان مناطقی می برد که دوبیتی ها گفته شده بود.

مرادی کرمانی با اشاره به بهترین زمان شکوفایی فرهنگ ادامه داد: موقعیت فرهنگ و فرهنگی ما در جایی گل می‌کند که خودمان باشیم و یک چیز تازه برای گفتن داشته باشیم و این چیز تازه نیز در همان ادبیات روستایی که صادقانه و بی ریا زندگی می کنند و دو بیتی‌هایی راجع به آنها گفته می‌شود، قابل مشاهده است.

این نویسنده ایرانی اظهار کرد: انسان تا وقتی که سوال دارد، زنده است چرا که انسان محصول سوال است و ذهن انسان وقتی سوال می کند، می تواند بسیاری از موقعیت های هنری را کشف کند. برای مثال وقتی سیبی از بالا افتاد سوال ایجاد شد که قانون جاذبه زمین کشف شد و بسیاری از سوال‌ها زیربنای حرکت‌های دینی هستند.

وی ادامه داد: تفاوت بین یک هنرمند و انسان عادی در این است که هنرمند راجع به هر چیز سوال می کند و با این کار چیزهای جدیدی را کشف می‌کند، چرا که هنرمند برای هر چیز حتی برای راه رفتن حیوانات، غذا خوردن و ... سوال دارد.

وی با اشاره به زندگی سخت و گذشته خود گفت: رد شدن از این تونل وحشت و گردنه‎های زندگی موجب شد که نوشتن را یاد بگیرم، و در این نوشته ها فقط خودم را نوشتم و تقریبا همه کتاب ها سرگذشت خودم است.

مرادی کرمانی با اشاره به شیوه‌های نویسندگی درست افزود: ما حق نداریم انسان ها را قضاوت کنیم  و باید عدالت را رعایت کنیم و نباید انسان ها آنها را به دو قسمت بد و خوب تقسیم کنیم، ما وظیفه داریم، واقعیت‎ها را بنویسیم.

کد خبر 3868669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha