۳۰ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۰۴

فیلم/ بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی از قنات تاریخی ابراهیم آباد

فیلم/ بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی از قنات تاریخی ابراهیم آباد

اراک- زهرا احمدی پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور از قنات و آب انبار تاریخی ابراهیم آباد اراک که تنها اثر ثبت جهانی شده استان مرکزی و بیستمین میراث جهانی ایران است بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، قنات ابراهیم آباد اراک جزو قدیمی ترین قنات های کشور محسوب می شود که از کوه های هفتاد قله سرچشمه می گیرد و پس از طی یازده کیلومتر در زیر زمین در نزدیکی روستای ابراهیم آباد از زمین خارج می شود. وجود تپه مربوط به دوره اشکانی و پیشینه روستاهای اطراف این قنات نشان از قدمت بالای این قنات دارد.

در طول این یازده کیلومتر قنات نزدیک به ۳۵۰ میله حفر شده است و کاربرد اصلی این میله ها تخلیه خاک حاصل از کندن راهرو قنات به سطح زمین است و آنها همچنین به تهویه راهرو قنات و تأمین اکسیژن بیشتر برای کارگران و مغنی ها کمک می کنند. در هنگام لایروبی این میله ها نقش اساسی خود را نشان می دهند.

طول مادرچاه قنات ابراهیم آباد بیش از ۱۱۰ متر است که این طول باعث شده است این قنات جز قنات های پیچیده ایران قرار بگیرد و این قنات به صورت دوره ای نزدیک به صدهکتار از زمین های کشاورزی روستای ابراهیم آباد را سیراب می کند.

با ثبت قنات ابراهیم‌آباد در فهرست آثار تاریخی جهانی سازمان یونسکو در سال ۹۵، نخستین میراث فرهنگی استان مرکزی و بیستمین میراث فرهنگی ایران در فهرست آثار تاریخی جهانی جای گرفت‌.

کد خبر 3881628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha