۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۳۲

استاندار اردبیل مطرح کرد؛

راه‌آهن اردبیل مطالبه مانده دولت در اردبیل/۲۱ هزار شغل ایجاد شد

راه‌آهن اردبیل مطالبه مانده دولت در اردبیل/۲۱ هزار شغل ایجاد شد

اردبیل – استاندار اردبیل در تشریح اقدامات دولت یازدهم در اردبیل گفت: تنها مطالبه به جامانده از تعهدات سفر رئیس‌جمهور به اردبیل راه‌آهن اردبیل بوده و دولت به مابقی تعهدات خود عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید خدابخش ظهر دوشنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه تصریح کرد: در سال‌های اخیر به شکل مطلوبی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شده و در مهار آب‌های مرزی یک میلیارد دلار و در اجرای نیروگاه سیکل ترکیبی ۳۵۰ میلیون دلار  برای استان جذب شده است.

وی افزود: از محل ماده ۲۷ قانون الحاق تنظیم مقررات مالی دولت نیز ۱۱۶ پروژه در استان با قابلیت واگذاری به بخش خصوصی شناسایی شده که از این تعداد ۵۱ مورد واگذار شده است.

استاندار اردبیل به اجرای پروژه‌های BOT برای اولین بار در استان اشاره و تأکید کرد: از جمله تصفیه‌خانه خلخال به این شیوه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا می‌شود.

وی به اختصاص ۲۱۸ میلیارد ریال تسهیلات به ۲۶۴ واحد تولیدی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۱۰۷ طرح صنعتی به میزان ۱۳۳ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند در حالی که از سال ۹۲ تا ۹۴، ۶۹ میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای صنعتی پرداخت شده است.

به گفته خدابخش به واسطه تسهیلات پرداختی سه هزار شغل در واحدهای تولیدی تثبیت شده است و علاوه بر این در طرح تأمین مالی خرد نیز ۱۷۶ گروه با عضویت دو هزار و ۸۰۰ نفر در بخش روستایی استان ایجاد شده که ۲۶ گروه توانمند شده و ۱۳۰ گروه نیز در حال توانمندسازی است.

استاندار اردبیل به سرمایه‌گذاری ۴۲ میلیارد تومانی بنیاد برکت در چهار طرح اشاره و تأکید کرد: علاوه بر این بنیاد برکت در نظر دارد ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز در استان اردبیل سرمایه‌گذاری کند.

وی در خصوص آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی نمین افزود: مشکلات این واحد رفع شده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.

خدابخش افزود: با فعال شدن بخش‌های مختلف اقتصادی در استان و تسهیلات ارائه شده برای ۲۱ هزار نفر در استان طی سه سال گذشته شغل ایجاد شده است.

تعریف ۱۰۰ پروژه پیشران برای توسعه اردبیل

خدابخش بخشی از تلاش دستگاه‌های اجرایی را احصا پروژه‌های پیشران توسعه دانست و افزود: بر همین اساس ۱۰۰ پروژه پیشران در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری، تجارت خارجی و دانش‌بنیان تعریف شده است.

به گفته استاندار اردبیل در بخش کشاورزی مهار آب‌های مرزی در دستور کار قرار گرفته و از دستگاه‌های اجرایی خواسته شده تا اقدامات لازم برای خلق ثروت مطرح شود.

وی با تأکید به ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ای افزود: علاوه بر این تغییر الگوی کشت و خروج از کشت صرفاً گندم و سیب‌زمینی در دستور کار است و اقداماتی برای ترویج کشت زعفران، پسته، بادام‌زمینی در دست پیگیری است.

وی همچنین مطالعه چهار پهنه معدنی در استان را یادآور شد و گفت: در سه پهنه پروانه اکتشاف صادر شده است.

استاندار اردبیل راه‌اندازی با اشاره به راه‌اندازی سه شهرک خصوصی شامل شیرآلات قهرمان، حدید مبتکران و آرتا پان ادامه داد: در بخش گردشگری نیز نوسازی و ارتقا خدمات محوطه گردشگری شورابیل، تکمیل جاده گردشگری خلخال- ماجولان- ماسوله، توسعه گردشگری وزرشی با میزبانی سالانه جشنواره زیبایی اسب و مسابقات آسیایی والیبال پیگیری می‌شود.

خدابخش افزود: در بخش تجارت خارجی ایجاد منطقه آزاد تجاری در دستور کار است و با توجه به نظر مساعد نمایندگان لایحه بعد از تصویب قانون بودجه طرح شده و به احتمال قوی رأی مثبت خواهد داشت.

وی راه‌اندازی بندر خشک و تشکیل کنسرسیوم صادراتی فرش دستبافت اردبیل و محصولات پلاستیکی را دیگر پروژه‌های پیشران بخش تجارت خارجی عنوان کرد.

به گفته استاندار اردبیل راه‌اندازی پارک علم و فناوری، ایجاد مرکز رشد در دانشگاه‌های آزاد و پیام نور استان و اخذ مجوز ایجاد مرکز رشد جامع استان پروژه‌های پیشران بخش دانش‌بنیان است.

۲۷ درصد از روستاهای اردبیل آب شرب سالم پایدار ندارند

خدابخش در خصوص توسعه بخش روستایی به گازرسانی به ۴۷۰ روستا در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته سال آینده گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اتمام می‌رسد.

وی افزود: در آب‌رسانی روستایی نیز ۱۵ پروژه در دست اجرا است که می‌تواند آب مصرفی ۴۰۰ روستا را تأمین کند و امیدواریم پروژه‌ها به زودی به فرجام برسد.

استاندار اردبیل تأکید کرد: در حال حاضر ۸۴۰ روستا و به عبارتی ۷۳ درصد از روستاهای استان برخوردار از آب شرب پایدار است و مابقی از آب شرب سالم و بهداشتی پایدار برخوردار نیستند.

وی در خصوص اقدامات فرهنگی و اجتماعی سه سال گذشته اضافه کرد: تاکنون ۵۱ جلسه هم‌اندیشی فرهنگی و سیاسی در استان برگزار شده که البته هم‌اندیشی است و رسانه‌ای نمی‌شود اما از نظرات اساتید دانشگاهی، محققان، هنرمندان و تمامی اقشار و گروه‌های مردمی برای حل‌وفصل مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

خدابخش متذکر شد: ۱۲۰ مورد حضور در منازل خانواده شهدا و ایثارگران و ۱۰۰ مورد حضور در یادواره شهدا ثبت شده که بخشی از برنامه‌های فرهنگی است.

وی انتخاب ۹ مدیر زن را از اقدامات فرهنگی دانست و افزود: در برخی مواقع در دانشگاه‌ها نیز طرح مدیریت برای بانوان شده اما تعدادی علاقه نشان نداده و تدریس را ترجیح داده‌اند.

استاندار اردبیل از جمله نیازمندی‌های استان‌هایی نظیر استان اردبیل برای توسعه را تشکیل صندوق توسعه استان و تأمین وجوه اداره شده برای استان دانست و افزود: در خود استان تصویب نقطه مرزی اصلاندوز نیز در دستور کار است.

خدابخش در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه چرا به مدت نزدیک به دو ماه است استانداری اردبیل معاون عمرانی خود را معرفی نمی‌کند، اضافه کرد: بنده تمامی وظایف معاونت عمرانی را اجرا می‌کنم و سنگینی و فشار کار به خود بنده انتقال یافته است.

وی افزود: با این وجود فردی برای معاونت پیش بینی شده که به زودی معرفی خواهد کرد.

استاندار اردبیل در خصوص نقاط آسیب‌پذیر ساختمان‌ها از جمله بازار تاریخی اردبیل نیز تأکید کرد: اخیر از مناطق مختلف بازار بازدید شده و تلاش می‌کنیم ایمن‌سازی انجام شود.

به گفته خدابخش ایمن‌سازی یکی از ضروریات امروز دستگاه‌های اجرایی است و ما ایمن‌سازی بازار را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم رسانه‌ها نیز رصد کنند.

وی همچنین در خصوص اعتراض شهروندان اردبیلی به تعرفه گاز و بی‌توجهی مسئولان به این موضوع ادامه داد: اصلاح تعرفه گاز می‌بایست در هیئت دولت تصویب شود.

وی افزود: امسال سرمای زودرس داشتیم که مصرف گاز افزایش یافت و نمایندگان اصلاح تعرفه را به وزارت نفت انعکاس دادند اما استان‌های متعددی شامل اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، گیلان و مازندران درخواست مشابه دارند که در دست بررسی است.

استاندار اردبیل تأکید کرد: چهار ماه از سال به عنوان ماه‌های سردسیر محاسبه می‌شود اما اینکه کدام ماه‌ها سردسیر انتخاب می‌شود اهمیت ویژه دارد.

وی افزود: در دهه فجر امسال ۴۱۶ پروژه در سطح استان با اعتبار ۸۰۸ میلیارد تومان اجرا می‌شود.

کد خبر 3891978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha