۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۱

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی مطرح کرد:

هشدار درباره امکان ریزش بخش هایی از بازار تاریخی اراک

هشدار درباره امکان ریزش بخش هایی از بازار تاریخی اراک

اراک- مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: در حالی که بنای بازار تاریخی اراک وضعیت خوبی ندارد و احتمال ریزش و تخریب در بخش هایی از آن هست، دستگاه های مسئول در این زمینه احساس وظیفه نمی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسینی صبح یکشنبه در نشستی که در رابطه با مشکلات بازار تاریخی اراک برگزار شد، اظهار داشت: طی بازدیدی که در روزهای اخیر از بازار تاریخی اراک داشتیم و با توجه به بارندگی های فصل، شرایط بسیار خطرناک و نامطلوبی بر بازار اراک حاکم است و با توجه به امکان بروز حادثه، درخواست تشکیل جلسه در معاونت عمرانی استانداری مرکزی را ارائه کردیم.

وی افزود: در این موضوع دستگاه های مختلف و متعددی از جمله میراث فرهنگی، شهرداری، راه و شهرسازی، اوقاف و همچنین هیات امنای بنا مسئول و موظف هستند تا مرمت و بازسازی بازار را پیگیری کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: مرمت و بازسازی بازار از سوی میراث فرهنگی استان چند سال است که آغاز شده اما اعتبارات میراث فرهنگی برای این موضوع به هیچ وجه کافی نیست و دستگاه های دیگر نیز باید وظایف خود را در این زمینه به انجام برسانند.

حسینی خاطرنشان کرد: وضعیت بنای بازار تاریخی اراک در حال حاضر اصلا مطلوب نیست، احتمال بروز حادثه وجود دارد و با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش ترددهای مردم در بازار و همچنین در فصل بارندگی هستیم، باید استحکام بخشی و رفع خطر را در دستور کار قرار دهیم.

وی تصریح کرد: همچنین هیات امنای بازار اراک باید در این زمینه نظارت داشته باشند و کسبه بازار از دخالت های غیرفنی و غیرمسئولانه در این بنا خودداری کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در رابطه با نقاطی که ارزیابی کنیم احتمال ریزش وجود دارد بلافاصله اقدام خواهیم کرد و با نصب داربست و ایمن سازی تلاش می کنیم از بروز حادثه جلوگیری شود، اما حقیقتا قابل پیش بینی نیست که در کدام بخش محتمل است چنین اتفاقی بیفتد و  مساله دیگر اینکه فرسودگی و نفوذ رطوبت در برخی نقاط ممکن است قابل مشاهده نباشد.

حسینی افزود: طی سال جاری بسیاری از بخش های بازار اراک و سراهای این بازار مرمت شده و طرح سه ساله ای برای بازسازی بازار تاریخی اراک برنامه ریزی شده که اگر به انجام برسد هیچ خطری مردم و این بنای تاریخی را تهدید نمی کند.

وی ادامه داد: مشکل آنجا است که برخی دستگاه های مسئول و مرتبط با این موضوع، خود را از مساله کنار کشیده اند در حالی که از عواید بازار استفاده می کنند و بخش هایی از بازار در مالکیت آنها است، اما خود را در این زمینه مسئول نمی دانند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اضافه کرد: شهرداری اراک هم با توجه به عوارضی که دریافت می کند در این زمینه مسئول است و رفع این مشکل نیازمند تعامل بین دستگاهی میان نهادهای مرتبط است.

کد خبر 3904764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha