۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸

معاون سازمان اوقاف خبر داد:

بهره برداری از  ۸۵  پروژه عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه در دهه فجر

بهره برداری از  ۸۵  پروژه عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه در دهه فجر

معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف از افتتاح ۸۵ پروژه عمرانی احیاء و آبادانی موقوفات همزمان با ایام دهه فجر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی جعفری معاون  بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف در گفت وگو یی با تبریک ایام سی و هشتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی  با اشاره به اهداف این معاونت، شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی موقوفات و برنامه‌ریزی برای تبدیل سرمایه های  بالقوه وقف به سرمایه اثرگذار در جامعه ر ا مورد تاکید قرار داد و افزود : احیاء و افزایش بهره وری موقوفات و بقاع متبرکه و خدمت رسانی بیشتر جهت رفع بخشی از نیازهای اجتماعی و فرهنگی  کشور اصلی ترین رویکرد این معاونت است.

معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف به وظایف این معاونت اشاره و با بیان اهداف خدماتی سازمان اوقاف در پروژه های عمرانی بقاع متبرکه گفت : این معاونت با بهره گیری از توان نظارت فنی و مهندسی وظیفه راهبری و نظارت برکلیه پروژهای عمرانی سازمان در حوزه بقاع متبرکه و موقوفات را برعهده دارد .

جعفری تصریح کرد :افزایش رفاه و رضایت زائران و گردشگران در بقاع متبرکه و آماده سازی زیرساخت های عمرانی و فضاهای فیزیکی مورد نیاز  عمران این اماکن مذهبی با فضاهای معنوی جزء یکی از اهداف محوری سازمان اوقاف است.  

وی کنترل و نظارت بر پروژه های عمرانی با رعایت الگوی معماری اسلامی- ایرانی در کلیه ابعاد شامل طراحی، اجرا و نظارت توسط کارشناسان فنی و مهندسی در سطح کشور و بهره برداری مطلوب فرهنگی، مذهبی و گردشگری را  از جمله مهم ترین برنامه های معاونت بهره وری  سازمان اوقاف  دانست.

وی نگهداری و حراست از موقوفات را مورد اشاره قرار داد وافزود :همچنین در بخش موقوفات به منظور حفظ، نگهداری و عمران بناهای موجود بر اساس آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه تعمیر، نگهداری، بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی و بکار گیری نیروهای فنی اقدامات مستمری در حال اجراست،

 معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف با اشاره به بهره برداری از  طرحهای عمرانی سازمان اوقاف در ایام دهه فجر گفت :

بر اساس آمار موجود در حوزه امامزادگان و بقاع متبرکه مجموعاً ۶۸ پروژه شاخص توسعه ای، ساخت و ساز و بهسـازی تربت خـانه، شبستان، حسینیه، زائرسـرا، فضـای سـبز، واحـدهای تجاری،اداری،مسکونی، سالن های چند منظوره، تالار احسان، درمانگاه، مجتمع بین راهی، پروژه های خدماتی در  مساحتی بالغ بر ۴۵ هزار متر مربع و اعتباری  بالغ بر۲۷۰ میلیارد ریال به بهره داری رسید.

جعفری خاطر نشان کرد : این طرح ها  دراستان های کرمان، زنجان، یزد، همدان، اصفهان، تهران، آذربایجان های شرقی و غربی، مرکزیو کهکیلویه و بویراحمد همزمان ایام مبارک دهه فجر افتتاح و به بهره برداری رسید ..

معاون سازمان اوقاف به سرمایه گذاری و احیای موقوفات هم اشاره کرد و گفت : حدود ۱۰ درصد از موقوفات کشور، به دلایل مختلفی چون خشکسالی، مشکلات حقوقی،  مخروبه بودن، تغییر کاربری و ...، فاقد درآمد هستند.لذا شناسایی و احیای موقوفات فاقد درآمد و یا کم درآمد یک برنامه همیشگی و مستمر در سازمان اوقاف است و بر این اساس در نظر دارد در یک برنامه پنج ساله ضمن گردآوری اطلاعات آنها در سامانه جامع بانک اطلاعات موقوفات، نسبت به سرمایه گذاری و احیای آنها با هدف اجرای نیات واقفان خیر اندیش و بهره مندی جامع از منافع آنها اقدام کند.

جعفری در ادامه افزود : از این رو در راستای برنامه ریزی در جهت عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی، معاونت بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف در سال ۱۳۹۶ به منظور خدمت رسانی بیشتر و توسعه و ترویج فرهنگ وقف و احیای موقوفات، در هر استان طرح­های مشارکتی با بخش خصوصی را مانند سنوات قبل نیز علاوه بر مشارکت موقوفات با یکدیگر در این حوزه به اجرا در خواهدآورد.

وی تاکید کرد : این معاونت  در این زمینه آمادگی دارد برای تسهیل مشارکت سرمایه گذاران در اراضی موقوفه با سرمایه گذاران همکاری لازم را انجام دهد .

  جعفری با اینکه تعداد ۵۵ پروژه احیا و آبادانی موقوفات در سال ۱۳۹۵ به پایان می رسد  گفت : از این تعداد، ۱۷پروژه‌ شامل ۱۷۵ واحد با کاربری­های مسکونی، اداری، تجاری و خدماتی در ۹ استان تهران، خراسان رضوی، همدان، آذربایجان شرقی، زنجان، اصفهان، ایلام، لرستان و سمنان) همزمان با  دهه مبارک فجر افتتاح و به بهره برداری رسید.

 معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف حجم کل سرمایه‌ گذاری در پروژه‌های مذکور را بالغ بر ۴,۱۰۷ میلیارد ریال و به ارزش روز ۶,۸۱۶ میلیارد دانست وافزود : از آنجایی که یکی از مهمترین دغدغه­های دولت اشتغال زایی است، در حوزه فعالیت های مذکور به طور مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از ۲۰۰۰ نفر اشتغال زایی شده است.   

کد خبر 3905894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha