۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۳۳

مدیر کل دفتر حفاظت سازمان محیط زیست اعلام کرد:

امید به رهاسازی پلنگ رودسر/بحث‌های پیش آمده هم‌افزایی علمی است

امید به رهاسازی پلنگ رودسر/بحث‌های پیش آمده هم‌افزایی علمی است

مدیرکل دفتر حفاظت سازمان محیط زیست، گفت: حال پلنگ آسیب دیده رودسر پس از جراحی رو به بهبود است و نیازی به انتقال به خارج از کشور نیست.

علی تیموری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: خوشبختانه پلنگ آسیب دیده رودسر طی روزهای گذشته رو به بهبود بوده است. در اندام‌های تحتانی حرکاتی دیده می‌شود و تغذیه کاملاً مناسبی با گوشت قرمز هم دارد. سازمان محیط زیست همه تلاشش را برای بهبود این حیوان خواهد کرد تا جایی که حتی بتوانیم حیوان را برای رهاسازی در همان منطقه‌ای که به آن متعلق است آماده کنیم.

وی تصریح کرد: چون سن پلنگ حدود ۴ تا ۵ سال است اگر شرایط بهبود حاصل بشود می‌تواند در همان منطقه که گرفته شده رهاسازی شود. خوشبختانه خوب غذا می‌خورد، داروهایی که دکتر تجویز کرده در زمان مقرر استفاده می‌کند و افراد دیگر از جمله دامپزشکان سازمان در حوزه معاونت طبیعی حیوان را دیده‌اند و علایم مثبت برای بهبود را دارد و حرکت دادن پا و داشتن عصب روی پاها بر اساس سوزن‌هایی که زده می‌شود قطعی شده است و با حیوانی که کاملاً لمس باشد یا نخاع آسیب جدی دیده باشد و هیچ حرکتی نداشته باشدکاملا متفاوت است.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا بر اساس توصیه پزشک جراح پلنگ برای فیزیوتراپی به خارج از کشور منتقل خواهد شد یا نه تأکید کرد: برنامه‌ای برای انتقال حیوان به خارج از کشور نداریم. حتی اگر حیوان در حالتی بود که نخاع دچار آسیب جدی اما قابل بازگشت شده و نیاز به فیزیوتراپی داشته باشد، شرایطی که مد نظر دکتر فتاحیان بود در کشور مهیاست و می‌توان این کار را در کشور انجام داد ولی الان به نظر می‌رسد که شرایط پلنگ از این هم بهتر است و حرکات اندام‌های تحتانی و پاهای پلنگ و وضعیت تغذیه و خوراک به نحوی است که روز به روز بهتر می‌شود و نیازی به جا به جایی حیوان ب خارج از کشور نیست.

تیموری در پاسخ به انتقاداتی که از شرایط مرکز نگهداری پردیسان مطرح شده نیز توضیح داد: حیوان نیاز به مراقبت جدی دارد و نگهداری بعد از جراحی بسیار مهم است. حساسیتی که برخی طرفداران و علاقمندان محیط زیست درباره مرکز نگهداری پردیسان اعلام می‌کنند از این جهت است که شاید این مرکز شرایط لازم برای نگهداری این‌ گونه ارزشمند و جراحی شده را نداشته باشد. البته در این مجموعه هم امکانات و نیروهای خوبی از قبل بوده‌اند و هستند و برای ما قابل اعتمادند ولی باید شرایط بهتری برای حیوان فراهم شود.

وی تأکید کرد: اگر مجموعه‌ای پیدا شود که درخواست دهد و شرایط مناسب نگهداری را داشته باشد، امکان انتقال حیوان را فراهم می‌کنیم. چندین مرکز هم درخواست داده‌اند تا شرایط بهتری را برای احیای این‌گونه ارزشمند فراهم کنیم و به جایی منتقل شود که بتوان بیشتر به حیوان رسیدگی کرد. برای یازدید به مراکزی که مجوز دارند و استانداردهای محیط زیست را رعایت می‌کنند هم رفته‌ایم و اگر شرایط آنجا برای انتقال و نگهداری مناسب باشد حیوان را منتقل کنیم تا نگهداری بیشتری انجام دهند و به لحاظ تغذیه و نظارت شرایط بهتری داشته باشد. به هر حال ما حداکثر تلاش خودمان را خواهیم کرد که حیوان روز به روز بهبود پیدا کند و اگر شرایط مساعد بود بتوانیم حیوان را رهاسازی کنیم.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ضمن توضیح پیشینه انتقال و مداوای حیوان درباره مباحث مطرح شده درباره «مرگ آرام» حیوان نیز گفت: زمانی که این پیشنهاد توسط دانشگاه تهران مطرح شد گفتیم با متخصصان دیگری هم مشورت کنیم. تیم پزشکی که به دفتر ما آمدند با بررسی سی‌تی‌اسکن‌ها گفتند روی نخاع فشار آمده و باید روشی را اعمال کنند که فشار را از روی نخاع بردارند. خوش‌بینانه ترین حالت این بود که نخاع سالم است و حیوان می‌تواند راه برود یا اینکه حیوان دچار آسیب نخاعی شده اما قابل بازگشت است و نیاز به فیزیوتراپی دارد و در مرحله سوم اگر واقعاً این دوپیشنهاد میسر نباشد و ضایعه نخاعی برگشت ناپذیر باشد آنجا ما خیالمان راحت است که همه راه‌های شناسایی و ترمیم آسیب را رفته‌ایم و نهایتاً به آخرین راه که یوتانایز یا مرگ آرام است روی آورده‌ایم.

تیموری در خصوص انتقادات مطرح شده به تصمیم اولیه نیز گفت: البته ما نمی‌توانیم با یک سی‌تی‌اسکن آخرین مرحله یعنی از بین بردن حیوان را پیشنهاد بدهیم یا آن را تأیید و با آن موافقت کنیم. چنین تصمیمی با توجه به سیاست‌های سازمان در دستور کار ما نیست و الان باید همه خوشحال باشند. دانشگاه تهران هم باید خوشحال باشد اگر شاید آن پیشنهاد اول را داده و گفته حیوان باید یوتانایز بشود اما الان مجموعه دیگری آمده و داوطلبانه با یک تیم پزشکی دیگری کار جدیدی کرده و با این کار حیوان را نجات داده و آن‌ها هم باید خوشحال باشند که در کشور یک جراحی توانسته این کار را انجام بدهد.

وی در خصوص دیگری‌های اخیر به ویژه در فضای مجازی میان فعالان محیط زیست درباره تصمیم تیم اولیه و تیم بعدی دامپزشکی گفت: این نوعی هم‌افزایی علمی در مراکز دانشگاهی و بیمارستانی کشور است که خوب هم هست. شاید برخی حرف‌هایی بزنند درباره اینکه بالاخره آن‌ تیم اول پیشنهاد مرگ آرام را دادند اما حالا حیوان بهبود پیدا کرده است و بر این اساس این موضوع را طور دیگری برداشت کنند اما نظر من این است که این‌ها هم‌افزایی دانش است و هم‌افزایی علمی است و باعث تقویت کار می‌شود. نظر ما هم این بوده که هم نظراتشان را اعلام کنند و هیچ‌کس را نباید برای اعلام نظرش مؤاخذه کرد. نظر ما هم این بود که همه بتوانند اظهار نظر کنند و این کار هم که آنجام شده کار جدیدی بوده و سازمان با تمام ظرفیت و توانش موضوع را پیگیری کرده است و امیدواریم که حیوان بهبود پیدا کرده و رهاسازی شود.

کد خبر 3908317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • م.ح م IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
      0 0
      درودبردکترفتاحيان براي شما آرزوي موفقيت دارم منتظر درخشش شما درنجات وکمک حيات وحش ايران هستيم.