۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۱

رئیس مدرسه اسلامی هنر:

کشور را باید با قانون برخواسته از فتوا هدایت کرد

کشور را باید با قانون برخواسته از فتوا هدایت کرد

قم - رئیس مدرسه اسلامی هنر گفت: باید کشور را با قانون برخواسته از فتوا هدایت کرد و فرایند تبدیل فتوا به قانون چیزی است که باید در قم حل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله ابوالقاسم علیدوست ظهر چهارشنبه در همایش فقه و هنر که با حضور جمعی از اساتید حوزه علمیه قم در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار داشت:‌فقه دانش کاشف شریعت و هنر خلقی بدیع، متکامل و مطبوع است و فقه هنر دانشی است که به این مباحث می‌پردازد.

وی بیان داشت:‌ فقه باید به صدها سئوال در زمینه هنر پاسخ دهد البته در این باره در گذشته کار شده اما کارهای بسیار زیادی نیز هنوز برجای مانده است. ما به زمان آگاهی نیاز داریم تا بدانیم کجا قرار داریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با بیان اینکه می‌گویند با سونامی اطلاعات و ارتباطات مواجه هستیم، گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلوگیری از فساد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از حوزه علمیه کمک می‌خواهد و برای این کار امکانات و بودجه لازم را در اختیار حوزه علمیه قرار می‌دهد که متأسفانه با وجود حجم این همه اطلاعات و صفحه‌های مستهجن در اینترنت کار بسیار سخت است.

وی افزود: باید در چارچوب انضباط فقهی فعالیت کنیم و حرکتی بدون بنیان علمی انجام ندهیم و کارهای اساسی داشته باشیم.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: ابهامات بسیار زیادی در خصوص فقه هنر وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرند و مبانی فتاوا را بررسی کرده و در این مجال حدود ورود فقها رعایت شود.

رئیس مدرسه اسلامی هنر عنوان کرد: گاهی اوقات مسائلی از فقها توقع می‌شود که کار فقیه نیست. کار فقه نهادسازی نیست و در حال حاضر بسیاری از فقیهان به مسائلی ورود کرده‌اند که غیر فقهی است.

استحکام بنیان خانواده باید در برنامه ریزی‌های کشور مورد توجه باشد

وی با بیان این که نمی‌شود واقعیت‌ها را نادیده گرفت، اظهار کرد: یک مشکل اساسی جمهوری اسلامی بحث فتوا و قانون است. کشور باید با فتوای برخواسته از قانون هدایت کرد و اگر فتوا، قانون شود باید این فرایند در قم حل شود.

آیت الله علیدوست با تأکید بر اینکه نمی‌شود نقش فقه را در کشور اسلامی نادیده گرفت، گفت باید قانون را در نهادهای فرهنکی اجرا کرد و در برابر قانون تسلیم بود.

وی عنوان کرد:‌ اصلی به نام استحکام بنیان خانواده در هیچ رساله و توضیح المسائلی ذکر نشده اما در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور باید به این موضع توجه کرد.

۹۰ درصد طلاق‌ها در تهران از سوی زنان است

رئیس مدرسه اسلامی هنر در این باره ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ درصد درخواست طلاق‌های تهران از سوی زنان است و این موضوعی تأمل برانگیز است.

کد خبر 3914729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha