۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۴۱

شانس مدیرکلی همچنان با غیربومی هاست؛

فرهنگ کردستان در دولت تدبیر و امید؛ یک گام به جلو دو گام به عقب

فرهنگ کردستان در دولت تدبیر و امید؛ یک گام به جلو دو گام به عقب

سنندج - بررسی وضعیت فرهنگ استان کردستان در عمر دولت تدبیر و امید نشان می دهد که نه تنها اقدام زیرساختی در این بخش صورت نگرفته است که بی ثباتی مدیریتی نیز خود چالشی جدی در حوزه شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استانها؛ آرمان نصراللهی: مقام معظم رهبری در جریان سفر با برکت خود به کردستان در اردیبهشت ماه سال ۸۸، کردستان را یک استان فرهنگی نام نهادند و به همین دلیل مسئولان کشوری و استانی از آن زمان به بعد همواره داشته های فرهنگی این خطه از ایران اسلامی را به رخ کشیده و این مهم را یک مدال با ارزش برای کردستان قلمداد می کردند.

بررسی اجمال وضعیت فرهنگ کردستان در طول نزدیک به چهار سال عمر دولت تدبیر و امید نشان می دهد که متاسفانه برنامه ها حاکم بر این حوزه در استان سینوسی بود و به غیر از فعالیت های کلیشه ای و جشنواره زدگی اتفاقی مثبت و ایجاد یک زیرساخت به چشم نمی خورد.

حاشیه های گریبان گیر حوزه فرهنگ و هنر کردستان در زمان صدرات دولت تدبیر و امید در این استان به جایی رسید که اعتراض های مستمر اهالی این بخش، نمایندگان و مسئولان دولتی در سطح استان را به دنبال داشت و این بار در ماه های پایانی دولت، نوبت به تغییر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان رسید.

حجت الاسلام رحیم جعفری در شرایطی در اردیبهشت ماه سال ۹۳ به مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان منصوب شد که بعد از هفت ماه بلاتکلیفی و وعده استاندار کردستان برای انتصاب فردی بومی برای مدیریت این حوزه مهم، بار دیگر فردی غیربومی سکان دار فرهنگ و هنر کردستان شد.

کارنامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در طول نزدیک به سه سال اخیر نشان می دهد که جدای از برگزاری جشنواره های رنگارنگ، اقدامی قابل توجه و زیرساختی در حوزه فرهنگ و هنر کردستان صورت نگرفته استحجت الاسلام رحیم جعفری که در میان انتقادات جدی فعالان فرهنگی و حتی نمایندگان وقت مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی این پست مهم را در کردستان در اختیار گرفت که در طول نزدیک به سه سال فعالیت خود همواره این انتقادات را به همراه داشت.

نگاهی اجمالی به کارنامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در طول نزدیک به سه سال اخیر نشان می دهد که جدای از برگزاری جشنواره های رنگارنگ، اقدامی قابل توجهی و زیرساختی در حوزه فرهنگ و هنر این استان صورت نگرفته است.

یکی از اولین چالش ها و حاشیه های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان زمانی به وجود آمد که مجوز های متعددی برای خوانندگان پاپی صادر می شد که آنها در سایر استانهای کشور اجازه اجرای برنامه نداشتند و متاسفانه این موضوع به شکلی ادامه پیدا کرد که دو هفته قبل هم برگزاری کنسرت بنیامین در سنندج حواشی متعددی به دنبال داشت و دامنه این حواشی به نشست های متعدد محرمانه مسئولان ارشد سیاسی، امنیتی و حتی نظامی استان کردستان کشیده شد.

عمر پروژه نیمه تمام تالار مرکزی سنندج به ۱۲ سال رسید

وضعیت پروژه های نیمه تمام حوزه فرهنگ به ویژه تالار مرکزی شهر سنندج که عمر ساخت آن به بیش از ۱۲ سال رسیده است مهمترین ملاک برای ارزیابی میزان توجه به ارتقاء زیرساخت های فرهنگ و هنر در استان کردستان به شمار می رود.

دامنه انتقادات از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در طول سه سال اخیر در شرایطی همچنان همراه وی بود که نه تنها نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و اهالی فرهنگ و هنر، که حتی مسئولان دولتی سطح استان نیز در نشست های رسمی از عملکرد وی انتقاد می کردند.

حمدالله کریمی نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در طول دولت تدبیر و امید، عنوان کرد: متاسفانه جناح زدگی و توجه به افکار سیاسی افراد برای انتصاب عامل اصلی رکود و وضعیت حاکم بر فرهنگ و هنر کردستان است.

شاخص های فرهنگی کردستان در پائین ترین سطح ممکن قرار دارد

وی با بیان اینکه ادارات و سازمان های زیادی متولی حوزه فرهنگ هستند، بیان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محور اصلی فعالیت های فرهنگی است و به همین دلیل نوع فعالیت آن بیشترین تاثیر را بر وضعیت فرهنگ و هنر این استان بر جایی می گذارد.

نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر شاخصهای فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان بسیار پائین است و حتی برخی از ادارات شهرستانی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین هزینههای جاری خود با مشکل مواجه شدهاند و در بیجار در یکی از برنامههای فرهنگی، گاز این اداره به دلیل بدهی قطع شد که با وساطت مسئولان وصل شد.

وی ضمن استقبال از تغییر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان یادآور شد: کردستان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی استانی فرهنگی نامگذاری شده است و به همین دلیل اولویت اصلی این است که باید فردی بومی در استان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شود و بدون شک ما به عنوان نماینده مردم این مطالبه و خواست عمومی را به مسئولان کشوری منتقل کرده و پیگیری خواهیم کرد.

اگر حوزه هنری نبود فرهنگ کردستان را آب می برد

هر چند که استاندار کردستان در دو نشست اخیر خبری خود با اهالی رسانه در مقابل سوالی در خصوص میزان رضایت وی از عملکرد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خیلی هنرمندانه از پاسخ به سوال طفره رفت ولی فرماندار شهرستان سنندج دو هفته قبل و در یک نشست عمومی به صراحت از عملکرد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان انتقاد کرد.

محمد ابراهیم زارعی در ششمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان سنندج، با انتقاد از بی تفاوتی فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه جوانان گفت: جای تاسف دارد که این اداره برای امورات جوانان اهمیت قائل نمی شود و اگر حوزه هنری کردستان نبود فرهنگ کردستان را آب می برد.

وی اعلام کرد: به دلیل بی تفاوتی های مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان کردستان باید مدیریت و مسئولیت های آنها در ستاد ساماندهی امور جوانان را به سایر ادارات و سازمان های متولی حوزه فرهنگ و هنر سپرد.

نوع عملکرد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در ماه های اخیر به گونه ای بود که استاندار کردستان هم دست به کار شده و با یکی دو گزینه در خصوص قبول پست مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان رایزنی هایی را صورت داده بود و به همین دلیل حجت الاسلام جعفری هم دست به کار شده و باز هم به واسطه آشنایی با معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه، بار دیگر راهی این استان غرب کشور شد تا مدیرکلی را در این استان هم تجربه کند.

شانس بالای یک غیربومی دیگر برای مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان

در شرایطی فردا دوشنبه حجت الاسلام رحیم جعفری به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه منصوب می شود که همچنان تکلیف مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان مشخص نیست و علیرغم تلاش های متعدد برای انتصاب مدیری بومی، تعدادی محدود هم به دنبال انتصاب فردی غیربومی برای این پست هستند.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: ما به جد دنبال انتصاب فردی بومی به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هستیم و این مطالبه نیز به مسئولان کشوری و استانی اعلام شده است.

سید احسن علوی افزود: به هر حال بررسی پرونده مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نشان می دهد وی نتوانست قدمی مثبت برای توسعه فرهنگ این استان بردارد و به همین دلیل باید مسئولان دولتی به مدیران بومی هم اعتماد کرده و فردی بومی استان را به عنوان مدیرکل معرفی کنند.

هر چند که انتصاب مدیران غیربومی برای مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دارای سابقه است ولی انتظار مردم استان به ویژه اهالی فرهنگ و هنر این است که دولت تدبیر و امید در راستای عمل به وعده های خود، این بار به یک فرد بومی اعتماد کرده و مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان را به وی بسپارد.

کد خبر 3917338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha