الشرق الاوسط تحلیل کرد؛

طرح مصر،تونس و الجزایر برای حل بحران لیبی تحت تاثیر «الغنوشی» است

طرح مصر،تونس و الجزایر برای حل بحران لیبی تحت تاثیر «الغنوشی» است

الشرق الاوسط اعلام کرد که برخی از این نگران هستند که طرح سه جانبه ای که به تازگی الجزایر، مصر و تونس برای پایان دادن به بحران لیبی پیشنهاد کرده اند، در اصل تونسی و تحت تاثیر «الغنوشی» باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه سعودی الشرق الاوسط درباره طرح سه جانبه ای که به تازگی الجزایر، مصر و تونس برای پایان دادن به بحران در لیبی پیشنهاد کرده اند، نوشت که این طرح به شدت تحت تاثیر «الغنوشی» رهبر اخوانی های تونس و از مخالفان نظام سیاسی این کشور است.

این پایگاه ادامه داد: هدف از این طرح تسهیل گفتگو میان طرف های لیبی در زمینه عملیات سیاسی اعلام شده است اما آیا واقعا این چنین است یا اینکه برای ایفای نقش در محافل بین المللی مطرح شده است؟ به ویژه اینکه مارتین کوبلر (نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی) نیز اخیرا بیان کرد که از اصلاحات در توافق سیاسی حمایت می کند تا اینکه میان گروه های لیبی بر سر این توافق، اجماع نظر حاصل شود. اخیرا گنادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه هم خطاب به کوبلر انتقاد کرده بود که از برخی گروه های معین به نفع دیگری در لیبی حمایت می کند و افزوده بود که سیاست کوبلر، حمایت از طرف های مسلط در طرابلس است. این به معنای ادامه تزلزل در حل سیاسی بحران است و نماینده سازمان ملل هم خودش به بخشی از این مشکل و یک طرفی از بحران تبدیل شده است.

الشرق الاوسط می افزاید: طبق این طرح سه جانبه، دولتی تشکیل خواهد شد که رئیس آن مستقل است و وزرای آن نیز هیچ گونه وابستگی جناحی ندارند. همچنین فرماندهی عالی ارتش نیز رئیس پارلمان خواهد شد اما برخی از این نگران هستند که این طرح در اصل تونسی و تحت تاثیر «الغنوشی» (رئیس حزب النهضه تونس) باشد. به ویژه اینکه طرف های لیبی با مداخله رئیس حزب النهضه تونس مخالفت کرده اند. زیرا الغنوشی پیش از این جانبداری کامل خود را از گروه های اسلامی سیاسی در لیبی آشکار کرده و در سفر به الجزایر با «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهور این کشور هم دیدار کرده بود؛ وضعیت لیبی از مهم ترین محورهای دیدار طرفین بوده است و این دیدار میزان نقشی که الغنوشی ایفا می کند، نشان می دهد.

الشرق الاوسط در پایان نتیجه می گیرد: طرح سه جانبه شاید فرصتی برای حل بحران باشد و شاید به دلیل عدم کسب توافقات لازم و فراهم کردن زمینه مشترک، ناقص شود. زیرا شبه نظامیان را به عنوان بخشی از راه حل در نظر گرفته است و شاید این اقدام، اهانت به اراده مردم لیبی باشد.

کد خبر 3919099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha