۱۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰:۴۰

کتاب «جامعه و اقتصاد» توسط انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شد

کتاب «جامعه و اقتصاد» توسط انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شد

کتاب «جامعه و اقتصاد» به قلم «مارک گرن اووتر»، استاد جامعه شناسی دانشگاه استنفورد توسط انتشارت دانشگاه هاروارد به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، مساله اقتصاد و نقش آن در جامعه همواره یکی از بزرگترین مباحث در علوم انسانی بوده است. تاثیرات متقابل جامعه و اقتصاد بر یکدیگر چیست؟ آیا تنها اقتصاد می تواند تاثیرات ناشی از تغییر عملکرد یا حتی ماهیت خود را بر روی جامعه ایفا کند و یا جامعه نیز می تواند بر روی مولفه های دخیل و تعیین کننده در اقتصاد تاثیر بگذارد؟

اگر بخواهیم کمی بر روی این مبحث عمیق تر شویم، نهایتا به این سوال می رسیم که رفتار و الگوهای اقتصادی برگرفته از چه منابعی هستند؟

«مارک گرن اووتر»، پایه گذار جامعه شناسی اقتصادی مدرن و استاد جامعه شناسی دانشگاه استنفورد آمریکا، در کتاب جدید خود با نام «جامعه و اقتصاد» با فرض بر اینکه اقتصاد مقوله ای جدا از دیگر مباحث مطرح در علوم انسانی نیست، نسبت عمیقی میان روابط اجتماعی و اقتصادی در درون یک جامع برقرار کرده و معتقد است تاثیرات افراد صاحب نفوذ بر دیگر افراد می تواند به تاثیرات اقتصادی بر آنها بینجامد.

نویسنده کتاب همچنین در خصوص مشکلات موجود در جامعه از جمله مشکلات اقتصادی نیز، هنجارهای اجتماعی برآمده از فرهنگ، اعتماد اجتماعی و قدرت متنفذین جامعه در حل و فصل آنها نیز می تواند تاثیرگذاری اقتصادی خاص خود را داشته باشد. وی راه هایی را به بسط می کشد که مبتنی بر همین هنجارهای اجتماعی بوده و صاحب نفوذان جامعه از آنها برای یافتن راه حلهای عمل گرایانه در حل چنین مشکلاتی استفاده می کنند.

نویسنده در کتاب خود در حقیقت نوعی مطالعه بین رشته ای میان علوم روانشناسی، مطالعات شبکه های اجتماعی و بررسی سیاسی – تاریخی، در حقیقت به کشف الگوها و روابط پنهان میان این پدیده های اجتماعی می پردازد که به گفته وی در نهایت تاثیری عمیق و شگرف بر اقتصاد یک جامعه خواهند داشت.

کد خبر 3921255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha