۱۳ اسفند ۱۳۹۵، ۲:۱۴

نشست خصوصی وزیر خارجه آمریکا با آمانو پیرامون برجام

نشست خصوصی وزیر خارجه آمریکا با آمانو پیرامون برجام

«رکس تیلرسون» و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نخستین دیدار رسمی خود پیرامون توافق هسته ای ایران بطور خصوصی با یکدیگر گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «واشنگتن تایمز»، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا و «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه در نخستین دیدار رسمی خود پیرامون توافق هسته ای ایران بطور خصوصی با یکدیگر گفتگو کردند.

علی رغم اعلان این دیدار دوجانبه میان تیلرسون و آمانو در برنامه وزارت امور خارجه آمریکا، دفتر مطبوعاتی این وزارتخانه ضمن عدم ارائه جزئیات بیشتر، از دادن هرگونه اطلاعات در خصوص حضور فردی دیگر در این دیدار امتناع کرد. 

یک سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی به روزنامه واشنگتن تایمز گفت که یوکیا آمانو با وزیر خارجه آمریکا و «تعدادی از مقامات بلندپایه این کشور در واشنگتن» دیدار می کند؛ اما از ذکر جزئیات بیشتر در اینباره خودداری کرد.

این احتمال وجود دارد که در گفتگوی محرمانه روز پنج شنبه میان تیلرسون و آمانو، تمرکز اصلی گفتگوها بر توافق هسته ای باشد که در دوران ریاست جمهوری اوباما میان ایران و گروه «۱+۵»- متشکل از آمریکا، چین، روسیه، آلمان، انگلیس و فرانسه- منعقد شد و تهران را در اِزای لغو تحریمهای اقتصادی علیه ایران، به محدود ساختن ذخایر اتمی خود و فعالیتهای پژوهشی در این حوزه ملزم نمود.

لازم به ذکر است که رئیس جمهور آمریکا در جریان رقابتهای انتخاباتی سال گذشته علیه این توافق هسته ای موضع گرفت و آن را «بدترین توافقی» خواند که «تاکنون مورد مذاکره قرار گرفته است».

رکس تیلرسون همچنین خواستار «بررسی کامل» این توافق شده است. این در حالی است که رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام حمایت خود از «برجام»،‌ این توافق هسته ای را یک «منفعت خالص» می خواند.

در گزارش فصلی این آژانس پیرامون برجام که هفته گذشته منتشر شد، آمده است که پس از رسیدن میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به حد مجاز معین شده در برجام، اکنون این ذخایر تقریباً به نصف کاهش یافته است.

کد خبر 3921793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha