۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۵۳

فرنوش عابدی در گفتگو با مهر:

ساخت انیمیشن انتها ندارد/ حوزه مغفول اقتباس ادبی در سینمای ایران

ساخت انیمیشن انتها ندارد/ حوزه مغفول اقتباس ادبی در سینمای ایران

فرنوش عابدی که با انیمیشن «پیشخدمت» در دهمین جشنواره پویانمایی تهران حضور دارد معتقد است اقتباس ادبی حلقه مفقوده فیلمسازی امروز ما در همه شاخه هاست.

فرنوش عابدی کارگردان انیمیشن کوتاه «پیشخدمت» که در بخش مسابقه ایران و بخش بین الملل حضور دارد درباره انیمیشن خود به خبرنگار مهر گفت: «پیشخدمت» انیمیشنی در ۹ دقیقه است که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آن را تهیه کرده است و اولین اکران این انیمیشن در جشنواره فیلم کوتاه تهران بود که توانست عنوان بهترین انیمیشن را از آن خود کند. این انیمشن تنها انیمیشنی بود که در بخش بهترین فیلمنامه کاندیدا بود. این انیمیشن حضورهای بین المللی خود را به تازگی آغاز کرده است و در چهاردهمین دوره جشنواره فیلم مستقل لندن و در جشنواره «سینه کوئست» آمریکا نیز حضور دارد.

وی درباره ویژگی هایی که باعث شده این انیمیشن مورد توجه قرار بگیرد نیز بیان کرد: به نظرم هر چه بیشتر برای ساخت یک انیمیشن زحمت بکشید نتیجه بهتری دارد. کار قبلی من که «درخت کهنسال» بود هم به بخش بین الملل جشنواره پویانمایی راه پیدا کرد اما این موفقیت ها را نداشت. طراحی کاراکتر و کارگردانی به مراتب ضعیف تر از این کار بود. برای کار «پیشخدمت» دو سال زحمت کشیده شده است و در ساخت انیمیشن بر عکس فیلم که ممکن است شما ۳ ماه روی تولیدش زمان بگذارید اما اسکار بگیرد، حتما زمانی که برای کار می گذارید در موفقیت آن تعیین کننده است.

عابدی بیان کرد: اگر برای این کار ۳ سال زمان می گذاشتم حتما نتیجه کار بهتر می شد. در واقع ساخت یک انیمیشن انتها ندارد و یک جایی باید خودتان بگویید دیگر بس است و انتهای کار را ببندید چون همیشه جا برای بهتر شدن کار وجود دارد.

کارگردان «پیشخدمت» یکی از علل دیده شدن این اثر را ژانر آن دانست و اظهار کرد: ما روی نکته ای دست گذاشتیم که در سینمای ایران حوزه مغفول و فراموش شده ای است. در واقع سراغ ژانر وحشت و نوآر رفتیم. تصویر و سبک بصری کار سیاه و سفید و کافکایی است. در واقع یک فضای گوتیک کافکایی دارد. شاید به همین دلیل زیاد به چشم آمده است. دیگر اینکه سراغ اقتباس رفتیم. در واقع حوزه مغفول دیگر کار کوتاه بحث اقتباس ادبی است. ما به ندرت اقتباس از رمان را شاهد هستیم. هرچند اقتباس ما مو به مو نیست و نمی توانم به طور مشخص بگویم از کدام رمان اقتباس شده اما از فضای کلی ادبیات و خصوصا مسخ کافکا الهام گرفته شده است.

وی درباره رشد هنر انیمیشن طی سالهای اخیر نیز گفت: در این سالها به مراتب انیمیشن های بهتری ساخته شده است و انیمیشن در ایران به خوبی در حال پیشرفت است اما متاسفانه این پیشرفت بیشتر تکنیکی است و همچنان فیلمنامه چندان جدی گرفته نمی شود.

عابدی همچنین درباره حمایت از انیمیشن کوتاه برای بهتر دیده شدن بیان کرد: بزرگترین کاری که می شود در حمایت از فیلم کوتاه در همه انواع آن انجام داد این است که یک شبکه مانند شبکه «آرته» از صبح تا شب فیلم کوتاه نشان بدهد. بعید می دانم راه اندازی این شبکه کار سختتی باشد. حتی به مرور می شود در این شبکه تبلیغ هم پخش کرد و حق پخش به فیلمسازان داد. جدا از این پیشنهاد می شود از طریق فضای مجازی امکانی برای دیده شدن این فیلم ها مهیا کرد. راه دیگرش هم که دیگران گفته اند این است که موسسه رسانه های تصویری در هر محصولی که ارائه می دهد ابتدا و انتهایش یک فیلم کوتاه بگذارد. 

دهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران ۱۵ تا ۱۹ اسفند ماه برگزار می شود.

کد خبر 3922579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha