۱۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۷

یک هفته با کتاب؛

ادامه انتقاد از یک نوبل غیرمنتظره/ «عیدانه کتاب» کلید خورد

ادامه انتقاد از یک نوبل غیرمنتظره/ «عیدانه کتاب» کلید خورد

انتقاد و گلایه اورهان پاموک از اعطای جایزه نوبل ادبیات به باب دیلن و جنجال بر سر رمان تازه هاروکی موراکامی از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: خلاف گزارش‌های «یک هفته با کتاب» هفته‌های گذشته، مرور خبرهای کتاب و نشر در این هفته، تعداد زیادی خبر بین المللی دارد. به این ترتیب در گزارش این هفته، ۶ خبر داخلی و ۵ خبر بین المللی را از رویدادهای هفته مرور می کنیم. بنابراین در گزارش این هفته، خبرهای بین المللی نقش پررنگی دارند که بیشتر آن ها هم درباره نویسندگان هستند.

یکی دیگر از نقاط اختلاف گزارش این هفته با هفته های پیش، این است که تنها یک خبر مربوط به نمایشگاه کتاب تهران در آن حضور دارد.

در ادامه مرور خبرهای کتاب این هفته را با خبرهای داخلی شروع می کنیم. آغازگر خبرهای داخلی هم، مربوط به مراسم رونمایی از طرح توسعه سامانه مجوز نشر مربوط می شود.

رونمایی از طرح توسعه سامانه مجوز نشر

طرح توسعه سامانه مجوز نشر(سامن) روز شنبه این هفته با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و تعدادی از فعالان حوزه نشر رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از طرح توسعه سامانه مجوز نشر، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به برخی ویژگی‌های این سامانه برای ناشران، وزارتخانه متبوعش را امین اطلاعات ناشران عنوان و ابراز امیدواری کرد: آنها بیش از پیش از چنین تسهیلاتی استفاده کنند.

در این مراسم کار ثبت الکترونیک درخواست مجوز برای اولین کتاب با استفاده از توکن‌های جدید توسط علی باقرزاده فرزند زنده‌یاد باقرزاده مدیر انتشارات توس انجام و در پایان به صورت نمادین تعدادی از این توکن‌ها تحویل برخی از ناشران حاضر در برنامه شد.

۲۰۰۰ ناشر توکن گرفتند

مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد از تحویل ۲۰۰۰ «توکن» (شناسه الکترونیک) به ناشران کشور و اعلام آمادگی استان‌های البرز و مازندران برای پذیرش مسئولیت ممیزی کتاب خبر داد.

محمد سلگی در گفتگویی که این هفته با خبرنگار مهر داشت، درباره میزان توکن‌های جدید (شناسه الکترونیک) که به تازگی بین ناشران توزیع شده است و تاثیر این کار در کاهش مراجعات آن‌ها به اداره کتاب و پیگیری وضعیت بررسی کتاب‌های از طریق سامانه الکترونیک که به همین منظور ایجاد شده است، گفت: تاکنون حدود ۲۰۰۰ توکن به ناشران تحویل شده است که از این تعداد حدود ۱۵۰۰ توکن مربوط به تهران و مابقی هم مربوط به شهرستان‌هاست.

وی افزود: اخذ توکن، ناشران را از مراجعه حضوری و مستقیم به اداره کتاب، عملاً بی‌نیاز می‌کند و با توجه به اینکه سامانه مربوطه فعالیت آزمایشی خود را شروع کرده است، این تسهیلات در حال حاضر قابلیت استفاده برای ناشران را دارد.

اعلام تعداد ناشران متقاضی حضور در نمایشگاه کتاب تهران

هومان حسن‌پور مدیر کمیته ناشران داخلی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگویی که این هفته با خبرنگار مهر داشت، ضمن اشاره به اتمام مهلت ثبت نام از ناشران داخلی برای حضور در این نمایشگاه در ساعت ۲۴ روز گذشته، آمار نهایی ناشران متقاضی شرکت در نمایشگاه سی‌ام را اعلام کرد.

طبق سخنان حسن پور، در بخش کودک ۳۷۳ ناشر، در بخش عمومی ۱۵۴۵ ناشر، در بخش دانشگاهی ۵۵۲ و در بخش آموزشی ۱۳۷ ناشر، و در مجموع ۲۶۰۷ ناشر متقاضی حضور در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شده‌اند.

آغاز اجرای طرح عیدانه کتاب

طرح «عیدانه کتاب» از روز یکشنبه ۱۵ اسفند با مشارکت بیش از ۷۰۰ کتابفروشی آغاز شد و به مدت یک ماه در سراسر کشور اجرا می‌شود. از این تعداد تاکنون ۵۵۳ کتاب‌فروشی از مراکز استان‌ها و ۱۵۷ کتاب‌فروشی از شهرستان‌ها عضو طرح شده‌اند. با اجرای این طرح، علاقه‌مندان به کتاب می‌توانند به مدت یک ماه با مراجعه به کتاب‌فروشی‌های عضو در شهرهای خود، کتاب‌های حوزه بزرگسال را با ۲۰ درصد و کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را با ۲۵ درصد تخفیف خریداری کنند.

معرفی برگزیدگان سومین دوسالانه کارتون کتاب

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان سومین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب پیش از ظهر سه‌شنبه ۱۷ اسفند با حضور مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و چهره‌های فرهنگی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد و برگزیدگان و شایستگان تقدیر این رویداد از ایران، کروواسی و مونته نگرو معرفی شدند.

برپایی نخستین نمایشگاه سراسری کتاب اروند

نخستین نمایشگاه سراسری «کتاب اروند» هم این هفته با حضور جمعی از مسئولان و مردم، در محل نمایشگاه دائمی اروند در آبادان افتتاح شد. در این نمایشگاه ۵۰ هزار جلد کتاب از ۲۱۲ ناشر از تهران و ۲۳ ناشر از سایر استان ها در ۲۳۵ غرفه عرضه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به تخفیف ۴۰ درصدی خرید کتاب از این نمایشگاه از سهم ۲۰ درصدی منطقه آزاد اروند، ۱۰ درصدی ناشر و ۲۰ درصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تخفیف در هنگام خرید کتاب خبر داد و افزود: تخفیف خرید کتاب های آموزشی و درسی برای دانش آموزان ۵۰ درصد خواهد بود.

انتقاد اورهان پاموک از اعلای نوبل به باب دیلن

با ورود به بخش خبرهای بین الملل، به خبری از اورهان پاموک می رسیم. پاموک که برای دریافت جایزه ادبی تولستوی به روسیه سفر کرده و بیش از یک هفته است در آنجا به سر می‌برد در گفتگو با مطبوعات روسیه گفت از اهدای جایزه ادبی نوبل ۲۰۱۶ به باب دیلن ناراحت شده است.

پاموک که خود در سال ۲۰۰۶ جایزه نوبل را دریافت کرده، گفت: واقعا از اهدای این جایزه به باب دیلن متاسف شدم. فکر می‌کنم این جایزه باید به چهره‌هایی که جایگاه بسیار مهم‌تری در ادبیات دارند اهدا شود. خیلی بیشتر دوست داشتم این اتفاق بیفتد به جای آنکه جایزه به دیلن اهدا شود. نویسنده‌های بسیار مطرح آمریکایی وجود دارند که شایسته دریافت این جایزه بودند. دیلن شخصیت بسیار مشهوری است و ترانه‌ها و شعرهای مهمی هم نوشته اما او به‌عنوان یک چهره برجسته ادبی شناخته نمی‌شود. فکر می‌کنم قلب نویسندگان بسیاری آن روز شکست. من به این تصمیم واقعا انتقاد دارم.

جنجال بر سر رمان تازه هاروکی موراکامی

علاوه بر دو خبر بین المللی دیگری که درباره نویسندگان هستند، یک خبر مهم دیگر بین اخبار این هفته درباره نویسنده ای در حد و تراز جایزه نوبل بود. در حالی که هاروکی موراکامی ۲۴ فوریه رمان جدیدش را به بازار فرستاد و با اقبال مخاطبان برای خرید این رمان بلند دو جلدی روبه رو شد اکنون مناقشاتی بر سر موضوع کتاب ایجاد شده است.

«کشتن افسر» نخستین جلد از رمان موراکامی است که در روز نخست انتشارش در ژاپن ۱.۳ میلیون نسخه از آن به بازار آمد. اما اکنون خوانندگان نویسنده محبوب‌شان را برای پرداختن به موضوع تاریخی جنجالی شماتت می‌کنند. در هر حال پرداختن به موضوع قتل عام نانکینگ در جدیدترین رمان موراکامی موجب شده تا برخی از علاقه مندان وی بر این تاکید کنند که اصلا کشتاری وجود نداشته و نباید موضوع کتاب این نویسنده باشد. این در حالی است که موراکامی حتی بیشتر از چینی‌ها، شمار کشته شدگان را ۴۰۰ هزار نفر برآورد کرده است.

اظهار نظرهای علاقه‌مندان موراکامی درباره این کتاب طیف وسیعی را دربرمی‌گیرد، اما خیلی از آنها معتقدند این کتاب دل آنها را شکسته و برخی حتی می‌گویند او با دستکاری تاریخ قصد دارد تا برنده جایزه ادبی نوبل شود.

برگزاری زودتر از موعد نمایشگاه کتاب لندن

از جمله خبرهای بین المللی این هفته در حوزه کتاب این بود که یکی از مهمترین نمایشگاه‌های بین‌المللی و سالانه کتاب یعنی نمایشگاه کتاب لندن در سال ۲۰۱۷ یک ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می‌شود.

این نمایشگاه امسال در آستانه بهار کار خود را شروع می‌کند و در حالی که هر سال در ماه آوریل کلید می‌خورد، امسال یک ماه زودتر از همیشه و از ۱۴ تا ۱۶ مارس (۲۴ تا ۲۶ اسفند) برگزار می‌شود. دلیل این تغییر این است که نمایشگاه کتاب بولونیا امسال از ۳ تا ۶ آوریل برگزار می‌شود.

اختلاف نظر نویسندگان انگلیسی بر سر ترامپ

مراسم رونمایی کتاب در یکی از کتابفروشی های لندن موجب اختلاف نظر بین نویسندگان بریتانیایی شده است. سوزان هیل نویسنده کتاب «زن سیاهپوش» که مراسم امضای کتابش در یکی از کتاب‌فروشی‌های لندن را لغو و کتابفروشی را به ضدترامپ بودن متهم کرد، خشم همکارانش را برانگیخت. شماری از نویسندگان انگلیسی هم، از جمله پاتریک نس، جوآن هریس و سارا پری با حمایت از کتابفروشی نورویچ به این نویسنده اعتراض کردند.

سوزان هیل که در شمال نورفولک زندگی می‌کند گفته بود آنها قصد داشتند به وی تحمیل کنند که باید حتما مخالف پرزیدنت ترامپ باشد و این برنامه تنها به نویسندگانی اختصاص یافته که با او مخالف هستند. این نویسنده که برای مراسم امضای کتاب جدیدش «از قلب» قرار بود در این کتابفروشی برای مراسم امضای کتاب حضور یابد گفته بود نباید او حتما مخالف ترامپ باشد. 

درگذشت نویسنده آمریکایی

پائولا فاکس نویسنده مطرح آمریکایی خالق آثار متعدد برای کودکان و بزرگسالان که در آثارش به مسایلی از قبیل از دست دادن‌ها، جابجا شدن‌های مکانی و دل‌کندن‌ها می‌پرداخت و سال‌ها سابقه کار داشت، در بروکلین در ۹۳ سالگی درگذشت.

خانم فاکس رمان های بسیاری برای بزرگسالان و بیش از ۲۰ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته بود. سبک جذاب او، کنترل استادانه لحن داستان و تمرکز بر فروپاشی خانواده، خانه، سلامت و اعتماد از جمله موضوع‌های مورد علاقه او بودند.

کد خبر 3926813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha