۲۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۴۵

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید عنوان کرد؛

کاهش ۴۵ درصدی تلفات پلنگ ایرانی/ افزایش جرایم پلنگ به ۸۰ میلیون

کاهش ۴۵ درصدی تلفات پلنگ ایرانی/ افزایش جرایم پلنگ به ۸۰ میلیون

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق آخرین گزارش‌ها و آمارها، تلفات پلنگ در سال ۹۵ نسبت به هشت سال گذشته کاهش ۴۵ درصدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری سه جانبه میان سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق ملی محیط زیست و یکی از شرکت‌های نفتی در راستای اجرای برنامه ملی مدیریت و حفاظت از پلنگ ایرانی، گفت: تا پیش از سال ۹۴ به طور نسبی سالانه ۱۶ قلاده پلنگ تلف می شد اما بر طبق آخرین گزارش ها و آمارها در سالجاری حدود ۹ قلاده پلنگ تلف شده است که نشان دهنده کاهش ۴۵ درصدی تلفات پلنگ نسبت به هشت سال گذشته است.

تیموری افزود:‌ در پایان سال ۹۴ برنامه‌ای تحت عنوان برنامه مدیریت و حفاظت از پلنگ ایرانی تدوین و ابلاغ شد و معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع رسمی اجرای این برنامه شناخته شده است.

وی با بیان اینکه این برنامه شامل هشت محور است و یکی از برنامه‌های مهم و ارزشمند آن طرح بیمه پلنگ ایرانی است، اظهار کرد: در پایان سال ۹۴، بیمه ما طی اقدامی داوطلبانه و تفاهم نامه ای میان این شرکت و سازمان حفاظت محیط زیست بیمه پلنگ ایرانی برای ۵ سال را برعهده گرفت و البته قرار است این اقدام در سال ۹۶ نیز به صدور بیمه نامه برای پلنگ ایرانی منجر شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: همزمان با تدوین برنامه مدیریت و حفاظت از پلنگ ایرانی، سازمان حفاظت محیط زیست جریمه شکار پلنگ را از ۵ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان افزایش داد.

تیموری ادامه داد: با توجه به آموزش‌هایی که در سال ۹۵ از طریق رسانه ملی، سایر رسانه ها و ادارات کل استانی انجام شد در سال جاری تاکنون ۹ قلاده تلفات پلنگ داشته‌ایم که از این میان برای چهار مورد توسط بیمه ما خسارت پرداخت شده است که میزان جبران خسارت برای هر قلاده نیز ۶۰ میلیون تومان است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از میان ۹ قلاده پلنگی که در سال ۹۵ تلف شده اند، ۳ قلاده به صورت طبیعی و بر اثر عواملی همچون پیری و عدم توانایی شکار طعمه یا درگیری با یکدیگر تلف شدند، گفت: ۳ قلاده نیز توسط انسان‌ها شکار شدند که در این زمینه هر ۳ نفر دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شد و صدور رای آن ها در حال نهایی شدن است که علاوه بر پرداخت ۸۰ میلیون تومان خسارت برای هر قلاده، قضات می توانند آن ها را به زندان نیز محکوم کنند.

به گفته وی، با توجه به اینکه ۳ مورد از تلفات پلنگ در سالجاری در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است، باید برنامه ریزی ویژه ای برای آموزش و حفاظت در این استان داشته باشیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ایجاد مرکز امداد و نجات حیات وحش به ویژه پلنگ ایرانی از دیگر برنامه‌های جامع در راستای حفاظت این گونه است، اظهار کرد: در پارک پردیسان مرکز امداد و نجات با هدف رهاسازی گونه داریم و اگر امکان رهاسازی گونه بعد از تیمار وجود نداشت به مکان‌های امن برای نگهداری منتقل می‌شوند.

تیموری در ادامه با اشاره به پلنگی که اخیرا در رودسر به خاطر گیر کردن در تله‌ای که برای شکار گراز توسط مردم محلی تعبیه شده بود زخمی شد، اظهار کرد: بسیاری اعتقاد داشتند امکان زنده ماندن این قلاده وجود ندارد و تقاضاها بر معدوم سازی بود ولی این گونه توسط دکتر فتاحیان جراحی شد و نجات پیدا کرد. در حال حاضر این پلنگ راه می‌رود و تحرک زیادی دارد. دکتر فتاحیان درخواست داده که به صورت داوطلبانه مرکز امداد و نجات پلنگ و سایر گونه های حیات وحش داشته باشد که برای این منظور انتظار هیچ مبلغی از سازمان محیط زیست ندارد.

وی افزود: برای ایجاد مرکز نگهداری و تیمار پلنگ‌های آسیب‌دیده تا هفته آینده تفاهم نامه‌ای با بیمارستان فتاحیان و بخش خصوصی مربوطه منعقد می‌کنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بحث مهم برگزاری کارگاه آموزشی در سطح کشور نیز مورد توجه است، گفت: به منظور اجرای سیر برنامه ملی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی شرکت نفت سپاهان به طور داوطلبانه ورود کرده است تا مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه ایفا کنند. این شرکت پذیرفته منابع مالی اجرای طرح‌ها را در سال ۹۶ و ۹۷ تامین کند تا کاهش تلفات پلنگ ایرانی محقق شود.

کد خبر 3928447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha