۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۲۱:۱۱

کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه:

استفاده از تکنولوژی نانو امری بسیار حیاتی برای کشور است

استفاده از تکنولوژی نانو امری بسیار حیاتی برای کشور است

کرمانشاه- کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه گفت: استفاده از تکنولوژی و فناوری نانو در حوزه‌های مختلف برای کشور یک امر بسیار حیاتی است.

کیوان خاصی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اهمیت بهره گیری از تکنولوژی اظهار داشت: همزمان با پیشرفت علوم و فناوری های کاربردی که باعث ارتقای سطح زندگی مردم جهان شده است.

خاصی در ادامه بیان کرد: استفاده نادرست و سوء استفاده از علوم و فناوری‌های نوین در برخی افراد، گروهکها، سازمان ها و  دولت های متخاصم دنیای کنونی را در این برهه از زمان دچار مشکلات و آسیب های جدی کرده است که بحث بیوتروریسم یکی از موضوعات مهم این حوزه می‌باشد.

وی اظهار کرد: از این تشخیص زود هنگام عوامل بیوتروریسم برای دولت های صلح طلب مانند جمهوری اسلامی ایران در حفظ سرمایه های ملی، امری بس مهم و ضروری است و این مهم بدون بهره گرفتن از فناوری‌های نوین همچون فناوری نانو، فناوری زیستی و دیگر فناوری های نوین امکان پذیر نیست.

خاصی عوامل میکروبی و ویروسی را علت بسیاری از بیماری ها دانست و افزود: امروزه بیماری‌های نو پدید و نوظهور برای جامعه انسانی آسیب هایی جدی ایجاد کرده است به عنوان مثال می توان به انواع  ویروس جهش یافته آنفلوانزای پرندگان اشاره کرد.

کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه اضافه کرد: ویروس ها بشدت باعث بیماری‌های واگیردار می‌شوند و به این علت باید آن ها را مورد شناسایی قرار داد و برای شناسایی آن ها معمولا از تجهیزات پیشرفته رصد و پایش، دیده وری  و تشخیص استفاده کرد.

این مسئول به اهمیت استفاده از نانو حسگر ها در حوزه‌های مختلف پزشکی، نظامی، محیط زیست، صنعت ودیگر حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: نانوحسگرها در اصل حسگرهای شیمیایی، فیزیکی یا زیستی در ابعاد نانو هستند که می‌توانند تغییرات ایجاد شده در مقیاس نانو را با حساسیت و دقت بسیار بالا و به صوت کیفی یا کمی اندازه‌گیری نمایند. 

خاصی حساسیت زیاد، قدرت تشخیص بالا و توانایی اندازه‌گیری هم‌زمان چندگونه با یکدیگر را از مهم‌ترین مشخصه‌هایی اعلام کرد که باعث ایجاد اعتماد بسیار گسترده به داده‌های حاصل از حسگرها و نانوحسگرها شده است.

وی شناسایی عوامل شیمیایی و زیستی توسط نانو سنسور ها یا نانو حسگر ها را از اساسی ترین فعالیت‌ها در عرصه پیشگیری و تشخیص دانست و افزود: با پیشرفت علوم و پیدایش تجهیزات الکترونیکی و تحولات عظیمی که در چند ده اخیر به وقوع پیوسته نیاز به استفاده از تکنولوژی نانو در حوزه های مختلف یک امر حیاتی  در کشور می باشد.

کد خبر 3949991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha