۲۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۵۲

دبیر هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کرمانشاه مطرح کرد:

احتمال رد صلاحیت برخی از افراد فعلی شوراهای اسلامی در کرمانشاه

احتمال رد صلاحیت برخی از افراد فعلی شوراهای اسلامی در کرمانشاه

کرمانشاه- دبیر هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا استان کرمانشاه گفت: ممکن است برخی از افرادفعلی شوراهای شهر و روستا که در انتخابات آینده ثبت نام کرده اند رد صلاحیت شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش رستم آبادی امروز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در کرمانشاه، اظهار داشت: امسال ۹ هزار و ۸۵۷ داوطلب شامل یک هزار و ۳۲۹ داوطلب شورای شهر و هشت هزار و ۵۲۸ نفر برای کاندیداتوری شورای روستا در سطح استان ثبت نام کردند.

دبیر هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ۴۲۹ نفر زن و ۹ هزار و ۴۲۸ نفر مرد در این انتخابات ثبتنام کردند بیان کرد: از این تعداد ۱۱۶ زن و یک هزار و ۲۱۳ مرد داوطلب شورای شهر و ۳۱۳ زن و هشت هزار و ۲۱۵ مرد داوطلب شورای روستا هستند.

رستم آبادی از رشد ۱۲.۵ درصد روستاهای استان  خبر داد و با بیان اینکه در ۹۶ درصد روستاهای واجد شرایط استان برای این دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا ثبتنام انجام شده گفت: استان کرمانشاه از این حیث بالاتر از میانگین کشوری و در جایگاه دوم یا سوم قرار گرفته است.

وی افزود: ثبت نام شوراهای روستا نسبت به دوره گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته و مجموعا حضور زنان در انتخابات از رشد ۶۱ درصدی حکایت دارد.

دبیر هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: ثبتنام پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا از هفدهم تا بیست و سوم فروردین ماه انجام شد و کار تائید یا رد صلاحیت ها نیز از بیست و پنجم تا سی و یکم این ماه در دست اقدم است.

رستم آبادی با اشاره به اینکه هیئت نظارت بر انتخابات رسالتی خطیر بر عهده دارد گفت: از آنجا که مشارکت کمتر از ۵۰ درصدی مردم پای صندوق های رای نشان از نامشروعیت و عدم مقبولیت آن نظام دارد دشمن در هنگام انتخابات کشور ایران سعی در کمرنگ نشان دادن حضور مردم دارد.

وی افزود: کشور ایران بر خلاف سایر کشورهای مدعی حقوق بشر در تمامی انتخابات شاهد حضور بیش از ۶۰ درصد مردم بوده است و مردم با وجود مشکلات متعدد از جمله اقتصادی گوش به فرمان ولایت بوده اند.

رستم آبادی با اشاره به اینکه عوامل معاند نظام بر روی مقوله قومیت گرایی در جمهوری اسلامی مانور می دهند و با این شایعه که برخی قومیتها شهروند درجه دو و سه محسوب می شوند درصدد تفرقه افکنی هستند گفت: استان کرمانشاه در این میان شرایط ویژه ای دارد به گونه ای که دارای تنوع جمعیتی و قومیتی و مذهبی و فرقه ای است.

وی با تاکید بر اینکه رد و تائید صلاحیت کاندیداها بر مبنای مذهب انجام نمی شود افزود: دشمن درصدد است با تفرقه افکنی میان شیعه و سنی به ویژه در مناطق اورامانات نفوذ کرده و انتخابات را تحت الشعاع قرار دهد.

رستم آبادی با اشاره به اینکه اثبات وابستگی افراد کاندید شده به کشورشان هنگام انتخابات در همه دنیا انجام می شود و کشور ما مستثنی نیست گفت: امیدواریم شاهد روزی باشیم که تائید و رد صلاحیت ها توسط مردم انجام شود و مردم خود بتوانند فرد اصلح را بشناسند و انتخاب کنند.

وی با رد شایعات موجود مبنی بر وابستگی نمایندگان و اعضای هیئت نظارت بر انتخابات به حزب یا قومی افزود: باید با افرادی که به دنبال پخش چنین شایعاتی هستند برخورد شود .

رستم آبادی با اشاره به اینکه آمار رد صلاحیت ها تاکنون نهایی نشده و بر مبنای استعلامات چهارگانه قانونی انجام می شود گفت: شایعات موجود در فضای مجازی صحت ندارد و برخی برای تخریب چهره رقبای خود اقدام به پخش چنین شایعاتی می کنند؛ تاکنون به طور قطعی از هیچ مرجعی اسامی رد صلاحیتها اعلام نشده است.

وی افزود: هیئتهای اجرایی انتخابات در بازه زمانی هفدهم تا بیست و سوم کار خود را انجام داده اند و پس از آن تا دوم اردیبهشت ماه هیئت نظارت بر انتخابات شهرستانها اسامی افراد رد و تائید صلاحیت شده را به فرمانداران اعلام می کنند.

رستم آبادی با اشاره به اینکه در تاریخ هفتم تا شانزدهم اردیبهشت ماه کار رسیدگی به شکایت کاندیداهای رد صلاحیت شده انجام می شود گفت: اسامی نهایی کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا تا روز هفدهم ماه بعد اعلام می شود.

دبیر هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: بر مبنای قانون، هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا می تواند در امر تائید و رد صلاحیت افراد کاندید شده به بررسی کار هیئت اجرایی بپردازد.

رستم آبادی با بیان اینکه تبلیغات زود هنگام تاثیری بر رد صلاحیت افراد ندارد خواستار رعایت قانون توسط افراد شد و بیان کرد: رسانه ها در تبیین اهداف انتخابات و معرفی افراد اصلح نقش به سزایی دارند.

وی خواستار بازبینی نواقص قانونی شوراهای شهر و روستا شد و افزود: اعلام کردن اطلاعات مربوط به افراد کاندید جز به خود فرد رد صلاحیت شده به دیگران خلاف قانون و قابل پیگیری است.

دبیر هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا استان کرمانشاه با اشاره به اینکه امسال مشارکت افراد جوان بسیار بیشتر از افراد میانسال بوده خاطر نشان کرد: ممکن است برخی از افراد فعلی شوراهای شهر و روستا که در انتخابات آینده نیز ثبتنام کرده اند رد صلاحیت شوند.

کد خبر 3954267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha