۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۲۸

همه چیز تحت تاثیر فضای مجازی؛

خبری از عکس های رنگارنگ نیست/ کاهش هزینه ستادهای تبلیغاتی

خبری از عکس های رنگارنگ نیست/ کاهش هزینه ستادهای تبلیغاتی

سنندج - یکی از تفاوت های تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در این دوره با دوره های گذشته کمرنگ شدن نصب عکس ها و بنرهای رنگی در معابر عمومی مناطق شهری و روستایی است.

به گزارش خبرنگار مهر، رنگ و بوی انتخاباتی در استان کردستان همزمان با سایر نقاط کشور بیشتر می شود و شش نامزد حاضر و طرفداران آنها سعی می کنند به هر شکل ممکن از ظرفیت های در اختیار برای تبلیغ فرد مورد نظر خود بهره برداری کنند.

هر چند که در این دوره تبلیغات محیطی در کردستان تا حدود زیادی کم رنگ شده است و به غیر از دو نامزد، چهار نفر دیگر حتی ستاد تبلیغاتی به معنی واقعی کلمه ندارند ولی در این میان فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بهترین فرصت در راستای شاخ و شانه کشیدن رقبا به شمار می رود.

در حال حاضر تنها حسن روحانی و ابراهیم رئیسی به صورت عینی و رسمی در استان کردستان ستادهای تبلیغاتی راه اندازی کرده و تعدادی بنر تبلیغاتی آن هم در شمار محدود در شهرهای استان کردستان نصب کرده اند و خبری از چهار نامزد دیگر در حوزه تبلیغات محیطی در میان نیست.

فعالیت تمام عیار طرفداران شش نامزد در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین ویژگی های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در استان کردستان به شمار می رود و به همین دلیل معمولا به صورت شبانه روزی بحث و جدل ها در فضای مجازی دنبال می شود و هر کسی دوست دارد ضمن معرفی نامزد مورد حمایت خود، دیگری را نیز به ناتوانی متهم کند و رای مردم بیشتری را به سمت وی سوی نامزد مورد علاقه اش جذب کند.

یکی از ویژگی های مهم تمامی انتخابات ها در استان کردستان، تلاش برای جلب رای مردم با مطرح کردن شعارهای متناسب با وضعیت استان به ویژه با دو محوریت مسائل قومی و مذهبی و برجسته کردن مطالبات این بخش تلاش می کنند که رای بیشتری را جذب کنند.

پوشیدن لباس های محلی برای رای جمع کردن

تلاش برای توجه دادن مردم استان کردستان و سایر استانهای مرزی کشور به شعارهایی در خصوص افزایش دخالت دادن آنها در مدیریت های کشوری، توجه به زبان های بومی و محلی و همچنین تلاش برای برجسته کردن اقدامات و برنامه ها در راستای حفظ فرهنگ بومی و محلی همواره در اولویت قرار داشته و در این دوره از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به این مسائل توجهی ویژه صورت می گیرد.

پوشیدن لباس محلی کردی از سوی طرفداران نامزدها در نشست ها و برنامه های مختلف تبلیغاتی یکی از اولویت ها بوده و در این دوره نیز این مهم با گستره بیشتری به چشم می خورد و چه در مراسم افتتاح ستادهای روحانی و رئیسی و هم در سفر تبلیغاتی ابراهیم رئیسی به استان کردستان این مهم جزو ثابت اقدامات تبلیغی آنها بود.

یک کارشناس حوزه جامعه شناسی و رسانه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به واقعیت های تبلیغاتی این دوره از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در استان کردستان، بیان کرد: واقعیت این است که در این دوره فضای مجازی مجالی برای فعالیت های دیگر تبلیغاتی نگذاشته است و شاید به همین دلیل باشد که به صورت ساعتی و حتی دقیقه ای کانال و گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی در حمایت و یا انتقاد از شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری تشکیل می شود.

اسعد علی بیگی ادامه داد: با توجه به تمرکز ویژه کاندیداهای این دوره به ویژه روحانی، جهانگیری و قالیباف، رئیسی که نماینده دو جریان اصلی کشور هستند، به حوزه فضای مجازی تا حدود زیادی از فعالیت های تبلیغاتی در فضای واقعی جامعه کاسته شده است و شاید بتوان گفت در کل این وضعیت به نفع جامعه است و هم در حوزه کاهش هزینه ها و هم اینکه زیبایی شهرها و روستاها موثر باشد.

وی گفت: یکی از واقعیت های فعلی تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری به ویژه در استان کردستان، تخریب و به در کردن رقیب از صحنه است و به همین دلیل است که صرفداران دو جریان سیاسی به جای اینکه به بیان توانمندی های خود بپردازند، بیشتر سعی می کنند تا ضعف های رقیب را برجسته کرده و از رای های آنها بکاهند.

ستادهای رئیسی و روحانی در کردستان فعال اند

هر چه زمان می گذرد تب و تاب انتخاباتی نیز در استان کردستان افزایش می یابد، افراد و گروه های سیاسی طرفدار نامزدها تلاش می کنند که از هر فرصت و روزنه ای برای تبلیغ خود بهره برداری کرده و رای بیشتری را جمع کنند و به همین دلیل هم احتمال رونمایی از شیوه های جدید تبلیغاتی در استان و سایر نقاط کشور وجود دارد.

هم اکنون ستادهای تبلیغاتی حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در مرکز استان و سایر شهرهای کردستان راه اندازی شده و فعالیت دارند، هر چند که دبیر حزب موتلفه کردستان هم خبر از راه اندازی ستاد میرسلیم در کردستان را اوایل هفته جاری اعلام کرد ولی در عمل خبری از فعالیت های تبلیغاتی این نامزد انتخابات در میان نیست.

از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی استان کردستان قرار بود که فعالیت های تبلیغاتی قالیباف نیز در استان دنبال شود که البته در عمل تا این لحظه فعالیتی در این حوزه صورت نگرفته و کسی هم مسئولیت ستاد تبلیغاتی وی را عهده دار نشده است.

هاشمی طبا نیز عملا در استان کردستان هیچ گونه فعالیت تبلیغاتی ندارد ولی گفته می شود که اصلاح طلبان استان تصمیم دارند تا طی امروز و فردا ستادهای تبلیغاتی جهانگیری را در سنندج و یکی دو شهر دیگر کردستان راه اندازی کنند و در همین راستا یکی دو عضو هیات اجرایی انتخابات در سنندج نیز به دنبال انصراف از این کار و فعالیت در قالب ستاد تبلیغاتی جهانگیری هستند.

کد خبر 3968583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha