۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۰۰

مهر گزارش می‌دهد؛

تخلف در تغییر کاربری کاخ گچسر/ سرمایه‌گذار در انتظار مجوز

تخلف در تغییر کاربری کاخ گچسر/ سرمایه‌گذار در انتظار مجوز

کاخ گچسر بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی به مرکز اقامتی تبدیل شد اما مدیران میراث فرهنگی این کاربری را متوقف کردند تا تقاضای سرمایه‌گذار در شورای فنی بررسی شود.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: سال‌ها پیش تمام اموال دربار پهلوی به بنیاد مستضعفان واگذار شد و این بنیاد در طی این سال‌ها بر اساس سیاست‌های خود برخی از این اموال را به فروش گذاشته است؛ یکی از اموال که به تازگی فروخته شده کاخ شاهی گچسر در جاده چالوس است که در سال ۱۳۸۱ با شماره  ۶۵۷۵ به ثبت در فهرست میراث ملی رسیده است.

بنیاد مستضعفان، مقدمات فروش این کاخ را در تابستان ٩٥ انجام داد و یکی از نمایندگان بخش خصوصی در مزایده آن برنده شد و اواخر سال هتل و رستوران و کاخ شاهی را تحویل گرفت. در  این مدت سرمایه گذار از بنای کاخ برای اقامت مسافران استفاده می‌کرد تا اینکه پس از اطلاع مدیران میراث فرهنگی از فروش ۱۵ میلیارد تومانی این کاخ، روز گذشته فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت اثار تاریخی به همراه عبدالناصر میرچی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرز و سمیع‌الله حسینی مکارم معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی از این بنا بازدید کردند. نظری پس از این بازدید گفت: سرمایه گذار تخلف کرده چون بدون مجوز میراث فرهنگی تغییر کاربری داده و آن را به سوئیت تبدیل کرده است.

مدیری که مجموعه هتل، کاخ و رستوران را در دست داشت، پس از شنیدن این صحبت به نظری گفت که از این کاخ به مدت دو سال بهره‌برداری می‌شد ما تغییری در کاخ نداده‌ایم. او یک بار دیگر نیز گفت که بنیاد از سال ۸۴ این کاخ را اجاره می‌داد.

نظری هم پاسخ داد: بعید می‌دانم اگر هم این کار انجام می‌شد باز هم تخلف بوده ولی اینکه وقتی شما به اینجا آمدید، از این کاخ بهره برداری می شد و مسافر می گرفته اند یا نه، با این که از وقتی شما اینجا آمدید کاخ به اقامتگاه تبدیل شده، دو موضوع متفاوت است شما از کجا می دانید که سازمان میراث فرهنگی با تبدیل این مکان به هتل موافقت می‌کند؟ شما هیچ اجازه ای از سازمان برای تبدیل کاخ شاهی به مرکز اقامتی نگرفته اید بنابراین تخلف کرده اید.

فضای نامناسب نمای بیرونی کاخ گچسر

سرمایه‌گذاری که این کاخ را از بنیاد خریده، بخش کاخ شاهی را برای دو سرویس خواب، یک سرویس بهداشتی و یک لابی مجهز کرده و اعلام کرد که مردم دوست دارند در این کاخ حتی برای یک شب اقامت کنند. اما بخش هتل گچسر که سرمایه‌گذار منعی برای بازسازی و بهره برداری از آن ندارد، در حال تکمیل و بازسازی است و هنوز غیرقابل استفاده برای مسافران است. در بخش بیرونی این مجموعه، یعنی فضای سبز اطراف کاخ نیز منظره نامناسب و گل الودی وجود دارد که زیبایی این بنا را نیز تحت تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر آن طور که مدیریت مجموعه می‌گفت از سال ۹۳ ساختمانهایی به این مجموعه اضافه شده که یکی از آنها آلاچیق و ساختمانهای کوچک دیگر بوده است.

اتاقی از کاخ رضاشاهی که به سوئیت تبدیل شده

نظری به خبرنگار مهر گفت: باید هر دخل و تصرفی که در عرصه بنا شده برچیده شود. در این مکان معیارهای حفاظتی و مدیریتی لحاظ نشده و تخلف صورت گرفته است. نگهداری در اینجا در حد استانداردها و مطابق با ضوابط و شرایط آثار ثبت شده ملی نیست در این مکان می‌توان به راحتی شلختگی و عدم توجه به اثر را مشاهده کرد دیگر اینکه اقامتگاه شاه که در سال ۸۱ ثبت شده بدون اجازه میراث تغییر کاربری داده شده است که این موضوع هم تخلف است نقل و انتقال این اثر نیز چون باز هم بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی بوده، دارای اشکال است چون در بحث نقل و انتقال تمام شرایط حفظ و نگهداری از آن را به سرمایه گذار نگفته اند درحالی که خریدار حق دارد که از این شرایط آگاه شود.

الحاقاتی که در عرصه کاخ ساخته شده و باید برچیده شود

همه این تغییرات در حالی رخ داده که سرمایه‌گذار در هنگام تحویل این اثر ملی از بنیاد مستضعفان اطلاعی از محدودیت‌ها و موانعی که بر سر راه او برای تبدیل بخش کاخ به هتل وجود داشته خبر نداشته است.

میرچی مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز به خبرنگار مهر گفت:  در هر حال با این انتقال خرسندیم چون می‌توانیم کنترل بیشتری نیز روی این اثر ملی داشته باشیم. برای ما حفظ و اصالت بنای کاخ مهم است این اطمینان را می‌دهیم که حساسیت روی این بنا ذره ای کمرنگ نمی شود و معاونت گردشگری البرز هر دو سه روز یک بار از این بنا بازدید می کند ضمن اینکه  هر نوع تغییری در آن باید زیر نظر ما باشد.

سمیع‌الله حسینی مکارم نیز در این بازدید گفت که در حال حاضر هر نوع استفاده و کاربری از کاخ باید متوقف شود و اداره کل میراث فرهنگی البرز نیز این نامه را صادر کند تا زمانی که تکلیف تغییر کاربری آن مشخص شود.

پس از این بازدید چند نکته قابل بررسی بود یکی اینکه سرمایه‌گذار شاید اگر می‌دانست که محدودیت‌هایی در بخش کاخ رضاشاهی دارد و باید برای هر نوع تغییری از سازمان میراث فرهنگی اجازه می گرفت از خریدش پشیمان می شد و بنیاد مستضعفان با علم به این موضوع چنین مواردی را به سرمایه گذار اعلام نکرده است از سوی دیگر وضعیت موجود در این مجموعه نشان می‌دهد که در طول سالها اقدامی برای مرمت کاخ شاهی از سوی بنیاد مستضعفان انجام نشده است ضمن اینکه در اطراف کاخ شاهی تغییراتی از جمله ساخت و ساز انجام داده که نشان از تخلف آنها دارد.

کاخ گچسر مرمت نشده

همه این مسائل در صورتی حل و فصل خواهد شد که ضمن برطرف شدن نواقص موجود و اصلاح تصرف‌های انجام گرفته، درخواست سرمایه گذار برای تغییر کاربری کاخ رضاشاهی به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی برود و در صورت صلاحدید شورا، این بنا ممکن است به مرکز اقامتی تبدیل شود تا آن زمان سرمایه گذار امکان بهره برداری از این بنا را نخواهد داشت.

کد خبر 3968682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha