۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۲:۴۵

رئیسی در گفتگوی ویژه خبری:

در دولت خودمان حقوق نجومی نخواهیم داشت

در دولت خودمان حقوق نجومی نخواهیم داشت

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به پرداخت های حقوقی در دولتش گفت: ما در دولت خودمان حقوق نجومی نخواهیم داشت. بنای کار ما بر شفافیت است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سئوالی مبنی بر دلایل حضورش در انتخابات اظهار کرد: مشکلات اقتصادی دغدغه جدی مردم شده است. امروز اقتصاد حالت اورژانسی پیدا کرده است و معوقات دولت به بانکها به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خلق پول و نقدینگی، گفت: بسیاری از نیروهای تحصیلکرده امروز جوینده کار هستند و هر روز به تعداد بیکاران افزوده می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه ۵۰ درصد ظرفیت شهرک های صنعتی غیرفعال شده است، تصریح کرد: امروز شرایط خاصی در کشور بوجود آمده که غدغه مردم شده است. ورود من به این خاطر بوده که گرهی از گره های کشور را باز کنم.

نامزد انتخابات با بیان اینکه حضور من می تواند اجماع ساز باشد، اظهار کرد: من می توانم همه ظرفیت های کشور را برای حل مشکلات پای کار بیاورم. با روش مدیریتی و شناختی که از مشکلات کشور دارم می توانم  برای حل آنها اجماع ساز باشم.

برای مناطق محروم ۱۷ برنامه داریم

وی با اشاره به ثروت ها و نیروی انسانی متراکم در کشور گفت: می توان امکانات کشور را فعال کرد و برنامه ما در این راستا پروژه محور نیست؛ بلکه اقتصاد محور است. در این برنامه آمایش سرزمینی مورد توجه قرار دارد. برای مثال ما باید به اقتضای بندرعباس، سیستان یا آذربایجان برنامه داشته باشیم. ما برای مناطق محروم ۱۷ برنامه داریم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به آمار بیکاری نیز گفت: امروز آمار بیکاری ۱۲ درصد است و قانون ششم توسعه به صراحت گفته که این آمار باید به ۸ درصد برسد. مرکز پژوهش های مجلس آمار بیکاری را ۶ میلیون اعلام کرده و دولت آمار ۱۲ درصدی داده که ۳ میلیون نفر را شامل می‌شود.

رئیسی افزود: مبنای داشتن کار، امروز این است که هر کس یک ساعت در هفته کار کند بیکار تلقی نمی شود اما این مسئله را مردم قبول ندارند. در کنار این بحث دیگری مبنی بر اشتغال ناقص و غیرناقص نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد طبق روال کاری دولت پیش برویم، ۱۰ سال طول می کشد تا آمار فعلی بیکاری حل شود در صورتی که نیروهای دیگر بر این تعداد اضافه نشود که این قطعا مورد نظر ما نیست.

سالانه باید یک تا ۱.۵ میلیون شغل ایجاد شود

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مجلس و برنامه ششم توسعه اعلام کردند که برای حل بحران بیکاری باید اشتغال میلیونی ایجاد شود، تصریح کرد: سالانه باید یک تا ۱.۵ میلیون شغل ایجاد شود. ما کارگاههای غیرفعالی داریم که باید به حرکت بیافتند و سریعا در مدار تولید قرار بگیرند.

رئیسی با اشاره به ظرفیت های دریایی کشور و کمک آن به اقتصاد، اظهار کرد: کشور ۳ هزار کیلومتر با دریا ارتباط دارد اما تولید ناخالص ملی کشورمان از این حوزه تنها دو درصد است این در حالی است که در اروپا ۵۰ درصد از تولید ناخالص ملی مربوط به دریا است.

وی با اشاره به اشتغال آفرینی حوزه مسکن، گفت: دولت در حوزه مسکن مهر که درصد بسیاری از اجرای آن انجام شده است، تنها توانسته سالانه شش درصد رشد داشته باشد در حالی که می شد در همان سال ابتدایی به اتمام برسد. با فعال سازی حوزه مسکن هم مسکن جوانان حل می‌شود و هم اشتغال ایجاد خواهد شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به معضل قاچاق در کشور گفت: قاچاق یکی از بحران های تولیدی کشور ما است و سالانه ۱۸ هزار میلیارد دلار قاچاق در کشور داریم. به ازای هر یک میلیارد دلار قاچاق، امکان ایجاد ۱۰۰ هزار شغل وجود دارد یعنی اگر ۱۰ میلیارد دلار از قاچاق کاسته شود، یک میلیون شغل ایجاد خواهد شد.

واردات کالا از چین در دولت فعلی ۲ برابر شده است

رئیسی همچنین با اشاره به توسعه صنایع تبدیلی اظهار کرد: خرما یکی از محصولاتی است که در بسیاری از شهرهای ما وجود دارد و می توانیم در کنار آن بسیاری از صنایع تبدیلی را ایجاد کنیم. فعال کردن صنایع تبدیلی در کنار کشاورزی می تواند ۴ تا ۵ شغل ایجاد کند. صنایع تبدیلی می تواند برای ما اشتغال آفرینی پایدار کند.

وی با اشاره به لزوم توجه به کالای داخلی خاطرنشان کرد: وقتی زمینه برای مصرف کالای داخلی وجود داشته باشد، چرا باید از کالای خارجی استفاده کنیم. باید به اتحادیه های صنفی اعلام کرد که در یک مدت مشخص کیفیت خود را به حد مشخصی برسانند. با این کار زمینه صادرات خارجی را فعال می کنیم که در این زمینه سیاست خارجی می تواند کمک رسان ما باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به لزوم کاهش واردات غیرضروری گفت: دولت فعلی در ابتدای کار خود اعلام کرد که بازار کشور به بازار کالاهای چینی تبدیل شده است. در دولت های قبل از دولت فعلی سالانه ۵ میلیارد دلار از چین واردات داشتیم در حالی که امروز این رقم دو برابر شده است. در هر وزارتخانه باید معاونت اشتغال فعال شود تا بتوانیم همه ظرفیت های کشور را پای کار بیاوریم.

وی در ادامه درباره برنامه دولتش برای کاهش هزینه های ایجاد اشتغال گفت: ما باید در پی این باشیم تا شغل با هزینه کم ایجاد کنیم که این مسئله تنها با احیای ظرفیت های موجود در کشور امکانپذیر است.

در کنار مسکن مهر، مسکن کرامت را نیز انجام خواهیم داد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین با اشاره به مسئله خلق پول و نقدینگی در کشور تصریح کرد: ما در کشور ۷۰۰ هزار میلیاردتومان خلق پول داشته ایم که اگر ۲۰ درصد از آن وارد چرخه تولید می شد امروز بحران بیکاری نداشتیم و کارگاهها هم تعطیل نمی شدند. این خلق پول در عرصه های غیر از تولید ورود کرده است.

رئیسی درباره برنامه دولتش پیرامون رکود بخش مسکن گفت: مسکن از ضروریات جدی مردم است. یک بخش از این مسکن، مسکن روستایی است. دولت بایستی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی ایجاد کند که به این وظیفه در این دولت توجهی نشده است.

وی افزود: باید اقداماتی در خصوص بافت های فرسوده شهری و بهسازی و نوسازی آنها انجام دهیم. وجوهی در مسکن مهر پرداخت شده که اگر ۵ هزار میلیارد از آن برگشت داده شود امکان فعال کردن مسکن مهر وجود دارد. ما در کنار مسکن مهر، مسکن کرامت را نیز انجام خواهیم داد.

بودجه نهاد ریاست جمهوری نزدیک به ۲ برابر شده است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر سالانه یک میلیون مسکن ایجاد نشود، مشکل مسکن حل نخواهد شد، گفت: دولت باید به افراد کم درآمد یا بی درآمد تسهیلاتی بدهد تا آنها نیز صاحب مسکن شوند. از طرفی مالیات ایجاد مسکن نیز باید کاهش پیدا کند.

رئیسی افزود: اگر بازار سرمایه با مسکن مرتبط شود، مشکلی نخواهیم داشت. ما درباره موضوع مالیات در تولید مسکن بایستی طرحی را به مجلس بدهیم تا مسکن سازان را برای تولید مسکن تشویق کند.

وی با اشاره به برنامه دولتش در خصوص صندوق های بازنشستگی گفت: بازنشستگان باید به درستی دیده شوند. بازنشستگان باید دستشان در جیب خودشان باشد و نباید خجالت بکشند. بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد که باید پرداخت شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با طرح این سئوال که مگر دولت باید دست در جیب صندوق های بازنشستگی کند، تصریح کرد: در کنار این مشکلات بودجه نهاد ریاست جمهوری نزدیک به ۲ برابر شده است. در حالی که بدهی دولت به بانک مرکزی به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می رسد و بدهی های دیگری نیز وجود دارد، چرا باید این پرخرجی صورت بگیرد.

ما در دولت خودمان حقوق نجومی نخواهیم داشت

رئیسی در ادامه با اشاره به پرداخت های حقوقی در دولتش افزود: ما در دولت خودمان حقوق نجومی نخواهیم داشت. بنای کار ما بر شفافیت است. ما معتقدیم که مردم باید درآمد همه دولتمردان و وزرا را بدانند چرا که این مسئله به نفع سلامت اداری کشور است.

وی افزود: امروز هزینه دولت به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می رسد این در حالی است که بودجه عمرانی کشور تنها ۱۰ درصد است. این میزان از هزینه های دولت به هیچ وجه قابل قبول نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت های شستا گفت: شستا فعالیت های گسترده ای در حوزه تولید دارو و بخش های مختلف دارد. بایستی در شرکت های تامین اجتماعی انضباط مالی ایجاد شود. کل پولی که شستا به سازمان تامین اجتماعی می‌دهد ۷ درصد است که باید ۳۳ درصد باشد؛ امروز تامین اجتماعی از جاهای دیگر تامین اعتبار می کند. معتقدیم اگر یک درصد افزایش بهره‌وری در آن داشته باشیم مشکل این حوزه نیز قابل حل است.

رئیسی همچنین با اشاره به لزوم افزایش نظارت بانک مرکزی بر بانکهای کشور اضافه کرد: ما امروز مشکلاتی را پیرامون موسسه هایی نظیر کاسپین و پدیده داریم که پول مردم را جمع  و مردم را دچار مشکلاتی کرده اند. اگر این موسسات مجوز دارند که نباید مردم را دچار مشکل کنند اما اگر مجوز ندارند باید توسط بانک مرکزی مدیریت شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: ۵۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار عده ای قرار گرفته که باید وصول شود. همچنین بدهی دولت به سیستم بانکی باید تعیین تکلیف شود. دولت همچنین باید با تامین اجتماعی نیز تسویه حساب کند. از طرفی املاک و اموال بلوکه شده باید از توقف خارج و به چرخه مالی کشور اضافه شوند.

مردم حاضر هستند مالیات خود را پرداخت کنند اما تبعیض را قبول ندارند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به مسئله مالیات گفت: قانون مالیات اجرا نشده است و باید به طور کامل آن را اجرا کنیم. اخذ مالیات جدید نیست و کاملا سنتی است. بخش مهمی از سازمانهای مالیاتی برای بخش کمی از مالیات کار می کنند که باید کارآمد شوند.

رئیسی همچنین اظهار داشت: ما ارزش افزوده مالیات را افزایش می دهیم؛ یعنی روی افراد خوش حساب فشار می آوریم. بایستی برای جلوگیری از فرار مالیاتی سامانه جامع اطلاعاتی که از جهات مختلف به بانک، گمرک و دستگاههای نظارتی مربوط می‌شود را ایجاد کنیم. امروز ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد که امکان وصول آن وجود دارد. سازمان مالیاتی می تواند با کمکی قانون و با سازوکار نظام اطلاعاتی، فرار مالیاتی یقه سفیدها را حل کند.

وی افزود: مردم حاضر هستند مالیات خود را پرداخت کنند اما تبعیض را قبول ندارند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به شفافیت حقوق ها و عدالت در پرداخت ها، گفت: ما به شفافیت اقتصادی قائل هستیم. در فضای مجازی و سامانه اطلاعاتی می توان صادرات و واردات و مناقصه ها را پشت ویترین قرار داد. ما باید مردم را مورد اعتماد بدانیم؛ این مسئله سلامت دولت را تضمین خواهد کرد.

قاچاق حتما کولبرها نیستند بلکه منظور ما قاچاق سازمان یافته است

رئیسی ادامه داد: وقتی قانون به صراحت اعلام کرده که رهبری، رئیس جمهور و وزرا دارایی شان را اعلام کنند، تکلیف مدیران کل روشن می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا قاچاق رسمی وجود دارد، گفت: قاچاق حتما کولبرها نیستند بلکه منظور ما قاچاق سازمان یافته است که این موضوع با مدیریت همه حوزه ها و علاوه بر آن مدیریت بر گمرک و بنادر، کاملا قابل پیش بینی است. در این مسئله وزارت اطلاعات و وزارت خارجه باید فعال شوند تا دست های خارج از مرزها را ردیابی کنند. در کنار این گمرک ها هم باید فعال شوند. قاچاق کانتینتری حتما قابل پیشگیری است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی اظهارات خود درباره یارانه ها گفت: یارانه دهک های پائین باید افزایش پیدا کند. چطور می‌شود با ۴۵ هزار تومان زندگی کند. ما باید در جهت کاهش فاصله طبقات اجتماعی و نزدیک شدن به عدالت اجتماعی قدم برداریم. مسکن، اشتغال و معیشت مردم کاملا کارشناسی شده  و قابل اقدام است و آقایان هم نباید در این ارتباط رقیب هراسی کنند.

کد خبر 3972870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha