۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۴۵

مردم لرستان منتظر پاسخ هستند؛

قول «روحانی» به کشاورزان عملی نشد/اشتغال ۲۷۰۰ پلدختری معطل ماند

قول «روحانی» به کشاورزان عملی نشد/اشتغال ۲۷۰۰ پلدختری معطل ماند

پلدختر- احداث و تکمیل ۹ ایستگاه پمپاژ آب در لرستان وعده «حسن روحانی» در حوزه کشاورزی بود، اما همچنان دشت های کشاورزی پلدختر تشنه هستند و این وعده برای کشاورزان ثمری در پی نداشته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کشاورزی عمده ترین حوزه اشتغال زایی و توسعه در لرستان به حساب می آید و توسعه و رونق این حوزه، پیشرفت لرستان را تضمین می کند.

تکمیل ۹ ایستگاه پمپاژ آب که ۴ هزار و ۱۷۰ هکتار از اراضی دیم لرستان را به آبی تبدیل می‌کند از جمله مصوبات سفر حجت‌الاسلام «حسن روحانی» به لرستان بود، موضوعی که بسیاری از کشاورزان لرستانی را امیدوار به آینده کرد، اما امروز اجرا نشدن این مصوبات و تشدید وضعیت نا به سامان حوزه کشاورزی لرستان به ویژه در شهرستان های کم آب و خشک، کام کشاورزان را تلخ کرد.

مردم پلدختر در انتخابات سال ۹۲ بالغ بر ۱۹ هزار و ۵۶۹ رای خود را به حسن روحانی دادند و امروز انتظار دارند شاهد تحول در شهرستان خود باشند، اما همچنان پروژه های ایستگاه های پمپاژ آب و شبکه آبیاری آن ها در پلدختر اجرا نشده و دشت های کشاورزی پلدختر تشنه آب هستند، پروژه هایی که در صورت اجرا شدن برای ۲ هزار و ۶۴۵ پلدختری اشتغال ایجاد می کرد.

۵ هزار پلدختری در «دشت جایدر» چشم انتظار تحقق وعده ها

محمد گودرزی رئیس اداره امور آب شهرستان پلدختر در رابطه با وضعیت پیشرفت فیزیکی ایستگاه های پمپاژ آب این شهرستان اظهار داشت: ایستگاه‌های پمپاژ شهرستان پلدختر آن دسته از طرح‌هایی هستند که به دلیل اعتبارات قطره چکانی بعد از هشت‌تا ۱۵ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده اند.

وی گفت: هدف از اجرای این پروژه‌ها، افزایش سطح زیر کشت تولیدات کشاورزی، راندمان آبیاری، احیاء و گسترش فعالیت‌های کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان با استفاده از آب رودخانه کشکان بوده است.

رئیس اداره امور آب شهرستان پلدختر  با اشاره به ایستگاه پمپاژ آب «دشت جایدر» گفت: این ایستگاه پمپاژ برای آبیاری دو هزار و ۵۴۰ هکتار از اراضی از مهرماه سال ۱۳۸۸ آغازشده و تاکنون در مجموع ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

گودرزی ادامه داد: از این ایستگاه تاکنون هزار هکتار شبکه آبیاری تحت‌فشار اجراشده و تاکنون مبلغ ۳۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای این پروژه هزینه شده است.

وی بابیان اینکه ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و اجرای شبکه آبیاری و زهکشی موردنیاز این طرح است که جمعیت بهره‌بردار آن حدود ۵ هزار نفر بوده و با بهره برداری از آن برای هزار و ۲۷۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.

ایستگاه پمپاژ آب «دشت واشیان» وارد ۱۳ سالگی شد

رئیس اداره امور آب شهرستان پلدختر  با اشاره به اینکه عملیات اجرایی پروژه ایستگاه پمپاژ آب دشت «واشیان» شهریورماه سال ۱۳۸۳ در هفته دولت آغازشده و در مجموع ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: میزان اعتبار هزینه شده برای این طرح ۱۵۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی و استانی بوده است.

گودرزی با بیان اینکه اعتبار موردنیاز برای تکمیل الکترو مکانیکال و اجرای شبکه آبیاری و زهکشی این پروژه ۱۷۰ میلیارد ریال است، افزود: جمعیت بهره‌بردار از این طرح حدود ۴ هزار نفر و میزان اشتغالزایی آن ۷۵۰ نفر است.

«چم مهر» در آستانه ۱۵ سالگی

وی در ادامه با اشاره به عملیات اجرایی پروژه ایستگاه پمپاژ دشت «بان بازه چم مهر» گفت: این پروژه در سال ۱۳۸۱ آغاز و در حال حاضر ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس اداره امور آب شهرستان پلدختر هدف از اجرای این ایستگاه  تامین آب هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از محل آب رودخانه کشکان عنوان کرد و گفت: تاکنون مبلغ ۴۵ میلیارد ریال برای اجرایی کردن این پروژه هزینه شده و برای تکمیل مبلغ ۲۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

گودرزی گفت: کارهای باقیمانده از این ایستگاه پمپاژ، احداث شبکه فرعی آبیاری به میزان هزار و ۲۰۰ هکتار است که پس از بهره‌برداری از این پروژه برای ۶۲۵ نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: مشکلات عمده پروژه ایستگاه پمپاژ «بن بازه چم مهر» پلدختر کمبود شدید اعتبار است.

در آستانه دومین سفر حسن روحانی به لرستان، مردم پلدختر چشم انتظار پاسخ رئیس جمهور در رابطه با اجرا نشدن پروژه هایی هستند که می توانست کشاورزی این شهرستان را متحول و اشتغال خوبی را برای مردم ایجاد کند.

کد خبر 3977441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha