۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۳:۱۸

نگاهی به تبلیغات‌انتخاباتی در استان‌ها؛

بازار داغ بیانیه‌های انتخاباتی/ کاندیداهای ریاست جمهوری چه گفتند

بازار داغ بیانیه‌های انتخاباتی/ کاندیداهای ریاست جمهوری چه گفتند

فرصت زیادی تا ۲۹ اردیبهشت باقی نمانده است تا کاندیداها از لحظه‌به‌لحظه این زمان استفاده کنند؛ بازار سخنرانی‌های انتخاباتی داغ شده و هرلحظه اخبار جدیدی فضای تبلیغات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: این روزها شهرهای مختلف کشور در تب‌وتاب انتخابات هستند، هرلحظه اخبار جدید انتخابات در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان به‌روز می‌شود، سر خط خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها انتخابات و حال و هوای تبلیغات است.

بیانیه‌های تبلیغاتی و انتخاباتی، تأیید و تکذیب‌های خبری و اظهارنظرهای شخصیت‌های سیاسی و کاندیداهای ریاست جمهوری تنها بخشی از اخبار این روزهای انتخابات در استان‌ها است. رقابت شوراهای شهر و روستا هم هرلحظه داغ‌تر می‌شود.

عصر امروز در میان اخبار مختلف انتخاباتی موضوع انصراف هاشمی طبا به سر خط برخی رسانه‌ها رفت تا این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تکذیب شایعات پیرامون انصراف خود از رقابت‌های انتخاباتی بگوید که قصدی برای انصراف ندارم و برنامه‌های تبلیغاتی‌ام را در رسانه‌ ملی و برگزاری نشست خبری ادامه خواهم داد.

اما برخی اظهارنظرها در فضای مناظره سوم نیز موجب واکنش‌های مختلف شد، از تکذیب انتساب موسسه میزان به قوه قضائیه به دنبال اظهارنظر یکی از کاندیداها تا برخی حاشیه‌سازی‌ها در مورد پرداخت مالیات آستان قدس و حمایت جامعه مدرسین از حجت‌الاسلام رئیسی.

به دنبال مباحث مطرح شده در مناظره هم نماینده ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی هم در نامه‌ای به عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما و سید احسان قاضی‌زاده هاشمی رئیس ستاد نظارت بر تبلیغات انتخابات، درخواست برگزاری مناظره دوجانبه میان سید ابراهیم رئیسی و حسن روحانی را ارائه داد.

رئیس ستاد قالیباف هم در پیامی توئیتری از آمادگی برای مناظره دو نفره بین قالیباف و روحانی خبر داد.

بیانیه‌ آستان قدس رضوی در خصوص پرداخت مالیات

در این میان روابط عمومی آستان قدس رضوی در پاسخ به اظهارات مطرح‌شده مبنی بر عدم پرداخت مالیات توسط آستان قدس رضوی، ضمن رد این ادعا به‌منظور شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی اطلاعیه‌ای به شرح زیر صادر کرد.

همان‌طور که پیش‌ازاین بارها اعلام‌شده است، به استناد بند الف ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم «موقوفات، نذورات، پذیره، کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی آستان قدس رضوی، آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، آستانه حضرت معصومه (س)، آستان حضرت احمد ابن موسی (ع) (شاه‌چراغ)، آستان مقدس امام خمینی (ره)، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و سایر بقاع متبرکه از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.»

ادامه بیانیه آستان قدس را می‌توانید در اینجا بخوانید.

بیانیه جامعه مدرسین درباره حمایت از «رئیسی» در انتخابات

دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در موردحمایت جامعه مدرسین از کاندیدای اصلح در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیانیه‌ای صادر کرد. متن بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که با امضای حجت‌الاسلام علی ابراهیمی، مسئول دفتر این نهاد حوزوی منتشرشده بدین شرح است.

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

در پی اظهارنظرهای گوناگون در رابطه با حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سید ابراهیم رئیسی «دامت توفیقاته» به اطلاع می‌رساند؛ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پس از برگزاری جلسات متعدد و بحث و بررسی‌های گوناگون در مورد مصادیق اصلح و با در نظر گرفتن همه‌ جوانب و طبق روال دوره‌های گذشته، سرانجام در جلسه‌ رسمی شورای عالی جامعه مدرسین مورخ ۱۳۹۶/۰۲/۰۸ موضوع به رأی گذاشته شد، که با اکثریت حاضرین در جلسه حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان کاندیدای اصلح در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد.»

ادامه بیانیه را می‌توانید اینجا بخوانید.

در جدول زیر سرخط برخی اخبار انتخاباتی در استان‌ها را می‌خوانیم.

سر خط اخبار انتخابات در استان‌ها

آذربایجان شرقی

نماینده مردم بناب در مجلس تأکید کرد: ضرورت برخورد با رانت‌خواری نزدیکان و اطرافیان مسئولان
اعزازی همچنین با بیان اینکه ضعف عملکرد برخی مسئولان نظام باعث دلسردی مردم از مسئولان می‌شود؛ تأکید کرد: مسئولان همواره باید در راستای خدمت به مردم از هیچ اقدامی کوتاهی نکنند

قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری ساعت ۲۰ روز دوشنبه در جمع مردم تبریز در سالن شهید اقدمی سخنرانی خواهد کرد.

 آذربایجان غربی

رئیس دفتر هیئت نظارت و بازرسی بر انتخابات آذربایجان غربی: ۱۰ هزار ناظر در انتخابات امسال در آذربایجان غربی فعالیت می‌کنند.

اصفهان

قالیباف فردا یکشنبه در سومین سفر خود عازم اصفهان شده و از ساعت ١٩:٣٠ در ورزشگاه پیروزی اصفهان با مردم دیدار خواهد کرد

رئیس ستاد انتخاباتی میرسلیم در اصفهان: میرسلیم انصراف نخواهد داد/ به دلیل رعایت قانون متضرر شدیم

حسن سقایی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه حزب موتلفه اسلامی با آینده‌نگری و بررسی و برنامه‌ریزی در راستای رفع مشکلات مردم وارده صحنه شده است، اظهار داشت: با نظرخواهی از تمامی اعضای حزب موتلفه درنهایت به انتخاب سید مصطفی آقامیرسلیم به‌عنوان فردی با سوابق خوب اجرایی، آگاه به مسائل و بدون نقطه منفی در  سوابق رسیدیم ضمن اینکه ایشان متصف به صفاتی مانند ایمان و خداترسی نیز است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان: نصب بنرهای بزرگ تبلیغاتی در سطح شهر تخلف انتخاباتی اصفهان است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان: کاندیداها اجازه تبلیغات در بقاع متبرکه را ندارند

.....................................................................

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی: ارزش‌های فرهنگی ایرانی - اسلامی باید در نهادهای جهانی عرضه شود

جمیله علم‌الهدی ظهر شنبه در همایش انتخاباتی تحول در نظام تربیتی کشور در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تعلیم و تربیت نیروی انسانی در هر جامعه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: در جهان امروز به دلیل نبود آرامش روانی نوعی بازگشت به عرفان آغاز شده است و بر این اساس باید قشرهای فرهیخته جامعه تعلیم و تربیت را اولویت نخست خود  قرار دهند.

اردبیل

با انتشار بیانیه‌ای تأکید شد؛
مصلی اردبیل در اختیار تمام نامزدهای ریاست جمهوری قرار می‌گیرد

البرز

رئیس ستاد انتخابات استان البرز: مانور انتخابات الکترونیک در البرز تا ۲۶ اردیبهشت ادامه دارد/ برقراری امنیت ستادهای انتخاباتی و سخنرانان ضروری است

ایلام

استاندار ایلام:

ایلام پنجمین استان کشور ازنظر مشارکت مردم در انتخابات است

تهران

محمدباقر قالیباف در ادامه برنامه‌های خبری خود، فردا یکشنبه به ورامین خواهد رفت و ساعت ۱۱ در مسجد جامع ورامین با مردم دیدار خواهد کرد.

 حسینی در همایش حامیان رئیسی: جا داشت رئیسی بپرسد که روحانی چطور از سال ۵۸ «دکتر» بوده است

سیدمحمد حسینی بعد از ظهر امروز در همایش نخبگان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی حامی رئیسی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران اظهار داشت: امروز وقت آن رسیده است که همه همت کنند و با این باند نیویورکی، لندنی، سرخه ای و مکتب نیاورانی وداع کنند.

وی ادامه داد: از تمام امکانات استانداری ها، فرمانداری ها و حتی دهیاری ها استفاده کرده اند تا در مردم رعب و وحشت ایجاد کنند، اما با شکست مواجه خواهند شد.

....................................................................

ظهر شنبه برق‌گرفتگی یک کارگر نصب کننده پوستر و بنر در مرکز شهر پرند حادثه آفرید.

بر اساس این گزارش مرکز شهر پرند این روزها برای فعالیت‌های انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا و نیز ریاست جمهوری لحظات پر از تلاش کاندیداها را شاهد است و همین جنب‌وجوش سبب شد تا کارگری که برای نصب یک بنر تبلیغاتی شرایط و استانداردهای لازم را پیش‌بینی نکرده بود دچار سانحه برق‌گرفتگی شود.

به دنبال این برق‌گرفتگی برق شهر قطع‌شده و همچنان نیز قطع است.

رئیس حوزه انتخابیه شهرستان پردیس خبر داد؛

تائید صلاحیت ۳ نامزد شورای شهر بومهن در وقت اضافه

خراسان جنوبی

دبیر اجرایی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای خراسان جنوبی:

۱۱۷۰ ناظر بر انتخابات شوراهای اسلامی خراسان جنوبی نظارت می‌کنند

سرپرست پلیس فتای خراسان جنوبی:

 ۳۶ تخلف نامزدهای شورای اسلامی در فضای مجازی شناسایی شد

معاون دادگستری خراسان جنوبی:
بیشترین تخلفات انتخاباتی درزمینه سوءاستفاده از بیت‌المال است

خراسان رضوی

در بیانیه‌ای اعلام شد؛ توضیحات آستان قدس رضوی در خصوص پرداخت مالیات

....................................................................

 پناهیان در همایش بانوان حامی حجت الاسلام «رئیسی»: روحانی حرف‌های ناروا می‌زند/ هزینه جاری دولت ۳ برابر شده است

خراسان شمالی

وزیر بهداشت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظرات اصل انقلاب را حفظ کنند

زنجان

رئیس ستاد انتخاباتی میرسلیم در استان زنجان: میرسلیم در دانشگاه زنجان سخنرانی می‌کند

دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی:

مردم باید در انتخابات فرد اصلح را انتخاب کنند

سمنان

نماینده سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای زنان: نامزدهای ریاست جمهوری بدعهدی آمریکا را در برجام بازگو نمی‌کنند

کبری خزعلی در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور سمنان با بیان اینکه بدعهدی آمریکا در مواجه با برجام باید برای همه بازگو شود، ابراز داشت: همان‌طور که در مناظره‌های انتخاباتی دیدیم در هیچ‌یک سه گفتگوی نامزدهای انتخاباتی بااینکه با اصل برجام موافق هستند اما از پیمان‌شکنی آمریکا سخنی نگفتند و باید این موارد برای همه بازگو شود.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان سمنان:
هیئت‌های اجرایی انتخابات از باطل شدن آرای مردم جلوگیری کنند

حجت‌الاسلام حسنعلی عربی پیش از ظهر شنبه در دومین دوره نشست آموزشی نمایندگان فرماندار در شعبه‌های اخذ رأی شهر سمنان به میزبانی سالن تأمین اجتماعی این شهرستان با یادآوری اینکه رأی مردم حق‌الناس محسوب می‌شود و از آرای مردم صیانت خواهیم کرد، ابراز داشت: با توجه به اینکه در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شهر و روستا به‌صورت کاملاً مکانیزه صورت می‌گیرد لذا مسئولان مربوط باید موارد اجرایی سامانه را به‌صورت کامل فراگیرند و با آموزش‌های به کار گرفته‌شده از باطل شدن آرای مردم جلوگیری کنند.

مسئول ستاد انتخاباتی رئیسی در سمنان:
رئیسی به استان سمنان سفر می‌کند

علیرضا خسروی در گفتگو با خبرنگار مهر با تأیید اینکه سفر حجت‌الاسلام رئیسی به استان سمنان در هفته جاری قطعی خواهد بود، ابراز داشت: جزئیات برنامه‌های این نامزد انتخاباتی شامل سخنرانی روز سه‌شنبه به میزبانی سالن غدیر است که باید گفت در سایر شهرستان‌ها نیز سخنرانی‌های حجت‌الاسلام رئیسی برگزار خواهد شد.

قم

خطاب به مردم ایران صادر شد؛ بیانیه جامعه مدرسین درباره حمایت از «رئیسی» در انتخابات

آیت‌الله نوری همدانی:
رئیس‌جمهور باید دلسوز جامعه و دارای روحیه استکبارستیزی باشد

این مرجع تقلید شیعیان بر حضور حداکثری در انتخابات تأکید کرد و گفت: ولائی بودن، دارای روحیه استکبارستیزی، دلسوز جامعه اسلامی و خدمت گذار مردم ازجمله خصوصیات کاندیدای اصلح است.

کرمان

نماینده سابق مردم تهران در مجلس:

جهت‌گیری هر سه کاندیدای جبهه انقلاب یکی است
حمید رسایی ظهر شنبه در نشست خبری در کرمان  اظهار داشت: با اشاره به اینکه رقابت بین کاندیداهای جریان انقلابی یک رقابت واقعی بوده و پوششی نیست، افزود: جهت‌گیری سه نفر کاندیداهای جبهه انقلابی یکی است؛ اما نوع برنامه، سوابق و سلیقه مختلف دارند.

وی گفت: رقابت آن‌ها واقعی است و کناره‌گیری یکی یا دو نفر از کاندیداها به نفع دیگری قابل پیش‌بینی نیست و برخلاف طرف مقابل؛ جهانگیری فقط می‌خواهد از فرصت تبلیغات به نفع روحانی استفاده کند.

رئیس ستاد انتخاباتی میرسلیم در استان کرمان: میرسلیم فردا یکشنبه به کرمان سفر می‌کند

احمدعلی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر از سفر سید مصطفی میرسلیم فردا ۲۴ اردیبهشت‌ماه به کرمان خبر داد و اظهار کرد: این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت چهار فردا در ادامه سفرهای تبلیغاتی خود وارد فرودگاه بین‌المللی کرمان می‌شود.

کرمانشاه

مشارکت حداکثری در انتخابات موجب یأس و ناکامی دشمنان می‌شود
دبیر کمیته دانشجویان ستاد مرکزی حجت‌الاسلام رئیسی در کرمانشاه گفت: حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات سبب یأس و ناامیدی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس: انتخابات آبروی ملی ماست/ آمریکا جرأت جسارت به اقتدار ما را ندارد

گیلان

قالیباف در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی خود دوشنبه ۲۵ اردیبهشت عازم رشت شده و ساعت ۱۰ در استادیوم عضدی این شهر در جمع مردم سخنرانی می‌کند.

رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی در گیلان خبر داد؛ حجت‌الاسلام رئیسی یک‌شنبه به گیلان سفر می‌کند
سید علی آقازاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حجت‌الاسلام رئیسی شامگاه یک‌شنبه به استان گیلان سفر می‌کند.

وی افزود: حضور در مزار شهدا، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و دیدار مردمی از مهم‌ترین برنامه‌های حجت‌الاسلام رئیسی در سفر به گیلان است.

فارس

قالیباف ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت در مسجد دانشگاه شیراز سخنرانی خواهد کرد.

کرمان

قالیباف سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت به کرمان خواهد رفت تا ساعت ۱۶ در مصلی امام علی علیه‌السلام این شهر در جمع مردم این شهر سخنرانی کند.

مازندران

وزیر بهداشت دولت دهم: انتخابات عید مردم‌سالاری است/ دولت کارنامه خوبی ندارد

کامران باقری لنکرانی عصر شنبه در ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در شهرستان آمل ا اشاره به اینکه در فضای انتخاباتی فرد اصلح را به مردم معرفی کنیم، افزود: حرف‌هایی در مناظره‌ها توسط دولت یازدهم زده می‌شود که مصداق شعار بدون عمل است و آنچه فضای سیاسی اقتصادی را تحت تأثیر قرارداد قبیله گرایی سیاسی بود که در دولت یازدهم با فساد و رانت‌خواری برخورد نشد و نشان از قبیله گرایی سیاسی دارد.
باقری لنکرانی با اشاره به اینکه اگر در گروه خودشان اختلاس می‌شد از آن فرد حمایت می‌کردند اما گروه رقیب را بوق و کرنا می‌کردند، ادامه داد: با فساد باید برخورد شود نه اینکه آن را توجیه کنیم.

هرمزگان

رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان: ۳۳هزار و ۴۶۸ رأی اولی در هرمزگان پای صندوق‌های رأی می‌روند.

استاندار هرمزگان: انتخابات باید به‌صورت کاملاً شفاف برگزار شود

همدان

استاندار همدان: شرایط برگزاری انتخابات سالم و بی‌طرفانه در همدان فراهم شود

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان همدان: ۷۰۰ صندوق الکترونیک آرای ۴ شهر استان همدان را جمع‌آوری می‌کنند


از انتخابات شوراها چه خبر؟

اما حال و هوای انتخابات شوراهای شهر و روستا به‌رغم قرارگیری در سایه انتخابات ریاست جمهوری ویژگی‌های خاص خود را دارد، تبلیغاتی که تا پیش‌ازاین در فضای مجازی محدودشده بود حالا به سطح شهر آمده و تبلیغات محیطی اوج گرفته است. نگاهی به فضای تبلیغات انتخابات شوراها در برخی استان ها خواهیم داشت.

آذربایجان غربی؛ مسابقه نصب پوستر

هم‌زمان با تنور داغ انتخابات ریاست جمهوری، ماراتن نفس‌گیر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شرایطی که فضای مجازی پر از گروه‌های هوادار نامزدهای این دوره با عناوینی نظیر «حامیان»، «همفکران»، «طرفداران» و... شده به تبلیغات محیطی کشیده شده است.

باگذشت تنها دو روز از آغاز مهلت قانونی تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شهر کاملاً به تصرف نامزدهای این دوره از انتخابات شوراها درآمده و تبلیغات نامتعارف ضمن اینکه فضای شهری را زشت و کریه کرده بلکه خسارات شدیدی به اموال عمومی واردشده است.

تعدد نامزدهای شهر و روستا در این دوره از انتخابات شوراها موجب شده افراد از هر شیوه و روشی برای تبلیغات استفاده کنند نگاهی اجمالی به فضای شهری ارومیه نشان می‌دهد نامزدهای شوراها به‌جای معرفی خود و برنامه‌هایشان به دنبال مسابقه برای نصب عکس، پوستر و بنرهای خود در سطح شهر هستند.

تیرهای برق، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، جداول خیابان‌ها، شیشه‌ مغازه‌ها، درختان و حتی سطح معابر و خیابان‌ها از عکس‌ها و پوسترهای نامزدهای این دوره از شوراها درامان نمانده و شهر به تصرف کامل نامزدها درآمده است.

البرز؛  شهر زیر بنر رفت!

امروز بیست و سوم اردیبهشت‌ماه یک هزار و سیصد و نودوشش است، اینجا کرج و دیوارهای شهر خمیده زیر بار این‌همه تبلیغ، از هر کوچه و پس‌کوچه‌ای که بگذرید انواع و اقسام پوستر و بنرهای تبلیغاتی را می‌بینید که در کمترین زمان ممکن بر دیوارها نصب‌شده‌اند.

البته ناگفته نماند که برخی از هواداران نامزدها به دیوار اکتفا نکرده و در مرکزی‌ترین نقطه شهر و در میدان‌ها اصلی بنری به بزرگی یک‌تخته فرش شش متری آویزان کرده‌اند که به قول ادبیاتی‌ها چشم هر رهگذاری را می‌نوازد.

حجم تبلیغات در برخی از مناطق کرج مانند حصارک، آق تپه، اسلام‌آباد و بسیاری از محله‌های پایین‌شهر به‌قدری بالا است که همگان از این مسئله با تعجب یاد می‌کنند اما تبلیغات در مناطق بالا شهر کم‌رنگ‌تر از دیگر مناطق دیده می‌شود که این مسئله نیز در نوع خود قابل‌تأمل و تفکر است.

باوجود تلاش دستگاه‌های ناظر برای برگزاری انتخاباتی سالم و قانونمند اما برای برخی نامزدها و هوادارانشان تعریف قوانین گویا روشن و واضح نیست به‌طوری‌که با شدت گرفتن التهاب تبلیغات شیوه‌های نامتداول و حتی غیرقانونی متعددی مشاهده می‌شود.

از هرچه بگذریم از بحث محیط‌زیست و شعارهای رنگارنگ برخی از نامزدها که خود را دلسوز و سینه‌چاک محیط‌زیست می‌دانند نمی‌توان گذشت؛ بسیاری از اعضای فعلی شورای شهر کرج و نامزدهای تازه به قافله انتخابات رسیده در میتینگ‌های انتخاباتی بر حفظ محیط‌زیست تأکید کرده‌اند و این مسئله را خط قرمز خود دانسته‌اند درحالی‌که با گشتی در شهر می‌توان دریافت که این سخنان شعاری بیش نیست، آقایان و خانم‌ها به درختان نیز رحم نکرده و پوسترهای تبلیغاتی خود را از درختان شهر آویزان کرده‌اند به‌طوری‌که برای پاک‌سازی شهر از تبلیغات شاخه درختان باید قربانی شود.

کردستان؛ تبلیغات محیطی اوج گرفت

هر ساعت که می‌گذرد بر حجم تبلیغات وسیع و گسترده‌ افراد کاندیدای شورای اسلامی شهر و روستاها در استان کردستان افزوده می‌شود و افراد سعی می‌کنند که با استفاده از شیوه‌های مختلف خود را برای جلب آراء مردمی عرضه کنند.

هرچند که ماه‌ها قبل از رسمی شدن تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، افراد داوطلب و طرفداران آن‌ها با حضور گسترده در فضای مجازی و با خرید ممبرهای غیرواقعی در تلگرام به دنبال جذب آرا بیشتر مردم بودند ولی این روزها و با رسمی شدن تبلیغات، فضای واقعی و مجازی در تسخیر افراد قرارگرفته است.

حضور و استقبال بیشتر افراد برای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان کردستان باعث شده است تا فضای رقابتی نیز تشدید شود و به همین دلیل بر حجم فعالیت‌های تبلیغاتی نیز افزوده‌شده و افراد سعی می‌کنند که از هر فرصت و بهانه‌ای برای جلب آراء مردم استفاده کنند.

بر اساس اعلام رئیس ستاد انتخابات استان کردستان در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا درمجموع نزدیک به ۹ هزار نفر ثبت‌نام کردند که البته در طی مدت‌زمان بررسی صلاحیت‌ها در هیات های اجرایی و نظارت شماری از این افراد انصرف دادند.

علیرضا آشناگر بیان کرد: درمجموع در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان کردستان ۹۱۸ نفر بیش از دوره چهارم ثبت‌نام کردند و به همین دلیل میزان رشد ثبت‌نام افراد داوطلب نیز با افزایش ۱۱.۵  درصدی همراه بوده است.

کرمان؛ جشن و موسیقی انتخاباتی

روز پنجشنبه رسماً تبلیغات انتخابات شوراهای شهر در استان کرمان هم‌زمان با سراسر کشور آغاز شد، هرچند تبلیغات ریاست جمهوری از یک هفته قبل آغازشده بود اما تبلیغات ریاست جمهوری از ابتدا زیر سایه حجم تبلیغاتی انتخابات شوراها قرارگرفته بود.

در استان‌ها مردم بیشتر از اینکه تحت تأثیر تبلیغات میدانی ریاست جمهوری قرار بگیرند، مناظره‌ها و سخنرانی‌های کاندیداها را پیگیری می‌کنند و از سوی دیگر به سمت ستادها و تجمعات تبلیغاتی کشیده می‌شود.

هر چه به‌روزهای پایانی تبلیغات نزدیک‌تر می‌شویم کمپین‌های تبلیغاتی نیز درزمینهٔ انتخابات ریاست جمهوری شکل پررنگ‌تری به خود می‌گیرد اما هم‌زمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها موجب شده است تبلیغات میدانی کاندیداهای متعدد شورای شهر بیشتر به چشم بخورد.

تعدد بیش‌ازحد کاندیداهای شورای شهر تبلیغات را با هرج‌ومرج افسارگسیخته‌ای مواجه کرده است که انتخاب را برای مردم سخت می‌کندهم‌زمان شدن آغاز تبلیغات شوراها با شب نیمه شعبان نیز سبب شد بسیاری از کاندیداها با برپایی مکان‌های جشن و پخش موسیقی مردم را به ست خود جذب کنند. از سوی دیگر تعدد بیش‌ازحد کاندیداهای شورای شهر تبلیغات را با هرج‌ومرج افسارگسیخته‌ای مواجه کرده است که انتخاب را برای مردم سخت می‌کند.

به نظر می‌رسد مردم برای مرتکب نشدن اشتباهات  انتخاب‌های  دوره‌های گذشته که گاها بر مبنای چهره و رنگارنگ بودن تبلیغات انجام می‌شد باید به سمت مطالعه برنامه‌های کاندیداها پیش بروند.

تخصص و تجربه و دلسوزی برای تغییر چهره شهر مهم‌ترین مؤلفه‌های انتخاب در شورای شهر است اما در انتخابات پیش رو تعداد افراد مختلفی که در این عرصه حضور یافته‌اند آن‌قدر مهم است که به نظر می‌رسد رأی‌دهندگان درنهایت به برای انتخاب افراد برتر دچار سردرگمی خواهند شد و به سمت افرادی می‌روند که بیشترین پول را در تبلیغات خرج می‌کنند و یا چهره بهتری دارند و عکس‌های تأثیرگذارتری گرفته‌اند.

تبلیغات شوراها هرچند که رسماً تا روز پنجشنبه آغاز نشده بود اما تنورش آن‌چنان در شهرهای دور از پایتخت گرم بود که کمتر اثری از پوسترهای انتخابات ریاست جمهوری دیده می‌شد و از روز گذشته نیز محدود تبلیغات ریاست جمهوری زیر پوسترهای رنگارنگ ناپدیدشده‌اند.

صفحات روزنامه‌های تأثیرگذار استان از هفته‌های قبل رزرو شده است و چاپخانه‌های نیز به‌صورت شبانه‌روزی در حال انتشار پوسترهای تبلیغاتی هستند.

بنرهای بزرگ انتخاباتی نیز در سراسر شهر نصب‌شده است، از سوی دیگر هرچند به کاندیداها تأکید شده که از نصب پوستر و تبلیغات در مکان‌های غیر مرتبط خودداری کنند و شهرداری کرمان نیز مکان‌هایی برای این امر در نظر گرفته است اما عملاً نیمه‌های شب طرفداران هر کاندیدا اقدام به نصب تبلیغات بر روی درودیوار شهر می‌کنند و سعی می‌کنند از هر امکانی برای به چشم آمدن فرد موردنظر خود استفاده کنند.

مازندران؛ ریخت‌وپاش‌های تبلیغاتی

زنگ تبلیغات پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی نواخته شد و فعالیت تبلیغی بیش از ۱۵ هزار داوطلب تأیید صلاحیت شده مازندران شدت گرفت. داوطلبانی که قرار است تا چند ماه دیگر رسماً به برنامه‌ریزانی برای شهر تبدیل شوند، دست به اقداماتی زدند که چهره شهرها را از تبلیغات رنگین با شعارهای شیشه‌ای و مجازی رنگارنگ کرده‌اند.

به‌رغم آنکه در شهرهای مختلف، مکان‌هایی برای نصب پوستر و بنر طراحی‌شده است اما برخی داوطلبان، پا را فراتر از قانون نهاده‌اند و پوسترها و بنرهایشان به دیوارها، تأسیسات دولتی و تیرهای برق چسبانده شده است.

حضور داوطلبانی به هر نوع گرایش و سطح مختلف تحصیلی و علمی، افراد جویای کار، مهندسان رشته‌های مختلف، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، انبوه‌سازان و بسازبفروش‌ها فضای انتخابات را وارد فاز جدیدی کرده است.

«به عمل کار برآید، نه به شعار»، «شهر دوست‌داشتنی من»، «شهری به وسعت یک خانواده»، «رأی من به فرهنگی فرهیخته»، «طلوع دوباره»، «شهر تا افق ۱۴۰۰»، «اوست گرفته شهر دل، ما به کجا سفر بریم؟، آمده‌ایم که سر نهیم»، «قرارمان به همان قرار شهر ۱۴۰۰، شهری در انتظار» و « من یک روزنامه‌نگار هستم» ازجمله شعارهایی است که برخی داوطلبان برای ترغیب افکار عمومی مطرح کرده‌اند.

تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی شهری و روستایی به نیمه رسید و حضور کارناوال‌های شادی، برپایی میتینگ‌ها و جلسات خانگی و عمومی، توزیع اقلام تبلیغاتی نظیر سررسید و خودکار، سفره‌های رنگین شام و نهار، و تردد خودروهایی با پوسترهای آذین‌شده و حضور و تبلیغات پررنگ در فضای مجازی ازجمله شیوه‌های تبلیغی برخی داوطلبان انتخابات شوراها است.

باگذشت حدود سه روز از تبلیغات رسمی انتخابات شوراهای اسلامی، برخی مردم می‌پرسند این هزینه‌های گزاف تبلیغی چگونه تأمین می‌شود و چه راهی برای جبران آن در چهار سال مسئولیت در نهاد مردمی شورایی وجود دارد.

یک شهروند ساروی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: به‌رغم آنکه پویش مردمی نه به تبلیغات رنگین و کاغذی از سوی برخی داوطلبان در برخی مناطق ایجادشده اما باز شاهد آن هستیم که برخی نامزدها برای ورود به شورا اقدام به‌صرف هزینه‌های کلان می‌کنند.

محسن مهدوی خطاب به داوطلبان می‌گوید: آنچه مسلم است مردم در روز ۲۹ اردیبهشت به برنامه‌ها و سابقه افراد رأی خواهند داد و فریب تبلیغات رنگین و پرزرق‌وبرق را نخواهند خورد.

همدان؛ مدعیان آبادی شهر را ویران کردند

این روزها نامزدهای انتخابات پیش رو برای عقب نماندن از رقیبان از هر شیوه‌ای برای جذب بیشتر آرا استفاده کرده و اغلب با حضور در مساجد و دیدار با مردم به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود می‌پردازند.

بر اساس گزارش‌های دریافتی برخی کاندیداها با رعایت اخلاق انتخاباتی به‌صورت آرام و به‌دوراز تنش برای جلب‌توجه رأی‌دهندگان حرکت می‌کنند و برخی دیگر نیز با صرف هزینه‌های مالی از شام انتخاباتی گرفته تا دادن سیم‌کارت، اینترنت رایگان و غیره درصدد جمع‌آوری آراء هستند.

در تمام لحظات باقی‌مانده تا ۲۹ اردیبهشت حامیان هر کاندیدا سعی می‌کنند تا تصاویر، فایل سخنرانی و کلیپ استقبال از نامزدها را از طریق فضای مجازی تلگرام و دیگر فضاهای ممکن منتشر کنند و شاید تفاوت عمده تبلیغات سال جاری با دوره‌های قبل را باید در این دانست که فضای مجازی به کمک نامزدها آمده‌اند.

هرروز کاندیداها سعی می‌کنند با اقدامی جالب از دیگر رقبا سبقت بگیرند و از هر راهی که شده وارد شورا شوند به‌طوری‌که واقعیت این روزهای تبلیغات انتخاباتی در همدان این است که هر چه تبلیغات بیشتر باشد آرای بیشتر و شانس ورود به شورای شهر هم بیشتر خواهد بود.

فراتر از تمام روش‌هایی که برای تبلیغات در شهر همدان به‌کاربرده می‌شود موضوعی که توجه شهروندان را به خود جلب کرده رعایت نکردن قانون از سوی برخی مدعیان آبادی شهر استگذشته از تبلیغات بی‌قیدوبند کاغذی در جای‌جای شهر همدان که این روزها موجب مخدوش شدن چهره شهر شده است برپایی تجمع‌ها در مقابل ستادهای انتخاباتی نیز جای تأمل دارد.

فراتر از تمام روش‌هایی که برای تبلیغات در شهر همدان به‌کاربرده می‌شود موضوعی که توجه شهروندان را به خود جلب کرده رعایت نکردن قانون از سوی برخی مدعیان آبادی شهر است چراکه باوجود تعیین مکان‌هایی برای تبلیغات شورای شهر برخی حامیان کاندیداها پایبند به قوانین نبوده و در هر مکانی که دستشان می‌رسد تبلیغات کاغذی خود را می‌چسبانند.


سخنرانی کاندیداهای ریاست جمهوری در جمع حامیان

اما این روزها علاوه بر تبلیغات در فضای مجازی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری برای دیدار با هواداران خود راهی استان‌ها و شهرستان ها می‌شوند که در این میان سفرها و برنامه های سخنرانی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و حسن روحانی ملموس‌تر و بیشتر از سه کاندیدای دیگر است.

سخنرانی کاندیداهای ریاست جمهوری در استان‌ها

استان

نام کاندیدا

بخشی از اظهارات

آذربایجان شرقی

حجت الاسلام رئیسی

رئیسی در جمع مردم تبریز: میزان واردات از چین امروز به دو برابر رسیده است

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در جمع مردم تبریز اظهار کرد: انچه امام و رهبری و شهدا به آن تاکید داشتند، عدالت اجتماعی بوده است و مردم به حق شرعی و قانونی خودش برسند.

وی افزود: یک نگاه به عدالت این است به افرادی تسهیلاتی داده شود و فقرا هم در این میان به نوایی برسند. نگاه دوم این است که ظرفیت های کشور میان آحاد کشور قرار بگیرد؛ شاید یک نوجوانی در تبریز بتواند خلاقیت به خرج بدهد.

رییسی ادامه داد: سایه جنگ را حضور مردم در چنین اجتماعات عظیمی از سر کشور برمی دارد.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم، کلید قفل بیکاری به دست مردم و جوانان است. بیگانگان برای کدامین ملت گره گشایی کرده اند که دومی اش ما باشیم؟

نامزد انتخابات گفت: نه در حرف و نه به صورت تزیینی بلکه باید در عمل به جوانان میدان داد. آیا در شان مردم است که با این همه امکانات، از فقر و بیکاری رنج ببرند؟ امروز ۲۵۰ هزار کارخانه تولید کیف و کفش در تبریز تعطیل شده اند.

وی افزود: منشا بیکاری، واردات بی رویه است. آقایان دولت انتقاد می کردند که چرا بازار کشور در اختیار محصولات چینی قرار گرفته است؛ این در حالی است که میزان واردات از چین امروز به دو برابر رسیده است.

اردبیل

حجت الاسلام رئیسی

رئیسی در جمع مردم اردبیل: سینه‌ام پر از اسرار است/ لب باز کنم، هیچ فردی نمی‌تواند حرفی بزند

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز با حضور در مصلی شهر اردبیل در جمع مردم این شهر اظهار کرد: امروز مهم‌ترین مؤلفه قدرت در نظام اسلامی ما که در همه مناسبات تعیین‌کننده است، حضور مردم با بصیرت در صحنه‌های مختلف هستند.

وی با بیان اینکه عرصه‌هایی که در دست زنان و مردان ما بوده، حوزه بالندگی ما شد اما در حوزه اقتصادی و معیشتی و مسائل اجتماعی مردم، شاهد آن هستیم که تناسبی با نگاه انقلابی مردم ندارد، گفت: شأن مردان و زنان ایرانی ما آن است که حقوق حقه و کرامت آن‌ها در همه عرصه‌ها رعایت شود. حق شهروندی یک جوان آن است که کار داشته باشد. حق یک دختر و پسر جوان آماده ورود به عرصه ازدواج، آن است که بتوانند در یک شرایط مالی حداقلی، زندگی خود را آغاز کنند. حق شهروندی، نمایش و نوشته‌ای نیست که از آن پرده‌برداری کنند.

رئیسی ادامه داد: اردبیل قطب کشاورزی است. باید به کشاورزی و صنایع تبدیلی در اردبیل توجه شود. این محصولی که در اردبیل داریم، در کجای دنیا وجود دارد اما باید با علم و فناوری کاری کنیم که برای کشاورز به‌صرفه باشد. باید نسبت به رونق کشاورزی اقدام شود. باید راه را برای کشاورزی کشاورزانی که آماده هستند، فراهم کرد. زنان باید بیمه شوند تا از ناحیه دولت احساس پشتیبانی کنند. دولت نوکری ملت را به عهده دارد؛ آن‌هم نه نوکری با منت بلکه نوکری با کرامت. شما اگر قرار باشد اعتراض مردم را نشنوید، روزی این سخن اعتراضی مردم را خواهید شنید که آن روز دیر خواهد بود.

تهران

حجت الاسلام روحانی

روحانی: دولت به منتقدین خودش احترام می‌گذارد/ انتقاد راه حل مشکلات است

حسن روحانی کاندیدای دوزادهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز طی سخنانی در جمع هواداران خود در ورزشگاه آزادی، اظهار داشت: می‌خواهیم به صراحت بگوییم که صاحب این کشور مردم و رایشان است.

وی افزود: خواست جوانان ما فقط این نیست که فقط به آن ها احترام گذاشته شود بلکه خواستشان این است که کشور به دست آنها اداره شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه عنوان کرد: ما در شرایطی هستیم که باید به همه جهانیان اعلام کنیم برای ساختن آینده مان مصمم هستیم نه برای فروختن آینده ایران.

روحانی بر همین اساس اضافه کرد: ما علی رغم میل یک اقلیت، راهمان را با هم انتخاب کردیم و می‌خواهیم این راه را ۴ سال دیگر هم ادامه دهیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: نه اینکه آنچه تا کنون انجام داده ایم و پیموده ایم صد در صد مطلوبمان بوده و رضایت کامل داریم، بلکه می‌خواهیم بگوییم مسیر را درست انتخاب کرده‌ایم و باید این مسیر درست را با حرکتی پرشتاب تر و تحول و تغییری که شایسته ملت ایران است ادامه دهیم.

وی همچنین یادآور شد: ما در برابر قدرت‌های جهانی کاری کردیم که دشمن نتواند از فرصت های بدست آمده در گذشته استفاده کند. ما چهره خشن را به چهره اعتدال تبدیل کردیم.

تهران

محمدباقر قالیباف

قالیباف در جمع خبرنگاران: قرار نیست در مناظرات حرف هایی زده شود که سندیت ندارد

محمدباقر قالیباف، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: قرار نیست در مناظرات حرف هایی زده شود که سندیت ندارد؛‌ دیروز آقای جهانگیری عدد و رقمی را در مناظره گفتند و حرفی زدند که دادستان کل کشور و دادستان تهران قبلا آن حرف را رد کرده بودند و گفته بودند که این عدد و رقم وجود ندارد. با این وجود ایشان مجددا آن عدد و رقم را تکرار کردند که طبیعتا یا یک تخلف آشکار و دروغ بزرگ است.

وی افزود: عددی که آقای جهانگیری در مناظره مطرح کردند یک حرف غیرمنطقی بود؛‌ ایشان نه تنها سندی ارایه ندادند بلکه خلاف نظر دادستان کل کشور نیز صحبت کردند که طبیعتا این موضوع را پیگیری قضایی خواهم کرد.

قالیباف گفت: امروز شایعاتی درست می کنند که بیشتر این شایعات از جانب دولت است؛ می گویند امکان ایجاد ۵ میلیون شغل وجود ندارد و نمی دانیم این عدد ها را از کجا می آورند؟ بنده می گویم در برنامه ششم عنوان شده وقتی می خواهیم نرخ بیکاری ۱۲.۵ را به ۸ برگردانیم بدین معنی است که باید سالی یک میلیون شغل ایجاد کنیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: این درست در شرایطی است که سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جویای کار به بازار کار اضافه می شود .بنابر این اگر دولت نتواند این میزان شغل را ایجاد کند به این معنی است که زندگی همه جوانان را تباه کرده ایم.

قالیباف گفت: ایجاد یک میلیون شغل در سال وظیفه ای است که برنامه ششم بر دوش ما گذاشته و باید آن را انجام دهیم. هر چند که متاسفانه دولت برنامه ششم را ابلاغ نکرد و مجلس آن را ابلاغ کرد؛ در اینجا هم دوستان در دولت کار خلاف قانون انجام دادند.

چهارمحال و بختیاری

حجت الاسلام رئیسی

رئیسی در شهرکرد:
بگذارید مردم طعم عدالت را بچشند/حرف درمانی کافی است

سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در جمع مردم شهرکرد اظهار کرد: افتخارات زیادی را شهدا ایجاد کردند و ما امروز در پرتو نورانی آن‌ها امنیت داریم.

رئیسی افزود: اگر امنیت کشور را به‌غیراز عنایت خدا و حضور جوانان و مردم بدانیم و اگر فرض کنیم که فلان قرارداد برای ما امنیت ایجاد کرده، سخت در اشتباه خواهیم بود. حضور غیرتمندان در ۸ سال دفاع مقدس و بقیه عرصه‌ها سایه جنگ را از کشور برداشته است.

وی گفت: تمام مشکلات کشور از یک نگاه، سمت‌گیری و سیاست‌گذاری نادرست شکل‌گرفته که اساس آن چشم امید داشتن به گره‌گشایی بیگانگان و ندیدن دست توانمند مردم است.

نامزد ریاست جمهوری تصریح کرد: ما صدای کسانی که روزنامه و تریبون ندارند و جایی شنیده نمی‌شود را می‌خواهیم به گوش همه برسانیم. آیا سزاوار است که مردان و زنانی که تمام عالم را از عزت خود حیرت‌زده کرده‌اند، امروز دچار بیکاری و فقر شوند؟ اگر کشور ما بی ثروت و فقیر باشد، اشکالی ندارد. مردم، نداشتن را تحمل می‌کنند اما تبعیض را هرگز. مردم مشکلات مالی را تحمل می‌کنند اما فساد اداری را هرگز تحمل نمی‌کنند.

رئیسی ادامه داد: سخن مردم این است که اگر مشکل کشور برای نداشتن باشد، ما حاضریم همراهی کنیم اما چرا اجازه دادید هزاران کارخانه دچار تعطیلی شود؟ چرا مشکلات کشاورزان را حل نکردید که باعث مهاجرت آن‌ها شود؟ چرا تنها ۵۰۰ هزار میلیارد در اختیار عده‌ای عافیت‌طلب قرار بگیرد و از طرف دیگر هزاران جوان خجالت‌زده باشند؟

وی خاطرنشان کرد: اگر صدای مردم شنیده می‌شد، فریادشان بلند نبود، اگر صدای حق‌خواهی مردم و ضرورت تغییر را نشنوید، به‌زودی خواهید شنید. حرف ما حرف مردم است. شما بگویید چرا کارگرها بیکار شده‌اند؛ تا این را می‌گوییم، شروع به تهمت زدن می‌کنند. شما مردم را حساب کنید؛ مردم شعور دارند و میان شعار و کارهایی که در روزهای آخر دولت آغاز می‌شود، فرق می‌گذارند.

خوزستان

مصطفی میرسلیم

میرسلیم در مسجد ارشاد اهواز: شرمم می‌آید برخی مسائل برجام را بگویم

مصطفی آقا میرسلیم عصر امروز در مسجد ارشاد اهواز اظهار کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس مردم خوزستان فداکاری‌های بسیاری از خود نشان دادند به‌گونه‌ای که شخصاً قادر نیستم مراتب سپاس خود را به نهایت اعلام کنم و از خداوند می‌خواهم تا به همه شما صبر عنایت و عطا فرماید.

وی با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: از فرصت توفیق خدمت شما رسیدن استفاده کرده و موضوعاتی را بیان می‌کنم. قبل از شروع برجام به این نتیجه رسیدم که دولت یازدهم از یک بینش خاصی نسبت به این انقلاب، رهبری و آینده جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
میرسلیم ادامه داد: مجموعه عوامل را که بررسی  کردم به این نتیجه رسیدم که ۶ ماه گذشته در نیویورک رئیس‌جمهور ما سندی را امضا کرد که امروز جزئیات آن علنی شده و کل نتایج مطالعات ما روشن شد. در ایران خودمان به‌تنهایی قدرت اداره کردن و جوابگویی به نیازها برای مدیریت کامل را نداریم؟ و حتماً باید از عناصر بیگانه‌ای که دارای قدرت هستند و کدخدایی جهان را دارند کمک بگیریم و از قدرت آن‌ها استفاده کنیم؟

وی اظهار کرد: دولت یازدهم فکر می‌کند که ما در تحریم به سر می‌بریم و این تحریم‌ها مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است و اگر بخواهیم از پس آن‌ها بربیاییم باید حتماً برای تحریم‌ها چاره‌جویی کرد وگرنه برای آب، نان شب، کار و اشتغال، مشکل پیدا می‌کنیم و همه‌چیز موکول به چاره‌جویی برای تحریم است.

میرسلیم در دانشگاه اهواز: مبادا ٢٩ اردیبهشت رأی خود را خراب کنید و بعد از ٤ سال پشیمان شوید

«سید مصطفی میرسلیم» که از صبح امروز(شنبه) به اهواز سفرکرده است، در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و باوجود تلاش ناکام طرفداران دولت روحانی در برهم زدن این مراسم، گفت: دیشب در مناظره من خواستم بیانگر نظر شما دانشجویان باشم و به نامزدها اعلام کنم که دانشجوها هم هستند و باید در جمع آن‌ها حضورداشته باشید.

وی بابیان اینکه ریشه مشکل ریز گردهای خوزستان فنی است، و با بررسی که ما کردیم بین ٣ تا ٤ سال مهار می‌شود و اگر کسی گفت ٦ ماهه آن را مهار می‌کنم حرف غیرعلمی زده است، ادامه داد: با تکذیب کردن این مسئله به‌جایی نمی‌رسیم، تکذیب جای تدبیر را نمی‌گیرد.

میرسلیم تصریح کرد: اشتباهاتی نظیر ساختن سد گتوند باعث ریزگردها شده است؛ باید این سد را بدون رودربایستی تعطیل کرد. مانند سدهایی که بر رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه زده‌شده است. اگر ما در مناسبات سیاسی‌مان با کشورهای همسایه خودمان فعال باشیم می‌توانیم ریزگردها را مهار کنیم. بیابان‌زایی که در کشور همسایه ما ایجادشده است ناشی از خشک شدن سرچشمه فرات است.


مطالبات مردم از کاندیداها؛ وعده‌های بر زمین‌مانده دولت

اما این روزها به بهانه سفرهای استانی رئیس‌جمهور و همچنین قرارگیری در آستانه انتخابی دیگر از یک‌سو مردم مطالباتی از منتخب دوازدهم دارند و از سوی دیگر مطالباتی برای تحقق وعده‌های قبلی دولت که در برخی از استان‌ها سرخط این خواسته‌ها مرور می‌شود.

ایلامی ها: وعده رئیس‌جمهور اجرایی نشد

عملیات اجرایی بیمارستان ۳۷۴ تختخوابی شهر ایلام سال ۱۳۸۸ آغاز شد و حالا بعد از هشت سال حتی باوجود دستور رئیس‌جمهور در سفر به استان ایلام در سال ۹۴ هنوز تکمیل‌نشده است.

طی سال‌های اخیر وعده‌های فراوانی برای حل مشکلات درمانی در استان ایلام داده‌شده است، هرچند بعضی از امکانات وارد استان شده ولی مردم استان همچنان با مشکلات زیادی مواجه هستند و دراین‌بین بیمارستان‌های استان از شرایط خوبی هم برخوردار نیستند.

بیمارستان‌های استان اکثراً قدیمی و فرسوده هستند که در سال ۱۳۸۸ کلنگ یک بیمارستان در استان به زمین زده‌شده که ابتدا ۳۲۰ تختخوابی بود، بعد ۳۶۴ تختخوابی و حالا ۳۷۴ تختخوابی، هنوز این طرح بعد از هشت سال به سرانجام نرسیده و در نیمه‌های کار قرار دارد.

بیمارستان ۳۷۴ تختخوابی ایلام در ۹ طبقه و در زمینی به مساحت ۶۰ هزار مترمربع و زیربنای ۳۵ هزار مترمربع در حال ساخت است که شامل بخش‌های مختلف بیمارستانی، پاراکلینیکی و تخصصی است.

عملیات ساخت بیمارستان ۳۷۴ تختخوابی ایلام از سال ۸۸ آغاز شد که در سال ۹۴ و هم‌زمان با سفر کاروان تدبیر و امید به استان ایلام، رئیس‌جمهور دستوراتی را مبنی بر تکمیل این بیمارستان صادر کرد ولی این پروژه تکمیل نشد.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت هم‌سال گذشته در سفر به استان ایلام اعلام کرد: بیمارستان ۳۷۴ تختخوابی ایلام مهم‌ترین پروژه در حال ساخت ایلام است که باید به‌سرعت تکمیل و در اختیار مردم قرار گیرد.

مردم خراسان جنوبی: وعده‌هایی که جامه عمل به تن نکرد

کمتر از شش روز دیگر به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی‌مانده است.

در این روزهای باقی‌مانده به انتخابات نه‌تنها کوچه‌ها و خیابان‌های شهر بوی انتخابات را به خود گرفته، بلکه صحبت انتخابات، نقل‌قول هر محفل خانوادگی و دوستانه‌ای شده و حتی بر سر سفرهای مردم نیز کشیده شده است.

این روزها کافی است اندکی پای صحبت‌های مردم بنشینی تا ببینی با چه حساسیتی مسائل انتخاباتی را رصد می‌کنند، یکی حرف از مناظره می‌زند، یکی از تبلیغات فلان کاندیدا می‌گوید و دیگری از دردهای این روز جامعه که چشم‌انتظار درمانی از سوی دولت‌هاست.

آنچه در همه این محافل مشترک بوده خواسته‌ها و انتظارات مردم از رئیس‌جمهور آینده است، مردم بیش‌تر از هر چیزی به دنبال این هستند که بدانند کاندیداها برای رفع مشکلات و خواسته‌های آن‌ها چه برنامه‌هایی دارند.

خراسان جنوبی نیز این روزها حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته و تمام مسئولان و مجموعه استان در پی برگزاری انتخاباتی پرشورتر از سال‌های قبل هستند.

در کنار مسئولان، مردم برای حضور در انتخاباتی پرشور به دنبال تحقق خواسته‌های خود از دولت هستند خواسته‌هایی که بارها توسط مردم و مسئولان استان فریاد زده‌شده‌اند و هنوز هم‌چشم انتظار تحقق آن هستند.

یکی جوان دانشجوی بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، مهم‌ترین خواسته خود از رئیس‌جمهور آینده را رفع بیکاری در جامعه عنوان کرد و گفت: امروز اشتغال مردم به‌خصوص جوانان یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه بوده که انتظار داریم رئیس‌جمهور آینده برنامه مشخصی برای آن داشته باشد.

مردم از وعده‌های توخالی خسته شده‌اند و چشم‌انتظار عملی شدن این وعده‌ها هستند محمدرضا میر با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از استان‌های محروم کشور بوده که خشک‌سالی‌های متمادی سبب از بین رفتن زمینه اشتغال بسیاری از مردم شده است، بیان کرد: دولت باید به فکر اشتغال جایگزین برای مردم این منطقه باشد.

لرستان در آستانه سفر روحانی: مردم از دولتمردان پاسخ می خواهند

حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و رئیس‌جمهور فعلی قرار است به لرستان سفری تبلیغاتی داشته باشد، وی در انتخابات ۹۲ با کسب ۴۰۲ هزار و ۶۵۵ رأی از مردم لرستان توانست پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود و در سفرهای ابتدایی خود در مسند رئیس‌جمهوری لرستان را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کرد.

آنچه امروز شرایط را برای روحانی در لرستان متفاوت کرده چندین پروژه بزرگ نیمه‌کاره و رهاشده و چندین کارخانه تعطیل‌شده استامروز در آستانه انتخابات حسن روحانی بار دیگر لرستان را به‌عنوان مقصد سفر تبلیغاتی خود انتخاب کرده است. اما آنچه امروز شرایط را برای روحانی در لرستان متفاوت کرده چندین پروژه بزرگ نیمه‌کاره و رهاشده و چندین کارخانه تعطیل‌شده است.

احداث فاز چهارم کارخانه سیمان دورود از مصوبات سفر هیئت دولت یازدهم به استان لرستان است که هنوز عملیاتی نشده و به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم این شهر صنعتی همواره مطرح بوده است.

اجرای این مصوبه ازآنجا اهمیت دارد که احداث فاز چهارم کارخانه سیمان دورود علاوه بر اینکه زمینه توسعه این صنعت بزرگ را در شهرستان دورود فراهم می‌آورد، می‌تواند منجر به انتقال کارخانه سیمان از مرکز شهر و رفع آلودگی هوای دورود به‌عنوان معضلی ۳۰ ساله شود.

شهرک پایین‌دستی پتروشیمی خرم‌آباد یکی از وعده‌هایی است که در سفر روحانی به لرستان مطرح شد.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری در تاریخ پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ در جریان بازدید از مجتمع پتروشیمی لرستان اشاره به اینکه این مجتمع در ماه‌های آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید، گفت: دولت برای تأمین خوراک لازم این مجتمع به تعهد خود عمل خواهد کرد.

این سخنان در حالی از سوی حسن روحانی مطرح شد که بعد از گذشت سه سال هنوز زمینه تحقق این وعده در لرستان با آمار بیکاری بالا تحقق پیدا نکرده است، تا محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان آب پاکی را روی دست جوانان بیکار خرم‌آباد بریزد و «وعده آینده نزدیک» را برای عملیاتی شدن «وعده» حسن روحانی به مردم استان را بدهد.

کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد هم یکی از پروژه‌هایی است که در سفر روحانی به لرستان مصوب شد. حسن روحانی در روز اول سفر خود به لرستان در جمع مردم لرستان در ورزشگاه تختی شهر خرم‌آباد و در تشریح برنامه‌های دولت در لرستان اظهار داشت: برای اجرای دو طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت قول داده‌اند که در این استان کار را آغاز کنند و دولت هم با همه وجود حمایت خواهد کرد. کارخانه لاستیک خودرو و کارخانه سنگ‌بری مدرن این دو طرح است که هر دو را این وزارتخانه متقبل شده است.

استاندار لرستان در بازدید اخیر خود از پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد نیز اظهار داشت: خوشبختانه فاز اول این پروژه و عملیات خاک‌برداری آن با شتاب مناسبی در جریان بوده و  نشاط کار و تلاش به‌خوبی در آن حس می‌شود.

آنچه از صحبت‌های استاندار لرستان به نظر می‌رسد این است که درروند اجرای این پروژه جز کار خاک‌برداری اقدام چشمگیر دیگری صورت نگرفته است.

کد خبر 3977877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha