۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۴۱

تمهیدات انتخابات زیر ذره‌بین مهر؛

انتخابات اردیبهشتی قزوین؛ از آغاز تا اجرا

انتخابات اردیبهشتی قزوین؛ از آغاز تا اجرا

قزوین- در فاصله دو روز مانده به بیست و نهم اردیبهشت هیئت‌های نظارت، اجرایی و بازرسی برای برگزاری انتخابات سالم برنامه‌ریزی کرده‌اند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، میترا بهرامی: تا انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا چیزی باقی نمانده است واین روزها در هر گوشه و کناری از ایران صدای هیاهوی انتخابات به گوش می‌رسد.

ستادهای انتخاباتی فعال است و نامزدها تلاش خود را برای رقابت در عرصه داغ انتخابات به کار گرفته‌اند.

بازار سخنرانی‌ها داغ است و برخی نامزدها هم اقدام به جلب نظر مردم باصرف مبالغ هنگفت می‌کنند.

استان قزوین با داشتن ۶ شهرستان با چندین شهر و روستا این روزها خود را برای انتخاب نمایندگانی برای پارلمان‌های محلی و نقش‌آفرینی برای انتخاب فردی به منظور اداره امور در رأس مملکت آماده می‌کند.

تعداد رأی‌اولی‌ها در استان کم نیست و قرار است انتخابات در برخی شهرها(شش شهر) الکترونیکی باشد.

۸۸۸ هزار نفر در استان واجد شرایط رأی دادن هستند

رئیس ستاد انتخابات استان قزوین می‌گوید:با دستور وزیر کشورنخستین اقدام برای انتخابات شورا های اسلامی شهر و روستا تشکیل هیئت‌های اجرایی بود و از آنجا که کار در نظام اسلامی توسط خود مردم انجام می‌شود، از همان روزهای نخست آغاز کار ۳۰ نفر از معتمدان هر محله به عنوان اعضای معتمد هیئت‌های اجرایی انتخاب و اعضای دیگری مانند فرماندار و دادستان اضافه شدند.

سید سعید شاهرخی می‌افزاید: اختلاف قابل توجه و مناسبی از نظر ثبت‌نام داوطلبان نسبت به دوره قبل وجود داشت که رشد بانوان هم ۷۶ درصد رشد را نشان داد؛ ضمن این‌که از نظر سطح تحصیلات هم رشد خوبی داشته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: در دوره چهارم ۷۲ درصد از روستاهای واجد شرایط موفق به تشکیل شورا شدند و برخی قابلیت نداشتند؛ اما در این دوره، وضعیت با رشد همراه بوده است.

رئیس ستاد انتخابات استان تصریح می‌کند: ۸۸۸ هزار و ۲۷۸ نفر افراد واجد شرایط استان برای رأی دادن هستند و افرادی که متولد ۲۹ اردیبهشت ۷۸ و پیش از آن باشند امکان رأی دادن دارند.

شاهرخی با اشاره به پیش بینی یک‌ هزار و ‌۱۰۸ صندوق اخذ رای در شعب استان برای انتخابات بیست و نهم اردیبهشت‌ماه دراستان بیان می‌کند:درشعب اخذ رأی هم صندوق ریاست جمهوری و هم صندوق شوراهای شهر و روستا در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری رأی مردم حق‌الناس است، خاطرنشان می‌کند:در انتخاب عوامل مختلف برگزاری انتخابات دقت لازم صورت می‌گیرد و نکات مورد نیاز به آنان تأکید می‌شود و در مجموع روال برگزاری انتخابات به نحوی است که امکان تخلف در حد صفر است.

رئیس ستاد انتخابات استان ادامه می‌دهد: بخش‌های عمده مراحل انتخابات مکانیزه است و احراز هویت با دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود؛ ضمن این‌که باید مردم اصل شناسنامه و کارت ملی یا شماره کد ملی را به همراه داشته باشند.

شاهرخی بیان می‌کند: در مجموع ۴۹۶ شعبه در ۳۰ شهر به صورت الکترونیکی رأی‌ها را جمع‌آوری می‌کنند که این کار دقت و امنیت انتخابات را تا حد زیادی بالا می‌برد.

وی اضافه می‌کند: برآوردها حاکی از انتخاباتی خوب، امن و سالم است و بستر لازم فراهم شده؛ اما درباره انتخابات الکترونیک مردم به هیچ وجه نباید نگران باشند؛ زیرا روال ساده و سالمی دارد.

فعالیت ۷ هزار ناظر آموزش‌دیده در استان

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان قزوین می‌گوید: از مدت‌ها پیش بین وزارت کشور و شورای نگهبان مقدمات انتخابات از موافقت برای زمان انتخابات تا تشکیل هیئت‌های مختلف در بخش اجرا و نظارت صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام علی قابل با بیان اینکه برای برگزاری تمام مراحل مختلف حضور شورای نگهبان لازم و مسلم است، می‌افزاید: از ابتدا در مرکز برای حفظ اعتماد مردم نسبت به صیانت از آرا، هنگام چاپ تعرفه رأی نمایندگانی از شورای نگهبان، دستگاه‌های امنیتی و دستگاه‌های مربوطه تمام مراحل به صورت محرمانه با حفظ تدابیر خاص برای نظارت بر تعرفه‌ها حضور دارند و بخش نظارت و اجرا آن را لاک و مهر می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: تک‌تک آرا با حضور نمایندگان نظارت و اجرا حراست می‌شود و امسال تعرفه‌ها رموزی دارد که شماره‌های مخفی شبه‌اسکناس برای جلوگیری از تقلب در نظر گرفته شده است.

رئیس هیئت نظارت برانتخابات استان قزوین خاطرنشان می‌کند: در هر شعبه سه تا ۶ نفر ناظر در نظر گرفته شده است ونامزدهای ریاست جمهوری می‌توانند نمایندگانی سر صندوق‌ها داشته باشند که برای معرفی آنها باید پس از معرفی به فرمانداری، کارت برای این افراد صادر شود.

قابل بیان می‌کند: بین ناظران فرم‌هایی توزیع می‌شود تا اشکالات را درصورت رسیدگی نکردن از سوی فرمانداری، ثبت کنند.

وی تصریح می‌کند: مردم مطمئن باشند که آرای آنها در داخل صندوق کاملا صیانت می‌شود و بیرون از آن باید خود مردم هم مراقب سوءاستفاده دیگران باشند تا در صورت اقدام سوءاستفاده‌گران، مراتب را به ناظران اطلاع دهند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان قزوین با بیان این‌که استان حدود ۷ هزار نیروی ناظر آموزش‌ دیده دارد، یادآور می‌شود: ناظران انتخابات شامل دو دسته ناظران صندوق‌های ریاست جمهوری و ناظران صندوق‌های شوراها هستند و طبق توافق هیئت عالی نظارت بر شوراها صورت گرفته، بناست نظارت از طریق ناظر شورای نگهبان انجام شود.

تخلفات بی‌پاسخ نمی‌ماند

رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان قزوین می‌گوید: آغاز تبلیغات داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا از یکم اردیبهشت‌ماه بوده است و از نامزدها خواستار رعایت قوانین و پرهیز از تخریب رقبا به ویژه در گروه‌های تلگرامی هستیم.

بهمن طاهرخانی با تأکید بر لزوم رعایت قانون به ویژه در مناطق کوچکتر می‌افزاید:ازمردم درخواست می‌شود موارد تخلف را در صورت مشاهده به مسئولان امر اطلاع دهند تا مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: نامزدی که در تبلیغات خود اخلاق و قانون را رعایت نکند، به طور طبیعی نمی‌تواند در صورت انتخاب شدن رفتار قانونی و مناسبی داشته باشد.

رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان بیان می‌کند: از مردم می‌خواهیم به این افرار رأی ندهند و در صورت مشاهده تخلف حتی الامکان ابطال آرای فرد هم وجود دارد؛ چرا که باید رفتار نامزدها در شأن و چارچوب‌های نظام باشد.

طاهرخانی اضافه می‌کند: اگر گزارشی مبنی بر این‌که شخصی موارد قانونی و شأن را رعایت نکرده است، به دست ما برسد به طور قطع مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

مشارکت حداکثری در تعیین سرنوشت کشور رقم خواهد خورد

این دوره از انتخابات را تحلیلگران دوره مهم و سرنوشت‌سازی می‌دانند و شناخت اوضاع در آن بسیار اهمیت دارد.

فراموش نکنیم که انتخابات به معنای مشارکت در سرنوشت مملکت است؛ پس بی‌تفاوتی به سرنوشت خود معنا ندارد.

روز ۲۹ اردیبهشت همه واجدان شرایط با حضور در پای صندوق های رای حماسه ای دیگر رقم خواهند زد.

کد خبر 3978086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha