۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۰۵

رئیس هئیت نظارت بر انتخابات استان کرمان:

۱۵ شکایت در زمینه انتخابات ریاست جمهوری در کرمان مطرح شده است

۱۵ شکایت در زمینه انتخابات ریاست جمهوری در کرمان مطرح شده است

کرمان - رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان کرمان از طرح ۱۵ شکایت در زمینه انتخابات ریاست جمهوری در دادگستری های این استان خبر داد.

 به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی توکلی زاده پیش از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: هر انتخابات فرصتی برای ما و تهدیدی علیه دشمن است.

وی افزود: مردم با حضور پرشور خود پای صندوق رای حساسیت ملی و غیرت دینی خود را به دنیا اعلام می کنند و صرف نظر از گرایش سیاسی اعلام می کنند که ما به نظاممان اعتماد داریم.

توکلی زاده ادامه داد: دشمن سعی دارد در آستانه انتخابات از شرکت نکردن مردم و تضعیف ارکان نظام مردم را بترساند اما اگر مردم پرشور پای صندوق رای شرکت کنند دشمن در معادلات سیاسی و بین المللی خود در مورد ایران تجدید نظر می کند ولی اگر به اعتماد مردم به نظام شک کند با جدیت بیشتری به جلو حرکت می کند.

وی با اشاره به اینکه نقش مطبوعات در انتخابات با ایجاد حماسه و استفاده از هنر در حضور مردم بسزا است، گفت: هر انتخاباتی تحت نظارت و بر اساس مقرراتی انجام می شود و در کشور ما هم بر اساس قانون اساسی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرنگان بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است.

رئیس هئیت نظارت بر انتخابات استان کرمان عنوان کرد: ناظران انتخابات تضمین اجرای قانون هستند به گونه ای که نظارت از زمانی که جرقه انتخابات زده می شود شروع و تا شمارش آراء و اعلام نتایج استمرار دارد.

وی با بیان اینکه مهم ترین کاری که در بحث نظارت انجام می شود باید احساس وجود بر نظارت انتخابات افزایش یابد، گفت: باید مردم باور داشته باشند به کسی که رای می دهند همان از صندوق خارج شود و این امر همکاری رسانه ها را می طلبد.

وی گفت: ناظران آموزش ها و توجهیات لازم بر نحوه نظارت را گذرانندند و آمادگی کامل دارند و این در حالی است که از ابتدا بر جزء جزء قانون چه در انتخابات هئیت اجرایی و چه در تعیین شعب اخذ رای تاکید کردیم و در همه مسائل جنبی که رای گیری و انتخابات را مخدوش کند.

کاندیداها برنامه های خود را ارائه دهند

توکلی زاده با تاکید بر اینکه معمولا شخصیت کاندیداها را از ادبیاتی که به کار می برند می تواند بشناسیم، افزود: اگر کاندیدی دیگران را تخریب کند تا در بین مردم جا باز کند این دلیل بر ضعف عملکرد اوست.

وی بیان داشت: کاندیداها باید توانایی ها، ایدها و راهکارهای خود را در راستای  کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی به مردم ارائه دهند تا مردم بتوانند  با شناخت کافی رای دهند.

توکلی زاده با اشاره به اینکه نامزدهای انتخابات باید تلاش کنیم که شیوه تبلیعاتشان مثل شیوه تبلیغات غربی ها نباشد، اظهار کرد: باید مهم ترین مولفه  که وجود اخلاق است، رعایت کنند و این در حالی است که نامزد با اخلاق می تواند در قلوب مردم جا باز کند و اعتماد آنها را جلب کند.

طرح ۱۵ شکایت در زمینه انتخابات ریاست جمهوری در کرمان

وی از طرح حدود ۱۵ شکایت تاکنون به دادگستری های سراسر استان  کرمان خبر داد و گفت: شورای نگهبان در اجرای انتخابات شوراهای شهر هیچ نظارتی ندارد و این شکایات در حوزه انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاده است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان کرمان ادامه داد: دستگاه قضایی طبق قانون به این شکایت رسیدگی خواهد کرد و این شکایات افراد حقیقی و حقوقی که حق تبلیغ نداشتند یا با تهدید دنبال جمع آوری آراء کاندید خود بودند یا تبلیغات زود هنگام را شروع کردند را شامل می شود.

وی تصریح کرد: در بحث فضای مجازی اقدامات قانونی در بحث جرایم صورت گرفته اما باید مدیران و دست اندکاران خود قبل از تذکر مسئولان به قانون پایبند باشد و تذکر مسئولان برای یک رسانه یک نمره منفی تلقی شود.

وی با بیان اینکه فضای مجازی بستر خوبی برای تبلیغات است اما باید در چارچوب قانون و اخللاق باشد، گفت: دلیلی ندارد گذشته دور افراد را علنی آشکار کنیم اگرچه در تایید صلاحیت داوطلبان تصدی این مناصب دقت لازم و بررسی کامل صورت می گیرد.

توکلی تصریج کرد: از نظر قانون هر نامزد  می تواند یک نماینده داشته باشد که در نحوه اخذ رای از ابتدا نظارت کند.

وی با تاکید به اینکه در قانون استفاده از امکانات دولتی مطلقا برای کاندیدهای خاصی ممنوع اعلام شده است، گفت: حتی کارمندان در وقت اداری نمی تواند تبلیغات برای نامزد معینی داشته باشند اما مجامع و هر گروه انتخاباتی می توانند حمایت خود را کتبا اعلام کند و نامزد می تواند حمایت این افراد را در دو مورد پوستر و زندگی نامه استفاده کند.

وی ادامه داد: استفاده از هر  گونه بنر، تابلو و پلاکارد فقط در ستاد تبلیغاتی  ریاست جمهوری مجاز است و نامزدها حق ندارند در پوستر های تبلیغاتی خود از عکس و یا گفته یکی از مسئولان کشور به نفع خود استفاده کنند لذا اعلام نظر شخصیت ها در تایید کاندیدها با ذکر عنوان و مسئولیتشان ممنوع است.

پی گیری تخلفات ستادها حین تبلیغات

توکلی افزود: تخلفاتی که از شخص نامزذ صورت می گیرد به بعد از رای گیری محول می شود اما تخلف در ستادها در حین تبلیغات ابتدا با تذکر صورت می گیرد که پیشگیری شود و جمع آوری بنرهای غیر مجاز جز وظایف نیروی انتظامی است ما فقط گزارش دهنده و اعلام کننده هستیم.

وی با اشاره به اینکه حضور حداکثری مردم عزت و اقتدار کشور را نشان می دهد و یک ابزار رهبردی است، عنوان کرد: در سال ۸۸ حضور مردم توانست آن خواب دشمن را آشفته کند و کسانی که به کشور در سال ۸۸ صدمه وارد کردند، حرمت ها را شکستند و قانون را نادیده گرفتند عقب نشینی کردند و این در حالی است که امنیت امروز ما مدیون حضور لحظه ای مردم هستیم.

وی بعضی از قسمت های مناظره ها غیر اخلاقی دانست و گفت: برخی جاها مرزهای اخلاقی شکسته شد و باید نامزدها به دلیل اینکه چهره شناخته شده کشوری هستند اصول اخلاقی را بیشتر رعایت می کردند و مچ گیری و تخریب نمی کردند بلکه به اجرای طرح ها و ایده های خود در حوزه اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی، خارجی و داخلی می پرداختند.

کد خبر 3978393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha