۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۱۸

مهر گزارش می دهد؛

تهران در آستانه خلق حماسه/ ۶۴۰۰ شعبه اخذ رای راه اندازی شد

تهران در آستانه خلق حماسه/ ۶۴۰۰ شعبه اخذ رای راه اندازی شد

تهران- ۹۷ هزار نفر در جمع آوری آراء تهران به طور مستقیم مشارکت داشته و شش هزار و ۴۰۰ شعبه اخذ رای در استان تهران برای انتخابات سرنوشت ساز ۲۹ اردیبهشت در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها- وحید محمدی یکتا: کمتر از ۴۸ ساعت دیگر به شروع انتخابات سرنوشت ساز و مهم ۲۹ اردیبهشت باقی مانده و کشور در تب و تاب انتخابات است، امروز، آخرین روز فعالیت های تبلیغاتی کاندیداهای انتخاباتی است و هرکس هر آن چه در توان دارد پیاده خواهد کرد تا بازنده رقابت های انتخاباتی نباشد.

حدود ۳.۵ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در شهرستان های استان تهران در حالی پای صندوق های رای در ۲۹ اردیبهشت ماه حاضر می شوند که باید یک کاندیدای ریاست جمهوری و بین ۵ تا ۲۱ کاندیدای شوراهای اسلامی شهر و روستا را انتخاب کنند و انتخاب فرد اصلح در بین انواع تبلیغات، وعده ها و نیز برخی تبلیغات در انتخابات شوراها بسیار سخت است، البته در انتخابات ریاست جمهوری، کار برای رای دهندگان قدری ساده تر است.

۳۵ درصد کاندیداهای استان تهران حداقل در یک لیست حضور دارند

تفاوت عمده این انتخابات با انتخابات های گذشته جایگاه ویژه گروه ها، لیست ها و جریانات سیاسی است، بیش از ۳۵ درصد نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان های استان تهران حداقل در یک لیست حضور دارند که این میزان در شهرها بدون در نظر گرفتن روستاها، به نزدیک ۵۰ درصد افزایش می یابد.

مساله جالب توجه دیگر که در انتخابات شهرستان های استان تهران دیده می شود حضور چشمگیر جوانان و بانوان در میان نامزدهای انتخاباتی است که این امر هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید، فرصت از این جهت که هوایی تازه و پر انرژی در فضای انتخاباتی دمیده شده است و تهدید از این جهت که پارلمان شهری تا حدود بسیار زیادی نیاز به افراد با تجربه دارد، اما هرچه هست، شور انتخاباتی ایجاد شده بی نظیر است.

خبرگزاری مهر، شور انتخاباتی و نحوه تبلیغات نامزدها را در شهرستان های استان تهران را در گزارش های متعددی بررسی کرده که یکی از این گزارش ها را می توانید اینجا بخوانید، اما از سوی دیگر برگزاری انتخابات بسیار اهمیت دارد، از این جهت در این گزارش به بررسی تعداد شعب اخذ رای در شهرستان های استان تهران و نیز بررسی عوامل دخیل در برگزاری انتخابات و میزان آمادگی آن ها را بررسی می کنیم.

نورالله طاهری، فرماندار فیروزکوه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: جلسات متعددی برای آموزش نیروهای پشتیبانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا شهرستان فیروزکوه برگزار شده و همه افراد دخیل در انتخابات توجیه هستند.

وی اضافه کرد: اعضاء پشتیبانی وجود تمام زیر ساخت ها را در شعب بررسی کرده و نواقص احتمالی را به ستاد انتخابات اطلاع داده و ایرادات رفع شدند.

رای گیری الکترونیک در ۱۹ حوزه شهری استان تهران

علیرضا رحیمی رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران، دوشنبه ۲۵ اردیبهشت، در گردهمایی مشترک بازرسان و نمایندگان فرماندار از برگزاری انتخابات الکترونیک در ۱۹ نقطه استان تهران، خبر داده و گفته بود: مسوولان وزارت کشور برای توجیه فنی و عملیاتی هیات های اجرایی نشست توجیهی برگزار کنند.

وی همچنین تعداد حوزه های شهری رای گیری انتخابات شوراها را ۲۶ حوزه دانست و گفت: در ۷ حوزه انتخابات به صورت نیمه الکترونیک برگزار می شود.

بررسی آماری تعداد عوامل اجرایی، نظارت و بازرسی شعب اخذ رای استان تهران
شهرستان تعداد اعضاء دخیل در انتخابات
ورامین  ۴۰۰۰ نفر
ری ۱۰۰۰۰ نفر
پیشوا ۲۵۰۰ نفر
بهارستان ۶۰۰۰ نفر
قرچک ۴۰۰۰ نفر
دماوند ۳۵۵۰ نفر
پردیس ۹۰۰ نفر

رحیمی با ابراز نگرانی از عدم برگزاری رای گیری آزمایشی در برخی نقاط استان تهران، از وزارت کشور خواست تا تعداد حوزه های رای گیری تمام الکترونیک را از ۱۹ حوزه کاهش دهد تا شاهد اختلال احتمالی در روند رای گیری نباشیم.

احمد صابری، رییس ستاد انتخابات شهرستان رباط کریم، در این خصوص به مهر گفت: نشست های توجیهی با عوامل هیات های اجرایی، مانور رای دادن الکترونیک و دیگر اقدامات لازم برای آشنایی هرچه بیشتر عوامل اجرای انتخابات و نیز واجدین شرایط رای دادن انجام شده است.

۹۷ هزار نفر به طور مستقیم در برگزاری انتخابات استان تهران دخالت دارند

سید شهاب الدین چاوشی، رییس ستاد انتخابات استان تهران در گردهمایی مشترک بازرسان و نمایندگان فرماندار که دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در سالن وزارت کشور برگزار شد، گفت: بیش از ۹۷ هزار نفر برای برگزاری انتخابات استان تهران در ۲۹ اردیبهشت ماه به طور مستقیم مشارکت دارند.

آمار شعب اخذ رای در استان تهران
شهرستان شعب ثابت شعب سیار شعب روستایی شعب شهری
رباط کریم ۱۲۰ ۳ ۱۸ ۱۰۵
اسلامشهر ۳۱۱ ۸ ۳۷ ۲۸۲
بهارستان ۲۱۰ ۲ ۱۷ ۱۹۵
ری ۴۲۸ ۴۰ ۱۵۲ ۳۱۶
ورامین ۱۸۸ ۱۴ ۵۵ ۱۳۳
پیشوا ۸۰ ۱ ۴۰ ۴۰
قرچک ۱۳۸ ۲ ۲۶ ۱۱۴
فیروزکوه ۷۷ ۳ ۶۱ ۱۹
پاکدشت ------ ----- ۵۹ ۹۰
شمیرانات ۲۴۵ ---- ----- -----
قدس ۱۱۸ ۲ ۶ ۱۱۴
دماوند ۱۴۲ ----- ------ -----
پردیس ۹۷ ۶ ------ ------

۷ هزار بازرس و ۶۴۰۰ شعبه اخذ رای در استان تهران

همچنین به گفته حسن کریمی،رییس کمیته بازرسی ستاد انتخابات استان تهران، بیش از ۷ هزار بازرس در انتخابات این استان فعال هستند.

وی با اعلام رضایت از همکاری همه دستگاه ها در جهت آموزش این تعداد بازرس گفت: تمام تلاش‌ها برای برگزاری باشکوه، قانونمند و سالم انتخابات اندیشیده شده است و رعایت اصل بی طرفی توسط مجریان انتخابات از مهمترین موارد در بازرسی ها است.

بر اساس پیش‌بینی ستاد انتخابات استان تهران ۶۴۰۰ شعبه اخذ رأی برای برگزاری انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه در استان تهران پیش‌بینی‌شده است.

پراکندگی شعب اخذ رای برای تسهیل در رای دادن

امیرالله حقیقی، رییس حوزه انتخابیه شهرستان اسلامشهر، در خصوص نحوه چینش شعب اخذ رای در این شهرستان به خبرنگار مهر گفت: در این حوزه انتخابیه سعی کردیم که شعب اخذ رای در سراسر شهرستان پراکنده باشند تا مردم برای رای دادن دچار مشکل نشوند.

این پراکندگی مناسب شعب اخذ رای در اغلب حوزه های انتخابیه استان تهران رعایت شده است.

بررسی جامعه آماری واجدین شرایط رای گیری در استان تهران
شهرستان تعداد رای اولی ها تعداد زنان تعداد مردان درصد زنان تعداد کل واجدین شرایط
ورامین ۶۵۰۰ نفر ۱۴۰۰۰۰ نفر
قرچک ۱۳۰۰ نفر ۷۵۰۰۰ نفر ۸۵۰۰۰ نفر ۴۶.۸ درصد ۱۶۰۰۰۰ نفر
ری ۴۷۰۰۰۰ نفر
رباط کریم ۱۰۸۰۰۰ نفر
پردیس ۱۰۰۰۰۰ نفر

به هر حال همه شرایط برای برگزاری یک انتخابات پرشور و باشکوه، همراه با حضور حداکثری همه مردم در ۲۹ اردیبهشت ماه در استان تهران فراهم شده است و مردم این استان حماسه ای دیگر خلق خواهند کرد.

باید منتظر ماند و دید که تکلیف کرسی های پارلمان های شهری و روستایی در استان تهران چگونه خواهد شد و کدام افراد می‌توانند اعتماد مردم را جلب کنند و نیز کفه ترازوی رای بالای مردم شهرستان های استان تهران به سوی کدام رییس جمهور سنگین تر خواهد بود.

کد خبر 3979840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha