۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۳۴

کشف عجیب دانشمندان؛

این سیاره باد کرده است!

این سیاره باد کرده است!

دانشمندان از شناسایی سیاره ای خبر می دهند که ساختاری عجیب دارد. این سیاره از حیث توده تشکیل دهنده دسته کمی از فوم ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه علمی – خبری ساینس الرت نوشت: این ابرسیاره فراخورشیدی که حتی از مشتری غول پیکر منظومه شمسی هم بزرگتر است به طرز عجیبی جرم توده بسیار کمی دارد. از این جهت دانشمندان ساختار آن را با فوم های شناخته شده در زمین که در صنایع مختلف از جمله ضربه گیرهای بسیار سبک کاربرد دارند مقایسه می کنند.

این سیاره KELT-۱۱b نام دارد که به دور ستاره ای در فاصله ۳۲۰ سال نوری از زمین در حال چرخش است.

دانشمندان از عنوان جالب توجه «به شدت متورم شده» برای توصیف این سیاره استفاده می کنند. این کشف جدید از حیث جرم توده کم و در قیاس با بزرگی که دارد سومین سیاره شناخته شده توسط دانشمندان علم اخترشناسی به حساب می آید.

آنها به این سیاره به چشم یک توپ بسیار سبک اما باد کرده نگاه می کنند که با بررسی دقیق آن می توان راز و رمز شکل گیری این دسته از سیارات فراخورشیدی را برملا کرد.

یکی از این اخترشناسان که در پروژه شناسایی KELT-۱۱b حضور داشته می گوید: با سیاره ای روبرو هستیم که به طرز عجیبی متورم شده است. این سیاره تنها به اندازه یک پنجم مشتری جرم توده دارد اما ۴۰ درصد از آن بزرگتر است. در نتیجه دور از ذهن نیست که آن را یک جرم فضایی باد کرده با اتمسفر بسیار بزرگ بدانیم.

کد خبر 3981131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha