۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۰۴

ضرورت استفاده از بیودیزل به عنوان سوخت زیستی در کشور

ضرورت استفاده از بیودیزل به عنوان سوخت زیستی در کشور

رئیس کمیته سوخت های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست، ستاد توسعه زیست فناوری گفت: با توجه به اینکه میزان آلودگی هوای تهران بسیار زیاد است استفاده از بیودیزل یک ضرورت انکارناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، میثم طباطبایی در خصوص ضرورت استفاده از بیودیزل در کشور گفت: بر اساس آمار رسمی آلودگی هوا عامل مرگ ۲۹۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر در سال تنها در شهر تهران است. عامل اصلی این آلودگی گازهای خروجی اگزوز وسایل نقلیه است.

به گفته طباطبایی، بازیافت روغن های پسماند خوراکی و تولید بیودیزل یا گازوئیل زیستی از جمله راهکار های موثری است که می تواند قدمی موثر محسوب شود. 

وی ادامه داد: هر ساله در ایران صدها هزار لیتر روغن پسماند خوراکی تولید می شود که یا در سیستم فاضلات شهری دفع می شود و یا به صورت غیر قانونی در صنایع آرایشی بهداشتی (عمدتا جهت تولید صابون)، صنایع تولید خوراک دام و یا در تولید شیرینی جات مورد استفاده قرار می گیرد. 

رئیس کمیته سوختهای زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی تصریح کرد: این قبیل کاربردهای غیر بهداشتی می تواند منجر به مخاطرات جدی نظیر بیماری های پوستی و در موارد حاد سرطان شود.

وی بیان کرد: از طرف دیگر دفع روغن پسماند خوراکی در سیستم فاضلاب نیز معضلاتی نظیر گرفتگی لوله ها و آلودگی شدید منابع آبی نظیر آبهای زیرزمینی و رودخانه ها را به دنبال دارد. حجم قابل توجهی از این روغن ها قابل بازیافت و تبدیل شدن به سوخت بیودیزل است.

طباطبایی اظهار کرد: بیودیزل یک سوخت جایگزین است که با هر نسبتی با گازوئیل نفتی قابل اختلاط است. علاوه بر این نیاز به اعمال هیچ تغییراتی در موتورهای دیزل و جایگاهای سوختگیری تا سطح اختلاط ۲۰ درصد وجود ندارد. به عبارت بهتر بیودیزل سوخت پایداری است که می تواند جایگزین سوخت گازوئیل با منشا نفتی شود.

کد خبر 3981248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha