۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۰۳

آنچه از انتخابات شورا به جای ماند؛

حکایت دیوارهای کاغذی شهر/ گام های خسته رفتگران در خیابان ها

حکایت دیوارهای کاغذی شهر/ گام های خسته رفتگران در خیابان ها

کرمان – هیاهوی تبلیغات تمام شد و حالا پوسترهای کاندیداهایی که ادعای ساخت و ساز و ساماندهی شهر را داشتند بر در و دیوار شهر بد نمایی می کند و به دغدغه اصلی نارنجی پوشان شهر تبدیل شده اند.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: انتخابات شورای شهر به پایان راه خود رسید و یازده صندلی شورای شهر کرمان صاحبان خود را شناختند.

اگر نگاهی به لیست اعضای جدید بیندازید به خوبی مشخص می شود که مردم کرمان به عملکرد اعضای فعلی شورای شهر نمره نداده اند و پوست اندازی جدی در شورای شهر صورت گرفته است.

از سوی دیگر هر چند اعضای لیست اصلاح طلبان در شورای شهر حضور پر رنگ تری دارند اما لیستها و ائتلاف ها نیز رای نیاورده اند و از سوی دیگر سنت رای دادن به سر لیست اصناف نیز در کرمان پس از سالها مخدوش شد و مردم به دنبال افراد تاثیر گذار از طیفها و اقشار مختلف بوده اند.

پیام این آرای مردم شهر کرمان این بود که شهری توسعه یافته و تسریع در پروژه های شهری را می خواهند.

انتخابات هر آنچه که بود گذشت و حالا شهر مملو از پوستر های رنگارنگ افرادی است که شعار ایجاد شهر پاکیزه و توسعه عمران شهری را می دادند

انتخابات هر آنچه که بود گذشت و حالا شهر مملو از پوستر های رنگارنگ افرادی است که شعار ایجاد شهر پاکیزه و توسعه عمران شهری را می دادند.

پوسترها با نام افرادی که رای نیاورده اند بر جدولها و تیرهای برق و تاسیسات مخابراتی و دیوارهای خانه های مردم جای خوش کرده اند.

در یکی از شهرهای شمالی کشور بود که یکی از کاندیداها همزمان با تبلیغات دیگر کاندیداها به همراه اعضای ستادش ساعات پایانی شهر زباله های بر زمین ریخته شهر ناشی از تبلیغات را جمع آوری می کرد.

پیشنهاد مهر به ستادها/ پوسترهای تبلیغاتی خود را از سطح شهر جمع کنید

حالا چه خوب است کاندیداها چه آنها که رای آورده اند و چه آنها که نا کام مانده اند اعضای ستادشان را جمع کنند و پوسترهای خود را از سطح شهر جمع آوری کنند و سیمای شهری را که قرار بود نجاتش دهند از کاغذها و زباله ها پاک کنند.

محمد یکی از اعضای ستاد یکی از کاندیداهایی است که حجم بالایی از تبلیغ را روانه در و دیوار شهر کرمان کرد و هنوز هم باقیمانده این تبلیغات قابل مشاهده است.

پوستر چسبانی با دستمزد شبی ۴۰ هزار تومان

وی می گوید: ما در روزهای آخر کارگران را برای نصب پوسترها به کار می گرفتیم و هر شب به آنها ۳۰تا ۴۰ هزار تومان داده می شود در واقع بسیاری از آنها روز مزد بودند و هر یک برای یک محله و خیابان در نظر گرفته می شد و روز بعد آن بخش از شهر پر از پوستر می شد اما چون مکانهای تبلیغ محدود بود چند ساعت بعد یکی دیگر از کاندیداها روی پوستر ما تبلیغ می کرد.

وی افزود: در این میان برخی از کارگان پوسترها را جاهای دیگر هم می چسباندند و در آن حجم تبلیغ دیگر همه چیز غیر قابل کنترل بود.

علی نیز عضو ستاد دیگری بود که حجم قابل توجهی تبلیغ را در شهر انجام داد اما کاندید مورد نظر رای نیاورد، وی به خبرنگار مهر می گوید: در روزهای آخر دیگر کارگر هم پیدا نمی شد و هزینه های اجاره کارگران هم افزایش یافته بود.

هر شب حجم زیادی پوستر در سطح شهر توزیع می شد و اکثرا پوسترهایی که به مردم داده می شد کف خیابان رها می شد

وی افزود: هر شب حجم زیادی پوستر در سطح شهر توزیع می شد و اکثرا پوسترهایی که به مردم داده می شد کف خیابان رها می شد.

وی ادامه داد: یکی از راهکارها، کوچک شدن قطع تبلیغ و از سوی دیگر افزایش تعداد بود و این روند در روزهای پایانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته بود.

اما حالا که تبلیغات تمام شده باز هم در محل های تجمع کارگران فصلی کارگران بیکار ایستاده اند و بر حجم بیکاران در این ایستگاهها افزوده شده است.

اما آثار یک هفته پوستر چسبانی بی نتیجه آنها بر درو دیوار شهر باقی مانده است، به نظرمی رسد حالا مسئولان اجرایی باید فکری اساسی برای ساماندهی تبلیغات انجام دهند.

علیرغم اینکه حجم قابل توجهی از بار تبلیغات بر دوش تلگرام و اینستاگرام قرار گرفته بود اما همچنان تبلیغات سنتی از نظر کاندیداها برد بیشتری دارد

علیرغم اینکه حجم قابل توجهی از بار تبلیغات بر دوش تلگرام و اینستاگرام قرار گرفته بود اما همچنان تبلیغات سنتی از نظر کاندیداها برد بیشتری دارد.

اما بار اصلی تبلیغات اعضای شورای شهر بر دوش نارنجی پوشانی قرار دارد که وظیفه اصلی پاک سازی شهر را انجام می دهند.

طبق آمار و ارقامی که شهرداری کرمان قبل از برگزاری انتخابات منتشر کرده است در کرمان نزدیک به ۱۰۰ دستگاه خودروی حمل زباله فعالیت می کنند.

در شبانه‌روز ۴۰۰ تن زباله در شهر کرمان جمع‌آوری می‌شود و میزان جمع‌آوری زباله در شهر کرمان طی ایام پیک سال به ۱۰۰۰ تن هم می‌رسد.

صدها تن زباله که بر دوش نارنجی پوشان ماند

هزینه جمع آوری هر کیلو زباله در کرمان ۶۰ تومان برآورد می شده با احتساب این آمار می توان حدس زد چه بار سنگی بر دوش محدود نارنجی پوشان شهر کرمان قرار گرفته است.

حسن یکی از این افراد است که شبهای گذشته را یکی از شلوغ ترین شبهای دوران کاری خود دانست و در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: چرا اعضای ستادهای بعد از تبلیغ آشغالهای ناشی از تبلیغات را جمع آوری نمی کنند.

وی افزود: بعد از میتینگ و تجمع حجم بسیار زیادی زباله به جای می ماند و وقتی همه سر و صدا ها می خوابید و مردم به خانه هایشان می رفتند روز بعد همه شهر را پاکیزه می دیدند اما این ما بودیم که هر یک چندین برابر کار شبانه روزی را برای آراسته کردن شهر انجام می دادیم، در همان زمان برخی افراد تبلیغات را به در و دیوارهای شهر می چسباندند.

روز بعد از تمیز کردن شهر دوباره حجم بسیار بالایی زباله وارد شهر می شد و ایام نیمه شعبان هم در ایام تبلیغات بود و شهر پس از پذیرایی های شهری مملو از لیوان های پلاستیکی و زباله می شد

محسن یکی دیگر از کارگان شهرداری کرمان است که می گوید: روز بعد از تمیز کردن شهر دوباره حجم بسیار بالایی زباله وارد شهر می شد و ایام نیمه شعبان هم در ایام تبلیغات بود و شهر پس از پذیرایی های شهری مملو از لیوان های پلاستیکی و زباله می شد.

وی گفت: مردم شهر کرمان باید یاد بگیرند در هر زمان و هر کاری که می کنند باید شهر خود را پاکیزه نگه دارند تمام این حجم بالای کار باید هماهنگ با جمع آوری زباله معمولی شهر که جمع آوری بیش از ۴۰۰ تن است انجام می شد.

کیانوش دیگر کارگر شهرداری است که می گوید: ما شبها کار می کنیم و روزها استراحت داریم اما در ایام انتخابات روزها هم باید مکانهایی که پوسترها به صورت غیر قانونی نصب شده بود را پاکسازی می کردیم.

تبلیغات و انتخابات تمام شد اما هنوز هم بر در و دیوار شهر آثار عکس و شعارهای و وعده های افرادی است که با پوسترهایشان شهر را کثیف کرده اند، حالا پس از اتمام تبلیغات خاطره بازی های کاغدی شان به زحمتی برای مردم و نارنجی پوشان شهر تبدیل شده است.

کد خبر 3985084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha