۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۳

یک کارشناس بازار کار در برنامه «تیتر امشب»:

امیدواریم ضعف‌های طرح کارورزی رفع شده باشد

امیدواریم ضعف‌های طرح کارورزی رفع شده باشد

یک کارشناس بازار کار با بیان اینکه امیدواریم در اجرای طرح کارورزی ضعف‌های طرح‌های گذشته برطرف شده باشد گفت:اگر در اجرای این طرح در نظام آموزشی کشور تحول ایجاد نشود،عملا مشکلی حل نمی‎‎شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، هاشمی کارشناس بازار کار با حضور در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» که با موضوع بررسی طرح کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان با حضور عیسی منصوری معاون وزیر کار برگزار شد گفت: طرح کاروزی دانشجویان طرح جدیدی در کشور نیست و کشور در سال ۸۶ تجربه اجرای مشابه این طرح را داشته است.

وی با بیان اینکه این طرح در گذشته چندان موفق نبوده و امیدواریم در اجرای این طرح ضعف‌های طرح‌های مشابه گذشته برطرف شده باشد، ادامه داد: این طرح اهداف ۴ گانه ای را دنبال می کند که مهمترین آن پر کردن حلقه مفقوده بین فارغ التحصیلان دانشگاهی و بازار کار یعنی تجربه و مهارت است.

این کارشناس بازار کار تاکید کرد: اگر در اجرای این طرح با تشکل های کارگری و کارفرمایی هماهنگی های لازم به عمل نیامده باشد از هم اکنون می توان سرنوشت این طرح را پیش بینی کرد.

هاشمی با بیان اینکه «سیاست‌های فعال»، «حمایتی»، «پولی و ارزی» و «تنظیمی» سیاست‌های چهارگانه موفقیت آمیز طرح‌های اقتصادی هستند گفت: سیاست فعال به دنبال رفع بیکاری به صورت سریع و ضربتی است که اعتبارات خرد و آموزش از جمله زیرمجموعه های این سیاست است.

وی سیاست حمایتی را بخش دیگر از سیاست های کلان دانست و تاکید کرد: این نوع سیاست به بیکاران کمک می کند تا بحث های بیمه‌ای را جبران کنند.

این کارشناس بازار کار با اشاره به دلیل بی انگیزگی کارفرمایان از جذب کارآموزان اظهار کرد: مشکل اصلی در سیاست‌های کلان کشور در مورد اشتغال زایی به دو سیاست تنظیمی و ارزی برمی گردد زیرا دولت فشارهایی را به کارفرمایان تحمیل می کند و به همین دلیل آنها نیز از این سیاستها استقبال نمی کنند.

هاشمی با ارائه تعریفی ساده از طرح کارورزی افزود: کارورزی به زبان ساده همان سیاست استاد و شاگردی قدیم است که به دلیل موانع موجود در قوانین امروز منسوخ شده است.

این کارشناس اشتغال در ادامه گفت: زمانی که ایران با سایر کشورها مقایسه می شود باید به فضای کسب و کار در دو کشور به تفکیک بررسی شود، اگر در اجرای این طرح، در نظام آموزشی کشور تحولی ایجاد نشود عملا مشکلی حل نمی شود.

هاشمی یکی از مشکلات کشور در زمینه اشتغال زایی را نگاه دولت محوری برای ایجاد کار عنوان کرد و تاکید کرد: دولت موظف به بستر سازی برای اشتغال زایی است نه اشتغال زایی که نتیجه ای جز بزرگ شدن دولت ندارد.

کد خبر 3997778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha