۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۲۶

نماینده ولی فقیه در لرستان تشریح کرد؛

عوامل قساوت و خشوع قلب/ در شب‌های قدر به درگاه الهی روی‌آوریم

عوامل قساوت و خشوع قلب/ در شب‌های قدر به درگاه الهی روی‌آوریم

خرم آباد - نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به عوامل قساوت و خشوع قلب گفت: در شب های قدر با یاد خدا و خشوع و خضوع به درگاه الهی روی آوریم.

به گزارش خبرنگارمهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در جلسه تفسیر آیه ۱۶ سوره «حدید» با این عنوان: أَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لا یَکُونُوا کَالَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ کَثیرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ اظهار داشت: موضوع این آیه عوامل سنگ دلی و خشوع دل است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم که در اسلام مورد تاکید قرار گرفته خشوع و خضوع در عبادت است گفت: از صفات مومنین این بوده که در برابر خدای متعال خاشع است و نه اهل تکبر و نه اهل ذلت است بلکه مومن اهل تواضع است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه دین اسلام دین اعتدال است و قرآن امت اسلامی را امت «وسط» نامیده است افزود: اسلام نه ترس را پذیرفته و نه بی باکی را، بلکه شجاعت را پیذیرفته است، همچنین در انفاق نیز اینگونه است و حد وسط همیشه مورد تاکید قرار گرفته است.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه همچنان که فقر و تهی دستی باعث می شود ایمان انسان از بین برود، اسراف و ولخرجی و زندگی اشرافی داشتن نیز در دین اسلام مذمت شده است گفت: اسلام نه زندگی اشرافی را قبول دارد و نه فقر را، بلکه وسط و زندگی اقتصادی سالم را می پذیرد.

وی با بیان اینکه خدای متعال در آیه ۱۶ سوره «حدید» بیان می کند که عده ای آنقدر خود را ذلیل و خار می کنند که تن به هر کاری می دهند و از طرف دیگر عده ای آنقدر افراط و ولخرجی می کنند که دچار قساوت قلب می شوند گفت: در این راستا این آیه در حقیقت بیان می کند که چه چیزی باعث می شود که انسان سنگدل می شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به ترجمه آیه ۱۶ سوره «حدید» گفت: آیا وقت آن نرسیده است که مومنین و مسلمانان قلبشان به یاد خدا خشوع پیدا کند؟ و وقت آن نرسیده که به واسطه نزول قرآن قلب مومنان خاشع شود؟ و در واقع لحن این آیه خطاب به مسلمانان سرزنش است.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که قبل از انقلاب چگونه بوده ایم و امروز چگونه هستیم افوزد: به برکت انقلاب اسلامی وضع همه مردم تا حدی خوب شد، آیا حالا وقت قساوت قلب و بی اعتنایی به انقلاب، نظام، استقلال و آزادی است؟ وقت آن نرسیده که فکر کنیم چقدر قبل از انقلاب خفقان حاکم بود؟ امروز ملت ایران آقا است، نباید به اسلام، قرآن، امام و انقلاب بی اعتنایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آیه ۱۶ سوره «حدید» بسیار آموزنده است تصریح کرد: چند چیز باعث می شود که انسان قساوت قلب بگیرد که اول: شهوت پرستی و هوا پرستی است، دوم: مستی کردن نسبت به نعمت ها، سوم: پافشاری بر گناه، چهارم: همنشینی با افراد بد، پنجم: آرزوهای طولانی و ... است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه در قالب بعضی از عوامل موجب خشوع قلب می شود گفت: ذکر خدا و ایمان به خدا، تلاوت قرآن، یادآوری قیامت، توجه به عظمت خدا، مبارزه با خود پرستی و ... موجب خشوع قلب می شود.

آیت الله میرعمادی تاکید کرد: در شب های قدر با یاد خدا و خشوع و خضوع به درگاه الهی روی آوریم.

کد خبر 4002601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha